Elbil er ikke lenger et byfenomen:
Kjempesalg på bygda
Elbilene begynner å få kontakt med Bygde-Norge: På Gol i Hallingdal økte elbilsalget med 173 prosent i 2018. På Bardufoss i Troms var økningen på 121 prosent.
Tidligere var elbiler et storbyfenomen.
Nå sprer de seg utslippsfritt også til distriktene.
I Gol kommune i Buskerud er det drøyt 4500 innbyggere. Der ble det solgt 218 biler i 2018, mot 80 året før.
Mens det samlede personbilsalget ble redusert med 6,8 prosent – til sammen 147.929 biler – økte salget av elbiler med 39,6 prosent.
Størst vekst var det i Kirkenes, med hele 180 prosent. Mo i Rana hadde 145,3 prosent, Steinkjer 107,9 prosent og Sarpsborg med 105,4 prosent.
Les også: Kraftig nedgang i bilsalget
Det er naturligvis Nissan som står for den største prosentandelen når vi bryter statistikken ned på enkeltmodeller.
Av det totale elbilsalget til Nissan på 12.644, sto Leaf alene for hele 12.303 eksemplarer. Norges suverent mest solgte bil i fjor og like suverent det beste resultatet Nissan har oppnådd på det norske markedet.
Det er bare noen år siden Nissans kompakt-SUV Qashqai var en bestselger.
I 2018 ble det solgt beskjedne 1071 utgaver av denne. Det gir en 34. plass på salgsstatistikken.
Den litt større varianten, X-trail, solgte 286 eksemplarer, tilsvarende en 93. plass.
Les også: Leaf eller e-Golf? Her er vår vurdering!
«Stolte og takknemlige»
Tallene forteller mye om utviklingen på det norske bilmarkedet, men kanskje mest om suksessen Leaf:
I 2018 den mest solgte bilen i åtte av Norges 10 største byer. Det totale elbilsalget til Nissan økte med 255 prosent.
– Vi er veldig stolte og takknemlige for at så mange bilkjøpere der ute valgte en av våre biler. Det er ingen tvil om at spesielt Leaf har gått rett hjem hos norske elbil-kunder med god rekkevidde og mye bil for pengene», sier Country Manager for Nissan Nordic i Norge, Anders Mamen-Lund.
Les også: Slik er bilprodusentenes elbilplaner