Nissan Leaf øker rekkevidden med 40 prosent:
Elbilsuksessen du faktisk kan få levert
Med oppgraderte Leaf leverer Nissan mer krefter enn konkurrentene og rekkevidde tett opptil. Men viktigst: De leverer.
For der ventetiden er årelang på en Hyundai Kona og man fortsatt ikke helt vet hvor lang den blir for Kia e-Niro, så er produksjonen av Leaf høy og leveringsevnen til det norske markedet god.
Leaf ble som kjent Norges mest solgte bil i 2018.
Den ble også Europas mest solgte elbil med mer enn 40.000 leverte eksemplarer.
I tillegg til leveringsargumentet som trumfer det meste, kan Nissan nå vise til både kraftressurser og rekkevidde i tetsjiktet i den mer folkelige delen av elbilklassen.
I dag åpnes det for bestillinger av Leaf med en ny batteripakke på 62 kWt.
Les også: Leaf eller e-Golf? Her er vår dom
Det skal gi en rekkeviddeøkning på over 40 prosent sammenliknet med den eksisterende batteripakken på 40 kWt som kom på markedet med det nye karosseriet på tampen av 2017.
Anslått rekkevidde er nå 385 km, men dette er foreløpige tall som ikke er typegodkjente. Tilsvarende tall for dagens modell: 270 km.
I rekkevidderacet plasserer nye Leaf seg dermed noen mil bak de koreanske søsknene Kia e-Niro (455 km) og Hyundai Kona (449 km), men godt foran BMW i3 (310 km) og VW e-Golf (229 km).
Dreiemomentet økes litt, fra 320 til 340 nm., mens makseffekten øker fra 150 til hele 215 hk. Det siste tallet er høyest i klassen, men i praktisk bruk trenger du ikke alle disse kreftene til annet enn å redusere rekkevidden og levetiden på dekkene dine. I hastigheter opp til 70-80 km/t. oppleves en e-Golf med 136 hk nesten like sprek.
Les også: Hver tredje Model 3-bestilling er fra Norge
5000 biler
Modellen med oppgradert batteripakke leveres i første omgang som såkalt «Limited Edition», mer bestemt i 5000 eksemplarer i det europeiske markedet.
Oddsen er lav på at norske kjøpere en god slump av denne utgaven.
I tillegg til økt rekkevidde og effekt, kommer det også noen nye lakkfarger, blant annet et par tofarge-varianter, samt et oppgradert infotainmentsystem med større 8-toms skjerm og flere tjenester.
Også den eksisterende modellen med 40 kWt-batteri vil få disse oppgraderingene. Nissan mener at denne bilen per i dag tilfredsstiller majoriteten av Leaf-kundene. Og naturligvis er også prisen gunstigere: 306.000 for versjonen med det minste batteriet, 373.000 for versjonen med det største.
Begge kan leveres innen sommeren hvis de bestilles i disse dager.
Les også: Slik er bilprodusentenes elbilplaner