PÅ NORSKTOPPEN: Tesla Model X var Norges mest populære bil i september.
Historisk måned for bilsalget:
Elbilandel: 47,7 prosent
Aldri har elbilene utgjort en større andel av nybilregistreringene i Norge. 47,7 prosent av nybilregistreringene, inkludert bruktimport, var elektriske biler.
Men for all del:
Det skyldes ikke bare at nordmenn elsker elbiler.
En stor del av forklaringen er at tilgangen på nye biler var sjeldent lav, fordi mange produsenter står i kø for å få nye modeller typegodkjent.
Med den nye testsyklusen WLTP kommer imidlertid også nye avgiftssatser, som vil gjøre lavutslippsbilene ekstra prisgunstige.
I september ble det registrert 10 620 nye personbiler, 2864 færre (-21,2 prosent) enn i september 2017, skriver Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) i en pressemelding.
Les også: Her er nyhetene fra Paris-utstillingen
– Bilmarkedet i september var helt spesielt, det ble satt ny Norgesrekord og ny verdensrekord i salg av elbiler, sier Øyvind Solberg Thorsen, direktør i OFV.
– En så stor elbilandel medførte et rekordlavt CO2-utslipp på 55 g/km. Selv om vi i Norge er vant til at gjennomsnittlig CO2-utslipp faller fra måned til måned, er dette det laveste nivået vi noensinne har målt.
– En forklaring på de nye rekordene er blant annet å finne i overgangen til en ny og strengere målemetode for forbruk og utslipp, WLTP. Den nye målemetoden betyr høyere forbruk og CO2-utslipp og medfører derfor at avgiftene øker på de fleste personbiler med forbrenningsmotor, inkludert ladbare hybrider, sier Solberg Thorsen.
Les også: Så lange er ventelistene på nye elbiler
Etter flere måneder med lave leveringstall toppet Tesla salgsstatistikken i september. Det ble registrert 1234 Tesla Model X, mens Nissan Leaf var toer med 1071 biler.
Nissan Leaf topper suverent lista hittil i år med 9083 biler registrert de ni første månedene.