NÆRMER SEG: Den elektriske versjonen av ikonet Mini kan nå reserveres, men tekniske spesifikasjoner er foreløpig hemmeligholdt. Her er elektriske Mini Cooper SE under testkjøring på svenske vinterveier.

Snart produksjonsstart for elektrisk Mini:

Nå kan den reserveres

Klassisk Mini på utsiden, banebrytende elektrifisert under skallet. Det er omtrent det eneste man vet – i tillegg til at den koster 10.000 kroner å reservere.

Publisert Sist oppdatert

Den enorme etterspørselen etter et begrenset antall elbiler, har skapt et nytt marked av reservasjonsløsninger.

Vi utelukket ikke et rekordantall reservasjoner når tiden nå er kommet til den elektriske versjonen av et av bilindustriens største ikon: Mini.

For øvrig 60 år i august.

Les også: Nå vil Frp ha full elbil-moms

Hemmelig

For 10.000 kroner kan du reservere en elektrisk Mini med levering en gang i løpet av neste år. Men inntil videre må du gjette deg til hva som er under den klassiske overflaten.

Spesifikasjonene hemmeligholdes til nærmere produksjonsstarten i november. Trolig får vi vite det meste på bilutstillingen i Frankfurt i midten av september.

Men selvsagt kommer Mini med teknikken og erfaringen fra BMW i3, elbilsuksessen til eierne som overtok Mini i 1994. Som vi har skrevet tidligere, alt tilsier at 60-årsjubilanten får det største i3-batteriet på 42 kWh. og spesifikasjonene til den mest sportslige av de to i3-variantene, kalt i3s.

Les også: Vår test av ladbare Mini Countryman

Først i køen

Ryktene vil ha de til at kapasiteten blir enda høyere.

En tilsvarende BMW i3s har 184 hk og 270 Nm. og gjør 0-100 km/t. på 7,3 sekunder. Den finnes også i en litt mer tøylet variant med litt bedre rekkevidde.

Antatt rekkevidde på en Mini: I underkant av 30 mil på en ideell kjølig sommerdag, litt i overkant av 20 mil på en normal dag.

Norske kunder er blant de første som nå kan forhåndsreservere bilen. Beløpet blir senere trukket fra salgsprisen, eller naturligvis tilbakebetalt dersom det ikke blir noen handel.

Peter Schwarzenbauer har ansvaret med å lansere el-Mini-en på markedet.

I et intervju med Automotive News sier han at det er viktig at Mini finnes i flere utgaver, både med ren fossilmotor, som ladbar hybrid og som elbil, all den tid man ikke vet hvor fort elektrifiseringen av bilparken går.