SLITER: Uansett hva årsaken er, er det overraskende få eksemplarer av den elektriske Mercedes-SUV-en som er blitt registrert i Tyskland siden lanseringen i fjor vår. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
SLITER: Uansett hva årsaken er, er det overraskende få eksemplarer av den elektriske Mercedes-SUV-en som er blitt registrert i Tyskland siden lanseringen i fjor vår. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Sliter i hjemmemarkedet:

Tyske medier: – Mercedes EQC er en flopp

Tidlig i januar hadde flere tyske medier oppslag om at den store Mercedes-satsningen på «elektro-mobilitet», som er begrepet tyskerne bruker, er i ferd med å feile miserabelt. Også i januar var tallene svake.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Registreringstallene for Mercedes EQC i Tyskland har vært veldig svake siden bilen ble lansert for over åtte måneder siden, og skal bare helt nylig ha passert 600 biler. Samtidig er det blitt registrert flere tusen Audi e-tron.

Ifølge storavisen Die Welt og det innflytelsesrike magasinet Focus skulle merkets store stjerne av 2019, el-SUV-en EQC, bare være blitt registrert i 19 eksemplarer i november og kun 55 siden lanseringen i mai – et oppsiktsvekkende svakt tall i et marked som i hele 2019 var på over 60.000 elbiler totalt.

Etter at bilmagasinet Auto Motor und Sport (AMS) hadde gravd litt i tallene og kommet med en faktasjekk – under tittelen «Er virkelig Mercedes EQC en flopp?» – viste det seg at tallene var høyere enn først oppgitt:

Det skulle være 55 i november og cirka 500 siden starten.

To faktorer

Det er likevel fortsatt lave tall og AMS konkluderte, i fravær av forklaringer fra Mercedes selv, med at det sannsynligvis hang sammen med to faktorer:

Den ene er at mange av bilene måtte tilbake til fabrikken for å få erstattet en bolt som ikke tilsvarte kvalitetsstandarden. 

Den andre er det faktum at de nye og mye strengere utslippskravene fra EU, som tvinger frem en større andel nullutslippsbiler i modellspekteret, først ville tre i kraft 1. januar 2020, noe som kunne gjøre at produsenten holdt igjen på utleveringene på slutten av året, uten at dette er blitt bekreftet.

e-tron dominerer

Uansett årsak er det et faktum at det ikke er blitt levert ut mange EQC til kunder i løpet av de månedene bilen har vært i produksjon.

I desember ble det i Tyskland registrert 46 biler, og i januar i år kom heller ikke den kraftige oppturen man kunne forventet:

75 nye EQC ble registrert den måneden, noe som gjør at EQC bare ligger på 17. plass på elbilstatistikken.

Tallene for erkerivalen, Audi e-tron, var langt bedre: 182 i desember og 572 i januar (3. plass på salgslisten).

Elbilsalget i Tyskland passerte nylig det norske i absolutte tall – og i januar oppnådde til og med de helelektriske personbilene over tre prosent markedsandel for første gang med over 7000 elbiler (4236 i Norge).

Den bestselgende elbilen i Tyskland for tiden er Renault Zoe, fulgt av VWs utgående e-Golf, Audi e-tron og BMW i3.

Elbilene utgjør likevel fortsatt en temmelig marginal nisje. Totalmarkedet i januar var på over 220.000 biler. I Tyskland tar det i snitt to uker å selge et antall biler tilsvarende det årlige bilsalget hos oss.

I Norge har EQC-leveringene bare såvidt kommet i gang. Innrapporterte registreringer til Statens vegvesen var 16 i desember, 67 i januar – og i februar kun 38.

Ifølge Audun Hermansen, kommunikasjonsdirektør for Mercedes-Benz hos importøren Bertel O. Steen, er de lave registreringstallene knyttet til at produksjonstakten ved fabrikken i Bremen er blitt skalert opp langsommere enn man kunne ønske.

Han ønsker imidlertid å berolige både kunder som har signert en ordre og potensielt nye kunder:

– Vi forventer en nærmest eksplosjonsartet økning i registreringstakten frem mot sommeren, sier Hermansen.

– Det er snakk om tusener som vil få bilene sine etterhvert. Produksjonstallene så langt har vært lavere enn vi kunne ønsket, men en kunde som bestiller bilen i dag, kan regne med å få bilen sin på sensommeren, sier han.

Lager 50.000 i 2020

Mercedes-Benz har et produksjonsmål, som de regner med å nå, på 50.000 EQC i løpet av året, og det skal være tilstrekkelig til at også norske kunder vil få sine biler levert.

Det eneste potensielle skjær i sjøen ville være om det oppstår problemer med tilgangen på batterier, noe det per nå ikke foreligger noen signaler som tilsier.

Audun Hermansen sier at de forventer en hurtigere introduksjon for de to neste helelektriske Mercedes-modellene, kompakt-SUV-en EQA og den store 8-seteren EQV.