STOREBROR: G500 er den største Geländewagen-variantene, når vi holder AMG-modellen utenom, med en prislapp på 1.941.000, hvorav avgiftene utgjør 884.000 kroner. Dagens avgiftsregime for elbiler kan altså gjøre en forskjell. Foto: Daimler
G-klasse skal komme som elbil:
Nå er det halvannet års ventetid på denne dieselbilen
Til alle dere som trodde norske bilkjøpere bare ønsker seg flest mulig elbiler billigst mulig: Nå er det halvannet års ventetid på denne diesel-mastodonten fra Mercedes. Startpris på nær 1,8 millioner kroner skremmer ikke. For køen bare vokser.
DETTE ER SAKEN: Geländewagen startet som et samarbeidsprosjekt i 1972 mellom Mercedes og de to østerrikske selskapene Steyr og Puch om å lage håndbygde terrenggående biler. Siden har bilen blitt et ikon sin klasse.
Mercedes-Benz G-klasse er alt det som norske bilkjøpere etter sigende ikke vil ha:
G350d, den minste av fire modellene som finnes i porteføljen til importør Bertel O. Steen, har engangsavgift på nær 700.000 kroner.
AMG G63, den største av dem, har en startpris på litt over 2,5 millioner kroner, og et bensinforbruk på nær halvannen liter på mila.
I helgen varslet Daimler-sjef Ola Källenius at det kommer en nullutslippsversjon av G-klasse, uten å være mer detaljert om tidspunkt og spesifikasjoner.
Men Geländewagen ventes dermed å bli en av de 10 modellene Mercedes har lovet å elektrifisere innen 2025.
Men mulig elektrifisering er ikke til hinder for en ganske unik fortelling i dagens norske bilbransje:
– Det er en nesten absurd historie, sier Audun Hermansen, PR- og informasjonssjef for Mercedes-Benz hos Bertel O. Steen, til Motor.
– Vi har nå tippet 150 G-Klasse-kontrakter siden vi åpnet for salg av den nye modellen våren 2018. Majoriteten er fremdeles AMG G 63, men takten er best på nykommeren G350d. For å sette tallene i perspektiv: Vi registrerte litt over 50 G-klasser fra 2008 til og med 2017, altså de ti årene før den nye modellen kom i mars 2018.
– Nå har vi tre ganger så mange G-klasser på ett år, som det er registrert på de 10 foregående årene til sammen, sier Hermansen.
Han kan verken bekrefte eller avkrefte om det kommer en elektrisk G-Klasse, men sier med forbehold om at Källenius er korrekt gjengitt:
– Dette vil være en bil som passer det norske markedet svært godt.
Den letter ikke på dagens situasjon, men Hermansen sier de har tatt grep for å møte etterspørselen.
– Slikt er det vanskelig å planlegge for, men med 40 ekstra biler til Norge har vi heldigvis kuttet leveringstiden fra 2022, til tidlig 2021. Venteliste på dieselbil er ikke hverdagskost i vårt marked.
Audun Hermansen sier 2018-modellen var gjenstand for så omfattende oppgraderinger at det i prinsippet var snakk om en helt ny bil.
– Kun klassiske elementer som låselyd, dedikerte knapper for de tre differensialsperrene, gripehåndtak og ekstrahjul på bakluken er beholdt, sier han.
– Så hvem er det da som står i G-kø?
– Det er en god blanding av tidligere og nye entusiaster, men den er unektelig også en favoritt blant velbemidlede mennesker, sier Audun Hermansen.