STOREBROR: G500 er den største Geländewagen-variantene, når vi holder AMG-modellen utenom, med en prislapp på 1.941.000, hvorav avgiftene utgjør 884.000 kroner. Dagens avgiftsregime for elbiler kan altså gjøre en forskjell. Foto: Daimler
STOREBROR: G500 er den største Geländewagen-variantene, når vi holder AMG-modellen utenom, med en prislapp på 1.941.000, hvorav avgiftene utgjør 884.000 kroner. Dagens avgiftsregime for elbiler kan altså gjøre en forskjell. Foto: Daimler

G-klasse skal komme som elbil:

Nå er det halvannet års ventetid på denne dieselbilen

Til alle dere som trodde norske bilkjøpere bare ønsker seg flest mulig elbiler billigst mulig: Nå er det halvannet års ventetid på denne diesel-mastodonten fra Mercedes. Startpris på nær 1,8 millioner kroner skremmer ikke. For køen bare vokser.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Geländewagen startet som et samarbeidsprosjekt i 1972 mellom Mercedes og de to østerrikske selskapene Steyr og Puch om å lage håndbygde terrenggående biler. Siden har bilen blitt et ikon sin klasse.

Mercedes-Benz G-klasse er alt det som norske bilkjøpere etter sigende ikke vil ha:

  • G350d, den minste av fire modellene som finnes i porteføljen til importør Bertel O. Steen, har engangsavgift på nær 700.000 kroner.
  • AMG G63, den største av dem, har en startpris på litt over 2,5 millioner kroner, og et bensinforbruk på nær halvannen liter på mila.

I helgen varslet Daimler-sjef Ola Källenius at det kommer en nullutslippsversjon av G-klasse, uten å være mer detaljert om tidspunkt og spesifikasjoner.

Men Geländewagen ventes dermed å bli en av de 10 modellene Mercedes har lovet å elektrifisere innen 2025.

Les også: Er dette det nærmeste du kommer verdens dyreste SUV?

«Absurd historie»

Men mulig elektrifisering er ikke til hinder for en ganske unik fortelling i dagens norske bilbransje:

– Det er en nesten absurd historie, sier Audun Hermansen, PR- og informasjonssjef for Mercedes-Benz hos Bertel O. Steen, til Motor.

– Vi har nå tippet 150 G-Klasse-kontrakter siden vi åpnet for salg av den nye modellen våren 2018. Majoriteten er fremdeles AMG G 63, men takten er best på nykommeren G350d. For å sette tallene i perspektiv: Vi registrerte litt over 50 G-klasser fra 2008 til og med 2017, altså de ti årene før den nye modellen kom i mars 2018.

– Nå har vi tre ganger så mange G-klasser på ett år, som det er registrert på de 10 foregående årene til sammen, sier Hermansen.

Les også: Har Bosch revolusjonert dieselteknologien?

LILLEBROR: G350d er den av de fire G-klasse-modellene som har best salgstakt, i følge Mercedes. Pris: Nær 1.800.000 millioner.
LILLEBROR: G350d er den av de fire G-klasse-modellene som har best salgstakt, i følge Mercedes. Pris: Nær 1.800.000 millioner.

Ikke hverdagskost

Han kan verken bekrefte eller avkrefte om det kommer en elektrisk G-Klasse, men sier med forbehold om at Källenius er korrekt gjengitt:

– Dette vil være en bil som passer det norske markedet svært godt.

Den letter ikke på dagens situasjon, men Hermansen sier de har tatt grep for å møte etterspørselen.

– Slikt er det vanskelig å planlegge for, men med 40 ekstra biler til Norge har vi heldigvis kuttet leveringstiden fra 2022, til tidlig 2021. Venteliste på dieselbil er ikke hverdagskost i vårt marked.

Audun Hermansen sier 2018-modellen var gjenstand for så omfattende oppgraderinger at det i prinsippet var snakk om en helt ny bil.

– Kun klassiske elementer som låselyd, dedikerte knapper for de tre differensialsperrene, gripehåndtak og ekstrahjul på bakluken er beholdt, sier han.

– Så hvem er det da som står i G-kø?

– Det er en god blanding av tidligere og nye entusiaster, men den er unektelig også en favoritt blant velbemidlede mennesker, sier Audun Hermansen. 

 

Powered by Labrador CMS