VINTERTEST: Den nye kompakte el-SUV-en til Mercedes kjøres nå på harde vintertester i svenske Norrland. EQA kommer for salg i løpet av 2020, her konseptutgaven Mercedes tidligere har vist fram. Foto: Daimler
VINTERTEST: Den nye kompakte el-SUV-en til Mercedes kjøres nå på harde vintertester i svenske Norrland. EQA kommer for salg i løpet av 2020, her konseptutgaven Mercedes tidligere har vist fram. Foto: Daimler

På hemmelig test i Volvo-land:

Mercedes lille el-SUV lanseres i løpet av året

Mercedes EQA blir en direkte konkurrent til Volvos elektriske XC40. Da er det sikkert lurt å oppsøke det mest vinterlige landskapet rivalen kan by på.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Mercedes elektriske kompakt-SUV EQA er i disse dager på harde vintertester i Norrland i Sverige.

Etter den første visningen på bilutstillingen i Frankfurt 2017, har Mercedes EQA utviklet seg fra en liten tredørs konseptbil til en moden kompakt-SUV – etterspurt av både nordmenn og det øvrige Europa.

Bildene av den maskerte Mercedesen i de svenske skogene avslører en modell som likner langt mer på den nylig lanserte SUV-en GLA enn en lavere bil i «Golf-klassen», slik utgangspunktet var.

Gunstigere muligheter

Fordelen med en litt høybygd bil, i tillegg til den opplagte i form av høy etterspørsel, er gunstigere muligheter til å plassere batteriene.

Med denne formen går EQA inn et segment der også kommende Tesla Y og Audi Q4 e-tron blir opplagte konkurrenter – i tillegg til nevnte XC40.

Under lanseringen av nevnte GLA, avslørte den svenske sjefen hos Mercedes, Ola Källenius, litt mer om EQA overfor Recharge:

Dette blir den første Mercedes som skal produseres i franske Hambach, der elektriske Smart – eid av Mercedes – produseres.

Les også: Her er alle Motors elbiltester

Salgsstart i år?

Mercedes har investert over fem milliarder kroner i fabrikken, og ambisjonen er å maksimere produksjonskapasiteten på elbiler uten at det går på bekostning av de fossile bilene. EQA skal etter planen ha salgsstart allerede i året som nettopp har begynt.

Mercedes har tidligere oppgitt at batteriet vil være på 60 kWt og at rekkevidden blir på ca. 400 kilometer.

Men dette er opplysninger som begynner å bli aldrende. Spesifikasjonene endres trolig inn mot produksjonsstart.

Ikke minst fordi XC40 får et batteri på 78 kWt og en rekkevidde oppgitt til «over 400 kilometer». Og Tesla vil naturligvis ligge ytterligere rundt 10 mil over dette igjen.

Mercedes nye elbilplattform åpner for modeller med bakhjuls-, forhjuls-, og firehjulsdrift. Konseptbilen ble presentert med firehjulsdrift, noe også XC40 og de øvrige konkurrentene får.