NYKOMMER: Mazda MX-30 blir en spennende bil på elbilmarkedet, med sine «freestyle-dører», kunstige motorlyd og nye interiørmaterialer av blant annet kork. Foto: Øivind A. Monn-Iversen
Mazdas MX-30 kommer til sommeren:
Denne elbilen låter som en bensinbil
LISBOA (Motor): Sjelden har vi hørt en mer behagelig, sofistikert bensinmotor. Men den er altså kunstig. Og den sitter i den nye elbilen til Mazda.
DETTE ER SAKEN: Mazdas første elbil, MX-30, kommer til sommeren.
Mazda har historisk sett gått sine egne veier. Det gjør de også med sin første elektriske bilmodell, MX-30.
Mens andre produsenter markedsfører elbilmotorens iboende stillhet for alt den er verdt, så velger altså Mazda å legge på lyden fra en god, gammeldags fossilbil.
Forklaringen fra Mazda er todelt.
Alle elbilmotor er ikke like stillegående under akselerasjon eller i høye hastigheter. Mazda mener litt klassisk motorlyd fra høyttalerne er mer behagelig enn lyden av en trikk, eller enda verre – et utrykningskjøretøy.
Men viktigst: Motorlyden skal gi føreren en enda tettere symbiose med bilen.
– Føreren skal få en følelse han kjenner igjen når han trykker på gassen og hører motorlyden. Han skal høre kreftene som brukes, sier Mazda-ingeniør Tobias Overdiek til Motor.
Han trekker en enkel parallell til en dryppende kran og et fossefall.
– Du hører med en gang hvor mye vann det handler om. Sånn vil vi det skal oppleves i bilen også, sier han.
Motors opplevelse av den kunstige motorlyden er like todelt som begrunnelsen for å skape den.
På den ene side: Den er kunstig og et slags uttrykk for en separasjonsangst overfor en teknologi man ønsker å distansere seg fra.
På den annen side: Den føles aldri som noe fremmedelement. Den reagerer naturlig og sofistikert på gasspådrag og fartsøkning – og vil gi dagens lojale Mazda-eiere en særdeles myk overgang til elbiltilværelsen.
De vil også juble over prisen: 249.000 kroner for en godt utstyrt modell av en kompakt og elegant SUV-preget elbil, er særdeles bra. Da får du blant annet ferdigmontert hjemmelader inkludert.
Men, det er dessverre ofte et men: Batteriet på 35,5 kWt gir en rekkevidde på rundt 200 kilometer. Der blir Mazda slått av rubbel og bit.
Og det er heller ikke snakk om annet enn at dette er en bil for de tradisjonelle daglige gjøremålene for folk uten de store reisedistansene – eller som en nummer to bil.
Mazda mener at dette per i dag representerer den riktige kombinasjonen av brukernes behov og miljøavtrykket fra en elbils livssyklus.
Motoreffekten på 140 hester er også lavere enn svært mange, men mer enn nok. Mange av dagens elbiler er ikke i stand til å takle sine drøye 200 hester.
Motor kommer tilbake med mer om prøvekjøringen av MX-30.