Volvo har kartlagt 13.450 norske ladehybrider:
Kjører nesten halvparten av strekningen utslippsfritt
Vi er flinkere til å lade våre hybridbiler enn skeptikerne liker å hevde. I hvert fall hvis Volvo-eierne er representative.
DETTE ER SAKEN: Volvo har kartlagt kjøremønsteret til ladehybrid-kundene for å se hvor ofte bilene går på ren elektrisitet.
De ladbare hybridene er omdiskuterte. Brukt riktig – altså at de lades hver dag – klarer man seg stort sett på strøm i hverdagen.
Men gidder man ikke koble på slangen, så kjører man rundt i en helfossil bil som drasser på mange hundre kilo i form av et ubenyttet batteri. Dermed øker både forbruket og utslippet.
Skeptikerne mener det siste skjer i altfor stor grad.
Volvo kan dokumentere det motsatte.
De har kartlagt 13 450 norske ladbare hybrider for å se hvor mye de kjøres på ren elektrisitet. Analysen viser at bilene fungerer som rene elbiler på nesten halvparten av strekningen de kjører.
Les også: Storsatsing på utskjelt teknologi
XC60 på eltoppen
Volvo har registrert hvor ofte forbrenningsmotoren og den elektriske motoren benyttes under kjøring på modellene XC90, XC60, V90, V60 og S90 fra årene 2016-2019.
Analysen viser at for hver hundre kilometer, kjøres 44 kilometer – altså 44 prosent – av strekningen på ren elektrisitet, uten forbrenningsmotorens hjelp.
– Analysen viser at teknologien fungerer etter hensikten, og at nordmenn bruker den aktivt. De norske Volvo-kundene er faktisk de som kjører mest på strøm i hele verden. Vi må berømme sjåførene for dette, sier Erik Trosby, kommunikasjonssjef for Volvo Norge.
Det er eierne av XC60, Volvos mest solgte bil i Norge i fjor, som kjører mest på ren elektrisitet, med 48 prosent av kjørestrekningen.
90 prosent av XC60-bilene som selges i Norge er ladehybrider. Totalt var 65 prosent av alle nye Volvo i 2018 ladehybrider. Det er mest i Norge.
Les også: Rådyrt å hurtiglade feil med elbil
Kjører kort og sakte
Tallene indikerer også hvor bilene kjøres mest på elektrisitet, og i hvilke hastigheter.
80 prosent av de analyserte kjøreturene er på under 20 minutter, og i 80 prosent av kjøreturene er hastigheten lavere enn 80 km/t.
– Analysene viser at bilene i stor grad brukes til småkjøring og i relativ lav hastighet, noe som er ideelt for bruk av elektrisk drift. Det indikerer at mye av kjøringen foregår i tettbebygde strøk der lavutslippskjøring er viktig og kan bidra til renere luft, sier Trosby.
Kundene er også intervjuet om ladevanene.
Sju av 10 sier de lader bilen hver eneste dag, mens 83 prosent lader annen hver dag eller oftere. Like mange sier de prøver å kjøre den ladbare hybridbilen sin på helelektrisk drift i hverdagen.
De oppgir drivstofføkonomi og miljøhensyn som hovedmotivasjoner for å kjøre med elektrisk drift. 93 prosent svarer at de lader hjemme.