STOR OG BILLIG: Store BYD Tang selges både som sjuseter og som ladehybrid i Kina. Til Norge kommer den i helelektrisk versjon – og garantert til en rimelig sum.
STOR OG BILLIG: Store BYD Tang selges både som sjuseter og som ladehybrid i Kina. Til Norge kommer den i helelektrisk versjon – og garantert til en rimelig sum.

Kinesisk stor-SUV vil slå igjennom i Europa:

Norge blir prøvekanin for kinesisk e-tron-konkurrent

I rekken av kinesiske biler du bør lære deg navnet på – her kommer Tang. En ganske stor ting.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: BYD Tang er en SUV på størrelse med Audi e-tron.

Det er den kinesiske produsenten BYD – kjent for diverse elektriske kjøretøy på hjemmemarkedet – som nå ønsker å lansere SUV-en Tang på det europeiske markedet. Og da starter de like godt i det mest modne og krevende hjørnet: I Norge.

– Det norske markedet er det naturlige stedet å starte når vi ønsker å øke vår elektriske tilstedeværelse i Europa. Norge er det mest avanserte markedet i Europa, sier direktøren for BYD Europe, Isbrand Ho.

Han legger ikke skjul på at målet er å selge biler over hele Europa. Men responsen fra oss nordmenn vil bli helt avgjørende for den videre satsingen.

Tang EV 600 er en stor bil, 487 centimeter lang – bare tre centimeter kortere enn Norges mest solgte bil, Audi e-tron.

Foreløpige opplysninger tyder på at bilen får et batteri på 83 kWt og at rekkevidden blir på i overkant av 400 kilometer.

Trolig vil bilen komme med både tohjuls- og firehjulsdrift.

Priser og lanseringstidspunkt er ikke kjent. Men vi vil tro at en versjon med firehjulsdrift vil koste rundt 100.000 kroner mindre enn Audi e-tron 50, altså versjonen med det minste batteriet og drøye 300 kilometers rekkevidde. 

Det betyr at Tang får en startpris på i overkant av 400.000 kroner.