UT PÅ TUR: Fra 96 prosent lading til nesten null skilte det 339,3 km på vår testtur med Kia e-Niro. Foto: Fredrik Diits Vikström
Første prøvekjøring med Kia e-Niro:
Så langt går Kia e-Niro i en virkelig test
Kia e-Niro hever lista for hva en elbil i mellomklassen kan prestere. Stort batteri og lavt energiforbruk gir lang rekkevidde. Men bilen var ikke i nærheten av den lovede rekkevidden i vår test.
Når den oransje skilpadden lyser på dashbordet sammen med teksten «Begrenset effekt», da vet man at klokka snart er slagen.
De siste milene fram til hurtigladerstasjonen har jeg kjørt så forsiktig jeg bare kan.
Med kjøremodus innstilt på «Eco+» og nåla på 90 km/t har jeg klemt de siste elektronene ut av Kia e-Niros 64 kWh store batteri. Og når jeg til slutt stopper foran ladestasjonen gjenstår fortsatt fire km rekkevidde.
Så nær en bergingsbil har jeg aldri vært med en elbil!
Den siste strekningen ble kjørt uten varme, så etter å ha satt i gang ladingen skynder jeg meg inn på gatekjøkken for en hamburger og en stunds ettertanke.
Å måle opp så fordelaktige forhold som må til for å nå den angitte rekkevidden på 485 km krever både energi og fantasi.
Jeg har brukt ettermiddagen på det elbiler liker minst av alt: Kjøring på motorvei.
Jeg har fulgt fartsgrensene, men ikke unnlatt å gasse på om det har vært nødvendig. Med 96 prosent på batteriet ved start føles det litt skuffende å måtte tvinges til en pause når tripptelleren står på bare 339,3.
Men faktum er at det er tilstrekkelig til at e-Niro skal fungere som den eneste bilen i mange husholdninger.
Her trenger man ingen leiebil for å klare til turen til hytta eller til tante i Rogaland. Den rekker med en hurtiglading – eller to – langs veien.
Batteriet på 64 kWh er væskekjølt og kan varmes for å optimalisere ladingen på den kalde årstiden. Lithium-ion-batterier er som mennesker: De trives best rundt 18 grader.
Med maksimal ladekapasitet på 100 kW lader du batteriet til 80 prosent på mindre enn en time. Antallet CCS-ladere med så høy effekt er ennå relativt sjeldne, men utbyggingen av hurtigladestasjoner skjer med stadig større fart. Enkelte av de anleggene har også kapasitet for opptil 350 kWh.
Under denne prøvekjøringen var det bare hurtigladere med 50 kW effekt, som betyr at det tar 75 minutter å lade til 80 prosent.
Kia Niro er en modell som mange kjenner godt. I 2017 rullet en Niro plug-in hybrid helt feilfritt under ett års langtest (40 000 km) hos svenske Vi Bilägare. I oppsummeringen ble bilen beskrevet som en «velutdannet butler», som holder seg i bakgrunn og bare gjør sin jobb.
Vi likte plassen, førermiljøet og det faktum at bilen er smidig og lettkjørt.
På minussiden: Det dårlige lyset og dekkstøyen på grov asfalt.
I helelektrisk utgave har Niro beholdt de fleste av disse egenskapene. Støyen er betydelig, men i følge den svenske importøren er det dårligere lydisolering på de første bilene enn de ordinære produksjonsbilene. Det gjenstår å se.
En betydelig forskjell fra ordinær Niro er plassen i baksetet. For å få rom til batteriet under baksetet er dette noe høyere på e-Niro, som igjen betyr at knevinkelen klan bli utfordrende for de langbeinte.
Bagasjerommet er derimot like fleksibelt, men enda større i e-Niro som i Niro plug-in hybrid: 451 liter i elbilen, mot 324 i plug-in-modellen.
De første bilene som kommer til Norge har utstyrsnivået First Edition – hvor LED-lys inngår. Dessverre oppleves ikke LED-lyset som særlig mye bedre enn standardmodellens halogenlys, selv om fargetemperaturen er en anelse mer behagelig ved mørkekjøring.
I forsetene sitter man bra, og det er gode justeringsmuligheter som gir anledning til å finne en behagelig kjørestilling for både korte og lange sjåfører.
Instrument- og kontrollpanel fungerer utmerket, og Kia skal ha et ekstra pluss i margen for at de ikke har latt seg lokke til å dytte alle funksjoner inn i infotainmentsystemets touchskjerm.
Klimaanlegget styrer man for eksempel med knapper og vrider – sikkert og smidig.
e-Niro er dyrere enn sine konkurrenter.
Men prisdifferansen mer enn oppveies av god plass og lang rekkevidde.
Det største problemet er mangelen på biler. I Norge kommer det bil i 2019 til omlag 2000 av de 6000 som står på venteliste.
Kia-importør Bertel O. Steen har jobbet iherdig for å få flere biler hit raskere, foreløpig uten hell.