ENDRET: Nye Kia e-Soul har fått et helt annet uttrykk, med smale led-lykter over det hele. Men selve karosseriet er det samme.
Motor har prøvekjørt nye Kia e-Soul:
Mest spenning rundt prisen
Denne bilen har det meste – bortsett fra en pris. Kia er så glade i norske elbilkjøpere at de sender biler ut på veiene før de har regnet på fortjenesten.
I løpet av en knapp måned har allerede 2000 nordmenn tegnet seg på reservasjonslisten til e-Soul.
Vi er også det første markedet som får ordinære kundebiler, trolig i løpet av juli. Fabrikken har lovet mellom 1500 og 2000 biler til Norge i 2019.
Bilene du kanskje oppdager på veiene i disse dager, er primært tiltenkt presse og som fristelser ute hos forhandlerne.
Men det er altså for tidlig å si noe om priser – selv om representantene for Kia her i Norge er nesten – ja, elektriske – av formidlingsiver.
Og vi skjønner dem godt.
For selv om e-Soul har markert seg bra på elbilstatistikken, så har rekkevidden vært en salgsdempende faktor.
Den store interessen nå skyldes primært en helt annen innmat i form av to batteripakker, men trolig også noen utseendemessige endringer som løfter den ut av Mummidalen.
Den lille på 39 kWt har 136 hester og en rekkevidde på 276 kilometer, målt etter den realistiske WLTP-normen.
Den store på 64 kWt har en rekkevidde 452 km.
Til sammenlikning er tallene for de litt større og dyrere konsernsøsknene som kniver om rekkeviddetronen, Hyundai Kona og Kia e-Niro, henholdsvis 449 og 455 kilometer.
Alle disse tre modellene har nå identiske batteripakker. Men bare e-Soul selges med den minste pakken.
Denne kan du også få i den billigste utstyrsversjonen «Classic». Resten er «Active» og «Exclusive». «Classic» mangler også varmepumpe, som er standard på de øvrige modellene. Men samtlige har væskekjølt batterivarmer.
Ved hurtiglading på 50 kilowatt skal det ta henholdsvis 45 minutter og en time å lade det minste og det største batteriet til 80 prosent. Kia har også byttet ut Chademo med CCS for lading. e-Soul kan hurtiglades med opptil 80 kilowatt.
Karosseriet er det samme som vi har lært å elske eller hate, men bilen er blitt 5,5 centimeter lenger. Lysdesignet er totalt endret med smalere og mer elegante led-lys, felgene er blitt en tomme større (17) og du kan også kjøpe en SUV-pakke med skliplate foran og plastbeskyttelse på dører og hjulbuer.
Null praktisk verdi, men vi utelukker ikke at det kan kle en e-Soul.
Bagasjerommet har økt med 34 liter, til 315. Ikke voldsomt stort. Men karosseriformen gjør bilen mer praktisk enn tallene tilsier. Og viktig: e-Soul er godkjent med taklast på 100 kilo.
Innvendig er kvalitetsfølelsen bedret, samtidig som fargene er blitt mer dempet og betjeningsvennligheten har økt. Litt kjedeligere, vil kanskje noen hevde.
Men da kan du skru på litt innvendig lysdekor i valgfritt tema, eller rett og slett la lysene blinke i takt med rytmen fra stereoanlegget.
Infodisplayet og berøringsskjermen er blitt større, du kan få et head up display på skjerm – ikke projisert på vinduet – og girspaken er byttet ut med det praktiske girhjulet vi finner i storebror e-Niro.
På sikkerhetsfronten er samtlige modeller utstyrt med blant annet adaptiv cruisekontroll, automatisk nøbremsesystem med fotgjengergjenkjenning, blindsonevarsler med filskifteassistent og varsling for kryssende trafikk bak bilen og tretthetsvarsler.
Kjøremessig er e-Soul slik vi husker den gamle – bare med helt andre fartsressurser: Du sitter høyt og har utmerket oversikt, selv om vinduene er små. De plutselige kreftene gjør at du innimellom får lyst til å utfordre bilen litt, og da merker man at styring og understell ikke henger helt med.
Men det er heller ikke meningen.
e-Soul er først og fremst et utmerket valg i det daglige. Forutsatt at prisen blir som forventet. Klarer Kia å holde e-Soul i sjiktet fra cirka 250.000 til cirka 330.000 kroner, så skal vi ikke utelukke historiens første Kia på registreringstoppen en gang utpå sensommeren.