FÅR LEDNING: Den allerede etablerte stasjonsvognen Kia Ceed og den kommende crossoveren XCeed (bildet) kommer som ladbar hybrid til Norge i februar.

Ceed og XCeed blir elektrifisert:

Kia utvider ledningsnettet med ladbare hybrider

Kia strekker ut ledningen til en enda større kundemasse når de nå lanserer ladbare versjoner av stasjonsvognen Ceed og den kommende crossoveren XCeed.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Kia har vært et forbilde på elektrifiseringsfronten med to elbiler (e-soul/e-niro) og to ladbare hybrider (Niro/Optima) som alle er i rekkeviddetoppen. Nå kommer ytterligere to ladbare hybrider.

De to modellene lanseres tidlig i 2020.

Ceed er blitt en kjent modell, på størrelse med Golf – og mye rost her i Motor.

XCeed er en såkalt crossover: En bil med trekkene fra en SUV, men uten firehjulsdrift. De er bygget på samme plattform, men uttrykket er likevel ganske ulikt.

Teknologien derimot, er felles.

Den sitter også i den eksisterende ladbare hybriden Niro: En batteripakke på 8.9 kWh og en elektrisk motor på 44.5 kW kombineres med en 1.6-liters bensinmotor. Totalytelsen blir da på 141 hk/265 Nm. Girkassen er en sekstrinns dobbeltkløtsjautomat.

Les også: Sjekk bilen som er suverent først i ladekøen

– Bredt utvalg

– Med Ceed stasjonsvogn og nye XCeed kan vi tilby et bredt utvalg av ladbare hybrider til våre kunder. Alle med god elektrisk rekkevidde som betyr at man kan gjøre de fleste kjøreturer kun på elektrisitet, sier Irene Solstad, adm. direktør for Kia i Bertel O. Steen.

Bilene er foreløpig ikke typegodkjent, men forventet elektrisk rekkevidde etter nye og strengere normer, er 48-50 kilometer.

Motors erfaring er at Kias elektrifiserte biler leverer det de lover på rekkevidde.

Ladehybridene skiller seg fra sine helfossile søsken med en lukket grill som skal gi bedre aerodynamikk. Begge modellene leveres standard med 16 toms hjul og aluminiumsfelger med eget design, men det er grunn til å anta at XCeed-kunder kommer til å oppgradere hjulsettet noen tommer for å matche utseendet.

En liten ulempe er at de også mister noen meter rekkevidde.

Les også: Her er alle Motors elbiltester

Mister bagasjeplass

En langt større ulempe med den nye teknologien, er at modellene også mister bagasjeplass.

Volumet i Ceed stasjonsvogn reduseres fra klasseledende 625 liter til høyst beskjedne 437 liter som femseter.

På XCeed reduseres volumet fra 426 til 291 liter – som er på nivå med Toyota Yaris. Men for noen vil det hjelpe at begge modellene får mulighet for tilhengerfeste.

Motor er blant de første som får kjøre XCeed. En fyldig test av denne publiseres fredag 6. september.