SPENNENDE: Kia Niro electric er konsernsøskenet til Hyundai Kona, og vil sette en ny rekkeviddestandard når den kommer på markedet i november.
Kia Niro Electric klar for Norge:
Ett spørsmål henger i lufta
Kia håper på både kjøpsfest og hengerfest når de lanserer helelektriske Niro på det norske markedet. Men vi må vente på både prisen og svaret på det hyppig stilte spørsmålet i tilhengernasjonen Norge
De to koreanerne Kia Niro og Hyundai Kona er både konsernsøsken og konkurrenter.
Som søsken deler de elektriske drivlinjer som nå setter ny standard for rekkevidde.
Som konkurrenter holder de kortene tett til brystet rundt både pris og spesifikasjoner.
Begge bilene kommer på det norske markedet mot slutten av året. Men Kia har ennå ikke offentliggjort priser på nykommeren Niro.
I motsetning til Hyundai, som for over en uke siden kunne opplyse at Kona ville starte på 325.000 kroner, pluss eventuelle tillegg i form av skinn (pluss 10.000) og soltak/skinn (pluss 20.000).
Hyundai har sagt at Kona ikke kommer med tilhengerfeste. Kia opplyser i en pressemelding at «Vi antar at Niro Electric vil kunne leveres med hengerfeste, men det er ikke bekreftet fra fabrikk på nåværende tidspunkt».
Kona kommer også bare med den største batteripakken på 64 kWh og 204 hk. her i Norge, mens Kia varsler at Niro også vil komme med den minste, på 39 kWh og 135 hk. Den største vil få realistisk rekkevidde på rundt 45 mil, den minste på rundt 30 mil. Det betyr at de sterkeste variantene bare matches av Opel Ampera-e, som knapt kan leveres.
Og at den minste batteripakken – som altså bare Kia Niro får – får en rekkevidde på nivå med det vi finner hos dagens bestselgere i denne klassen, e-Golf og Nissan Leaf.
Prismessig er det grunn til at tro at den sterkeste Niro vil ligge mer eller mindre på krona rundt Kona. Med den mindre batteripakken må den nok godt under 300.000 i startpris for å framstå som gunstig sammenliknet med for eksempel Nissan Leaf.
Både Kona og Niro liker å bli definert som små SUV’er. Men det er ikke mange centimeterne som skiller dem fra tradisjonelle kompaktbiler. En Nissan Leaf er for eksempel bare to centimeter lavere enn en Niro. En Golf er 10 centimeter lavere. Ser vi på søskenmålene, er Niro nesten 20 centimeter lenger enn Kona. Det gir Kia noen liters fordel i bagasjerommet.
Niro kan lade på 150 KW hurtiglading, og med hurtiglading på 100 KW lader det største batteriet til 80 prosent på 54 minutter.
Interiøret skiller seg fra de andre Niro-modellene med nye løsninger og designelementer. Dashbordet har lyseblå detaljer og midtkonsollen er forenklet for å gi plass til det automatiske girsystemet, et såkalt shift by wire-system. Man velger gir med et hjul i midtkonsollen.
Stemningslys i midtkonsoll som kan stilles inn på seks ulike farger og detaljer i høyglans sort og blått i dørene, understreker det futuristiske utseende, skriver Kia i pressemeldingen.
– Interessen for Niro Electric har vært meget bra, og mange har forhåndsreservert bilen. De første bilene ankommer Norge i november, og vi gleder oss til lansering. Kia har hatt en enorm vekst i Norge de siste årene, og med Niro Electric og andre attraktive modeller som kommer i nær fremtid, håper vi enda flere vurderer Kia som sin neste bil, sier Irene Solstad, administrerende direktør i Kia Bil Norge.