HØSTENS NYHET: Kia Niro Electric bør bli en av Norges mestselgende biler i 2019, hvis vi får nok biler til Norge. Både plassen og rekkevidden er blant de beste av de billigere elbilene.

Kia Niro Electric lanseres om to uker:

Bedre plass enn rekkeviddekongen

Det er bare å lade opp til en helkoreansk duell om seieren i rekkeviddekampen blant de mindre elbilene. Plassmessig derimot, er kommende Kio Niro bedre enn konsernsøsteren Hyundai Kona.

Publisert Sist oppdatert

Kia oppgir 485 kilometer som realistisk rekkevidde for Niro Electric.

Dermed knuser den konsernsøsken Hyundai Kona.

Nåvel.

Vi snakker om noen ladekablers lengde: 485 mot 482 teoretiske kilometer.

Med andre ord, dødt løp på papiret. Og som forventet av to biler med identisk teknikk.

I bysyklus snakker vi om en rekkevidde på 615 km. Det betyr at du fint kan klare deg noen uker på én lading hvis du ikke kjører energikrevende distanser.

Les også: Så lang er ventelisten på de ulike elbilmodellene

Paris-debut

Niro Electric lanseres i Norge i desember. Den offisielle verdenspremieren blir på bilutstillingen i Paris 2. oktober.

I motsetning til Hyundai, velger Kia å levere også en mindre batteripakke på 39,2 kWh til Niro. Denne har oppgitt rekkevidde på 300 kilometer.

Tidligere i sommer ble det fra Hyundai sagt at den mindre pakken på 39,2 kWh ikke tilfredsstilte kravene vi stiller her i kalde nord.

Derfor ble den også droppet på Kona.

Men Kia velger å tilby også den minste. Det betyr uansett at begge bilene fra konsernet selges med det største batteriet på 64 kWh. Det gir solide 204 hk. og et dreiemoment på 395 nm.

Den klassiske akselerasjonsøvelsen 0-100 skal gå unna på 7,8 sekunder. Med 100 kW hurtiglader tar det 54 minutter å lade batteriet fra 0-80 prosent.

Les også: Kia lanserer lekker stasjonsvogn

Henger, henger ikke

Det er fortsatt usikkert om Niro kommer med hengerfeste. Den vil uansett ikke kunne trekke så mye mer enn en henger med kvist.

Sammenliknet med Kona, er det et større konkurransefortrinn at bagasjerommet blir vesentlig større: 451 liter mot Konas 332 liter, hvis vi trekker fra 40 liter til oppbevaring av ladekablene.

Skal man fylle opp bagasjerommet og dra på den langturen rekkeviddetallene innbyr til, så er også langturskomforten viktig. Her er vi spente på om Kia har klart å rette opp et generelt problem på de fleste biler fra konsernet, dekkstøyen. Da vi testet Kona tidligere i sommer, var dette det store minuspunktet ved en ellers fin bil.

Prisen på Niro Electric er ikke klar.

Kona koster 325.000 – med mulighet for å bestille skinnseter (pluss 10.000) og soltak (ytterligere 10.000) ekstra. Sterkeste Niro vil selvsagt ligge på samme nivå – mens den minste batteripakken neppe vil koste over 300.000 kroner.

Les også: Nå tar Kona kommandoen