KABEL, TAKK: Elbilen I-Pace har vært gull verdt for salgssjef John Helmersen i Jaguar Land Rover. Plug-in-muligheten skal gi løft for nye Range Rover Evoque. Foto: Peter Raaum
KABEL, TAKK: Elbilen I-Pace har vært gull verdt for salgssjef John Helmersen i Jaguar Land Rover. Plug-in-muligheten skal gi løft for nye Range Rover Evoque. Foto: Peter Raaum

Jaguar Land Rover plugger inn:

Har lært elektrisk lekse

Populære I-Pace har lært en Jaguar Land Rover en lekse: Ladekabel selger biler. Nå vises andre generasjon Range Rover Evoque med løfte om at plug-in-utgaven kommer til høsten.

Publisert Sist oppdatert

Helelektriske I-Pace brakte Jaguar til en helt ny virkelighet når det gjelder salg og omtale i 2018, og i år vil denne modellen stadig trekke lasset for merkets volumsalg.

Men den trekker også den samlede Jaguar Land Rover-porteføljen i en ny retning: Det skal elektrifiseres over hele linja.

– Alle nye modeller elektrifiseres. Fra 2020 er det planlagt 15 nye modeller med elektrisk drivlinje, sier Søren Hyltoft, presse- og PR-sjef for Jaguar Land Rover Scandinavia.

Flere av modellene går veien om mild hybrid og ladehybrid.

Og først blant disse er nye Evoque.

Les også: Tror avgifter kan torpedere elbilsalget

Den kommer med minimale forandringer i størrelsen. Med sine 437 cm er den stadig marginalt kortere enn for eksempel Audi Q3, men akselavstanden er økt to centimeter – som har gitt noe bedre plass i baksetet.

Med 40-20-40-splitt i baksetet og hengerfeste fra fabrikken leverer den på to populære norske ønsker, men avgiftsmessig er mild hybrid-utgaven som kommer først ikke akkurat «made for Norway». CO2-utslippet er riktignok redusert med 8 g/km og drivstofforbruket er seks prosent lavere enn før. Den kommer med tre motorutgaver for både bensin og diesel, alle firesylindret og med automat.

Plug-in-utgaven som ventes til senhøsten, med tresylindret 1,5 liters bensinmotor, vil møte avgiftsregimet med en stipluert elektrisk rekkevidde på 51 km.

Nye Evoque er ennå ikke typegodkjent og har derfor ikke fått pris.

Les også: Slik er bilprodusentenes elbilplaner

Fiffig detalj

Dette er – etter sigende – den Range Rover-modellen som kjøres minst ute i terrenget. Ikke desto mindre kommer den med en fiffig detalj som kan vil stimulere lysten til å ta av fra veien:

Med et såkalt «Clear Sight Ground View» viser infoskjermen et kamerabilde med bilens hjulstilling og terrenget foran, mens alt annet av bilens front er borte. Den samme funksjonaliteten kan velges på speilet, hvor kameraet i antennen på taket viser utsikten bak.

SE NED! Slik vises hjulstilling og terreng med «Clear Sight Ground View».
SE NED! Slik vises hjulstilling og terreng med «Clear Sight Ground View».

PS: Jaguar venter å selge 4000 eksemplarer av I-Pace i 2019.

Powered by Labrador CMS