PÅ DAGEN: Nissan forventer at de fleste av deres forhandlere vil ha Leaf-modeller for levering på dagen i løpet av året. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Nissan og Hyundai med økte leveringer:
Lover slutt på venteliste for elbil-favoritter
Samtidig som leveringstidspunktet på flere av de nye elbil-modellene kryper utover på 2020-tallet, kan noen av bestselger-importørene melde om kraftig økning i tilgangen på elbiler.
For Nissan Leaf – som har hatt ekstreme salgstall siden 2. generasjon av bilen ble lansert i vår – nærmer det seg plutselig en situasjon hvor ventelistene er borte.
– De fleste forhandlerne får nå så mange biler at de vil ha biler på lager mot slutten av året, sier kommunikasjonssjef Knut Arne Marcussen i Nissan Norge til Motor.
Også Hyundai melder vesentlig bedre tilgang på el-utgaven av Ioniq.
– Køen på Ioniq skal være nullet ut ved nyttår, og vi vil for første gang være et punkt hvor det er mulig å få elbil på dagen. Avhengig av kundens spesifikke ønsker, blir leveringstiden mellom null og fire måneder, sier produktsjef Øyvind Knudsen til Motor.
Les også: Setevarme i forsetene er ekstrautstyr på denne elbilen
Alle Hyundais elbiler produseres i Sør-Korea, med en frakttid til Norge på ca. 55 dager.
– Men vi tar inn biler på forventet salg uavhengig av hva kundene bestiller, og det vi får inn forsvinner rett ut.
For Hyundai Kona er det derimot ikke endringer på leveringstiden, men nettstedet Electrek.co skriver denne uka at produksjonstallene ved fabrikken i Sør-Korea nå er kraftig på vei opp.
Les også: Nybilsalget fortsetter å stupe
Ekstra tilgang
Nissan har pumpet ut langt over 1000 Leaf-modeller i måneden denne høsten, og vil skjerpe attraktiviteten ytterligere med redusert leveringstid.
– Vi har rett og slett sørget for ekstra tilgang på biler. Helt fra starten har vi vært høyt oppe på prioriteringslista på Leaf. Hos Nissan sentralt ser de at Norge har en viktig posisjon. Vi har jobbet hardt for å innfri på det vi tror kan selge, og har truffet veldig godt på disse kalkylene. Det gir igjen bedre tilgang på biler, sier Knut Arne Marcussen.
For de andre merkene med høyt salgsvolum er det ingen store endringer på leveringstidene:
-
BMW har normalproduksjon på i3 og leverer bil i løpet av pluss/minus tre måneder.
-
Tesla har mellom tre og fire måneders leveringstid på tilpassede bestillinger av Model S og Model X.
-
VW har nå omlag seks måneder leveringstid ved fabrikkbestilling av e-Golf, men noen forhandlere kan ha biler for raskere levering.
Les også: Så lange er ventelistene på alle elbilmodellene