70-TALLSINSPIRERT: Hyundais nye elbilkonsept blir vist i sin helhet om noen uker. Inntil da må vi kikke på denne hekken, visstnok inspirert av Hyundais biler på 70-tallet. Foto: Hyundai Motor Europe

Tilbake til framtiden for Hyundai:

Elbil for hippier

Hyundais nyvunne selvtillit som spydspiss i elbilverden understrekes av konseptmodellen «45». Den trekker paralleller tilbake til en tid da Hyundai hadde enda lavere status blant nybilkjøperne enn en dieselbil har i dag.

Publisert

DETTE ER SAKEN: Hyundai utvider sin elbilflåte – med ny Ioniq og en helt ny konseptbil.

«45» er ifølge Hyundai inspirert av konsernets første modell på 1970-tallet. Det må vi nesten bli opplyst om for å kunne se, og godt er kanskje det.

Hyundais første modeller var nemlig ingen fryd for øyet.

Men det ble suksess på hjemmebane, primært på grunn av andres grunnarbeid. 

For en gammel hippie vil kanskje huske lisensbygde Ford Cortina fra slutten av 60-tallet – eller egenproduserte Hyundai Pony med masse Mitsubishi-teknologi fra begynnelsen av 70-tallet. 

Retropreget gjør seg uansett godt bakfra. Foreløpig er bare dette ene bildet offentliggjort. Resten får vi se i virkeligheten på den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt fra 10. september.

Konseptbilen skal vise Hyundais fokus og designretning fremover, og – som Hyundai skriver i en pressemelding – «være en symbolsk milepæl for Hyundais kommende elbildesign».

Les også: Her er alle de beste elbilene akkurat nå

Viser ny Ioniq

På bilutstillingen i Frankfurt vil vi også få se en ny utgave av helelektriske Hyundai Ioniq.

I tillegg til de obligatoriske nye designelementene som hører med til en oppgradering omtrent midtveis i livsløpet, så er det først og fremst rekkevidden som blir bedre. 

I følge Hyundai skal den nå klare 294 kilometer, som er en forbedring på 36 prosent. Motoren blir også ørlite kraftigere, fra 120 til 136 hester.

Prisene er ennå ikke klare, men den utgående modellen har definitivt forsvart den litt flåsete definisjonen «prisbombe», med en pris på 270.000 kroner for en svært velutstyrt utgave. Det har gjort den til Norges 10. mest solgte bil for øyeblikket.

Hvis Hyundai klarer å holde prisene nede og leveringstakten oppe, så tipper vi enda flere vil oppdage modellen som har kommet litt i skyggen av Kona med rekkevidde på over 40 mil.

Motor skal for øvrig prøvekjøre nye Ioniq allerede i slutten av august.