På papiret framstår den likevel som ganske prisgunstig. Startprisen på 335.000 (eks. frakt og levering, som utgjør fra kroner 10.900) er 6000 kroner mer enn en tilsvarende utstyrt helelektrisk Kona.
På dette utstyrsnivået står stort sett bare ventilerte skinnseter (pluss 10.000) og soltak (pluss 10.000) på listen over ekstrautstyr.
Av konkurrenter snakker vi utelukkende om Toyota – som i alle år har vært ledende på denne hybridteknologien, og som har de fem mest solgte ikke-ladbare hybridene i Norge. To av dem – Corolla og C-HR – er direkte konkurrenter til Kona.
I sammenliknbare utstyrsversjoner kommer Kona best ut prismessig.
Men den er dyrere enn en outsider som Toyota Prius, som også kan leveres med firehjulsdrift.
Annonse
Harmonisk opplevelse
Kona leveres med en hybrid drivlinje der bensinmotoren har 105 hester og elmotoren har 44 hester. Systemeffekten er på 141 hester og 265 newtonmeter, koblet til en sekstrinns dobbeltclutchgirkasse.
Fra Toyotas hybrider er vi vant til 122 hester, 300 newtonmeter og trinnløse automatkasser. Motor har fått kjøre Kona hybrid noen timer i Amsterdam, og kan konkludere med at motor og girkasse gir en mer harmonisk opplevelse enn du får i Toyota.
Forbruket derimot, har vi ikke grunnlag nok til å si noe om.