DRØMMEKONA: Med lav pris og lang rekkevidde har kompakt-SUV'en Hyundai Kona Electric kommet på mange nordmenns ønskeliste. Foto: Hyundai Motor
Lurer du på hva slags elbil du skal velge?
Her er elbilplanene til alle bilmerkene
Vente på en elbil som kommer «snart»? Stille bakerst i køen og håpe på bil i 2020? Eller kjøpe en av kompaktklasse-bilene som «alle» har? Elbil-valget er ikke lett. Hvis det kan være til hjelp: Her er alle bilprodusentenes planer for den elektriske opptrappingen.
Slett ikke alle har vært så veldig konkrete, men utfra medieomtale og meldingene fra produsentene begynner det å danne seg et slags bilde av hva vi kan vente oss.
Alfa Romeo
Planlegger seks plug-in-hybrider, men har ikke kommunisert noe lanseringstidspunkt. Antyder elektrisk rekkevidde på over 50 km – og hurtighet, med 0-100 km/t mellom fire og fem sekunder.
Ingen helelektriske på planen.
Merket har hatt et oppsving i Norge etter noen tunge år, men er ennå ikke på topp 25.
Annonse
Audi
Ruller nå ut sin første elbil, den store SUV’en e-tron. Neste modell er en Sportback-modell av den samme bilen. Audi har varslet 12 elektriske modeller i 2025, og det er spekulasjoner om at neste modell ut er en elektrisk Q1-utgave – en konseptutgave av E-Q1 er varslet til bilutstillingen i Shanghai til våren. Den kommer eventuelt på Volkswagen-konsernets elektriske MEB-plattform (samme som VWs nye ID Neo). Gjetningene går på lansering i 2021/22.
Audi er samtidig VAG-konsernets hydrogen-pilot, og det er ventet at h-tron (som har store likhetstrekk med e-tron) kommer i løpet av et par år.
Audi er i øyeblikket Norges 10. mest solgte bilmerke. Ventelisten på e-tron er lang, så lang at Audi-importør Møller ikke gir presise anslag for når du kan få levert en e-tron dersom du bestiller nå.
BMW har betydelig elbil-erfaring med sin i3 som kom i 2013. Modellen har ikke vært noen kommersiell suksess isolert sett, men den har gitt selskapet betydelig kunnskap som de nå kan trekke på når de neste elektriske modellene lanseres. BMW er blant selskapene som har vært relativt konkrete på hvilket modellbilde vi kan vente oss.
I 2019 kommer SUV’en iX3 (skal bygges i Kina), mens produksjonen av i4 starter i 2021. i4 vil trolig ligge ganske tett på Tesla Model 3 i størrelse, men det er varslet opp mot 70 mil rekkevidde. I 2021 starter også produksjonen av det BMW har annonsert som et elektrisk flaggskip: SUV’en iNEXT. Der er ikke poenget bare en elektrisk motor, men like mye selvkjøringsegenskaper og oppkoblingsmuligheter.
BMW har varslet 25 elektrifiserte modeller, 13 av dem visstnok plug-in-hybrider, i 2025.
I Norge er BMW p.t. nummer fire på salgsstatistikken, der populære i3 har stått for over 40 prosent av salgsvolumet i 2018.
Citroën
PSA-konsernet – hvor Citroën inngår sammen med DS, Peugeot og Opel – har ambisjon om elektrifisering av 80 prosent av modellene innen 2023 – og elektrifisering av alle innen 2025.
Citroën har allerede E-Berlingo på markedet, sammen med kuriositeten e-Mehari og lille C-Zero.
På Paris-utstillingen i høst kom de med en ladbar C5 Aircross. Den kommer på samme PSA-plattform (e-EMP2) som konsernsøsken som DS 7 Crossback, Opel Grandland X og Peugeot 3008 og 508.
Blant de helelektriske bilene er trolig en C4-modell neste i køen, med mulig lansering i 2020.
Citroën ligger ganske stabilt rundt 20. plass på modellstatistikken i Norge, med en markedsandel like nord for en prosent.
Annonse
Dacia
Det Renault-eide, rumenske billigmerket har tatt sine første skritt mot lavutslipp, med LPG-varianter av hele modellporteføljen i Frankrike. Dacia har varslet elektrifisering, men ikke vært konkrete. Ryktene forteller om at en Sandero-modell ligger foran Duster i el-løypa.
Dacia er noe av det billigste du får på fire hjul, men markedsandelen i Norge er likevel helt nede på 0,2 prosent.
DS ble introdusert som Citroëns luksusmerke i 2009, men har siden 2014 blitt møysommelig bygget opp som et eget brand. Elektrifisering er en viktig del av selskapets strategi. DS 3 Crossback E-Tense er den første av de elektriske DS-modellene, en variant som vil utfordre bestselgerne i kompaktsegmentet: e-Golf og Nissan Leaf i særdeleshet. De første bilene kommer fra fabrikken i 2019.
I 2019 kommer også DS 7 som ladbar hybrid.
Selskapet har varslet at de fra 2025 vil lage utelukkende elektriske modeller.
DS har enn så lenge en mikroskopisk markedsandel i Norge med under 100 solgte biler. DS 3 Crossback E-Tense fikk imidlertid over 1000 reservasjoner den første dagen den kunne bestilles.
Annonse
Fiat
Avdøde FCA-sjef Sergio Marchionne var ingen stor elbil-fan, men elektrifisering er på gang også her. Ni av 45 milliarder euro i investeringsbudsjettene fram mot 2022 er øremerket elektrifisering. Dagens Fiat 500e selges nå bare i USA, men 500 EV kommer i Europa i 2020. På konsernbasis (inkluderer Jeep, Alfa Romeo, RAM og Maserati) skal ha over 30 elektrifiserte modeller i 2020, men det er helt uklart hvilke modeller som kommer hit.
Fiats salg i Norge i de første 10 månedene av 2018: 81 biler…
Ford
Ford er fortsatt bare i startgropa, selv om deres første utgave av Focus Electric kom allerede i 2012. Den bilen har aldri fått fart på salget i Norge. Og ikke noen andre steder, heller – når sant skal sies. Fords elektriske bølge kommer fra 2020, med den helelektriske SUV’en Mach 1 som den første med nær 50 mil rekkevidde, men store deler av Fords el-biler vil bli øremerket Kina.
Ford varsler 16 helelektriske og minst 40 elektrifiserte modeller fra 2022, men detaljene er det foreløpig taust om.
Selskapet har tapt markedsandeler i Norge de siste årene, men er stadig blant topp 10. Ledning kan påvirke i positiv retning.
Japanerne har ligget lavt på denne fronten, men viste fram sitt første, lille (bokstavelig talt!) elbilframstøt på Frankfurt-utstillingen i 2017 da duken ble dratt av Urban EV – et lite knøtt med en gigantisk infoskjerm. Den skal i produksjon i 2019, som starten på et mål om at to tredjedeler av Honda-salget i Europa er elektrisk i 2025 (på verdensbasis i 2030).
Hva som konkret skal bære det salget, gjenstår å se.
SUV’en CR-V kom som hybrid i 2018, men det er ikke den som vil løfte selskapet til 66 prosent strøm.
Hondas markedsandel er i øyeblikket under en prosent i Norge.
Hyundai
Sammen med søsterselskapet Kia skal de 38 elektrifiserte modeller innen 2025. Hyundai har allerede bilindustriens mest komplette elektrifiserte portefølje, og er i øyeblikket de eneste som tilbyr «alt»: Batteri, hybrid, plug-in og hydrogen.
Ioniq kommer med tre ulike drivlinjer, men batteri har over 80 prosent av salget. Hyundai slapp kompakt-SUV’en Kona i sommer, med en prislapp som gjorde elbil-hungrige nordmenn enda sultnere. Men nå er det to års ventetid, i en kø som ikke blir mindre med det første ettersom selskapets batteriprodusent sliter med å besvare etterspørselen.
Hyundai har varslet ytterligere to batterielektriske modeller i Europa innen 2020, la oss tippe at (minst) den ene blir en SUV. Deres sedan Sonata går forøvrig som plug-in i Nord-Amerika.
Koreanerne kom med sin andre hydrogen-modell i år, SUV’en Nexo, som har fått ekstremt god mottagelse. Produksjonsvolumene er fortsatt bittesmå, men Hyundai er det selskapet som har vært aller tydeligst på at hydrogen er prioritert.
Både Hyundai og Kia har omlag tre prosents markedsandel i Norge.
Satser betydelig tyngre på elektriske modeller i det amerikanske markedet enn i Europa. Skal ha fire helelektriske og 10 plug-in-hybrider innen 2022, men de helelektriske kommer i utgangspunktet ikke for salg i Europa, der vi må nøye oss med åtte plug-in-modeller og fem mild-hybrider.
Jeep har solgt under 100 biler årlig i Norge i 2017 og 2018.
Kia
Kia har allerede mye ladbart å by på: Kompakt-SUV’en Niro som både plug-in og batteri (ventelista er nå så lang at den ikke kan bestilles), elektriske Soul og en plug-in-utgave av Optima (både som sedan og stasjonsvogn).
Under Paris-utstillingen varslet Kia et europeisk tilbud på 16 elektrifiserte modeller innen 2025: Fem hybrider, fem plug-in, fem batterielektrisk og en hydrogenbil, men detaljer om modellene har ikke kommet.
Både Hyundai og Kia har omlag tre prosents markedsandel i Norge.
Annonse
Lexus
Toyotas luksusbrand er på samme spor som morselskapet: Hybrid, hybrid, hybrid. Første helelektriske modell kommer i 2020. Den er vist som konseptbil (en crossover-SUV), men Lexus er ennå tause om detaljene.
For både Lexus og Toyota skal alle modeller komme med minst ett elektrifisert alternativ innen 2025.
Lexus har 0,6 prosent av det norske markedet, med NX (en kompakt SUV) som klart mestselgende modell.
Det japanske selskapet danner baktropp i elbil-feltet, men har varslet sin første elektrifiserte bil i 2019 – uten å gi noen konkrete opplysninger om hva slags bil det vil dreie seg om. Spekulasjonene heller i retning av at den første elektrifiserte modellen bygger på Mazda2 eller Mazda3, men det er ikke utelukket at CX-3 eller CX-5 kommer først. En helelektrisk modell ligger ytterligere to-tre år fram i tid.
I snakket om elektrisk strategi har selskapet et spenn fra helelektrisk til såkalt «mikro-hybrid», som i realiteten bare er et automatisk start-stopp-system.
Første generasjon av elektrifiserte biler skal bygges på samme plattform som Mazda bruker i dag.
Mazda er i dag nummer 15 på salgsstatistikken i Norge, med SUV’en CX-5 som klart mest selgende.
Annonse
Mercedes-Benz
Daimler ruller nå ut de elektriske modellene for alvor. Den første batterielektriske Mercedes-Benz, SUV’en EQC, ble vist tidligere i år og er ventet i norske butikker i løpet av neste år.
Selskapet har satt 2022 som et første delmål i sitt elektriske skifte: Da skal alle Mercedes-modellene ha et eller annet elektrifisert alternativ, helelektrisk, plug-in eller mild hybrid. Selskapet sier at 10 av mer enn 130 elektrifiserte modeller vil gå på bare batteri, og har anslått at elbilene vil ha mellom 15 og 25 prosent av totalsalget i 2025.
Mitsubishi er et prakteksempel på hva en viss grad av elektrifisering kan bety for et bilmerkes posisjon i Norge. Med plug-in-utgaven av Outlander har Mitsubishi Norges sjette mest solgte bil, selv om merket bare er nummer 12 samlet sett. Neste Outlander-modell er varslet i 2021.
Det kommer flere modeller bygget på den felles elbil-plattformen som nå utvikles av de tre selskapene i Nissan-Renault-Mitsubishi-alliansen, men Mitsubishi har vært tilbakeholdne med konkret modellinformasjon. I litt runde vendinger har de varslet 12 elektriske modeller innen 2024.
Selskapet har også samarbeid med GAC i Kina, og lanserte i høst en liten elbil, Eupheme EV, med en prislapp under 20.000 dollar (ca. 170.000 kroner). Hvorvidt den ville komme utenfor Kina, er et åpent spørsmål.
Få har gjort en like kraftfull batteri-satsing som Nissan. I Norge er andre generasjon Leaf suverent på salgstoppen, ikke minst takket være høy leveringsdyktighet.
Overordnet står en ambisjon om et årlig salg på en million elektrifiserte biler innen 2022.
Ryktene har gått i høst om en SUV med rekkevidde over 350 km og prislapp rundt 45.000 dollar (ca. 380.000 kroner), men det har vært åpent om den skal komme fra Nissan eller deres luksusmerke Infiniti.
På bilutstillingen i Tokyo i fjor viste de konseptutgaven av en helelektrisk firehjulstrekker med 60 mils rekkevidde, under navnet IMx. Fra flere hold i Nissan-konsernet har dét blitt omtalt som en bil med format til å gjøre et virkelig gjennombrudd for elbilen i det internasjonale bilmarkedet (som er ganske annerledes enn det norske…). Tips: Mulig lansering i 2020.
Nissan er i dag Norges tredje mest solgte merke. Uten Leaf ville de bare såvidt vært inne på topp 20.
Rakk å få en anelse av hvordan norsk elbil-suksess arter seg før produksjons- og leveringsvansker knuste introduksjonen av Ampera-e. Er nå en del av PSA Group etter salget fra GM, og skal bidra til at konsernet kan rulle ut en flåte på 15 elektrifiserte modeller i 2021 – og en elektrifisert versjon av samtlige modeller i 2025.
Grandland X kommer som plug-in på PSAs «e-EMP 2»-plattform i 2019, mens Corsa kommer helelektrisk på den mindre CMP-plattformen (samme som DS 3 Crossback og Peugeot 208) i løpet av 2019.
Opel er i dag nummer 17 på salgslistene, med Ampera-e som bestselgende bil – tross alle produksjonsutfordringer.
Annonse
Peugeot
Lanserte bittelille iOn i 2011, med enda mindre rekkevidde enn den ellers nesten identiske Mitsubishi i-Miev, men den har aldri slått an. Kommer nå på samme elbil-bølge som resten av PSA-konsernet, med plug-in-utgaver av bestselgeren 3008 og deretter 508, før en helelektrisk 208 kommer i 2019 (208 kommer med en annen drivlinje først).
Og for PGA Group gjelder altså: 15 elektrifiserte modeller i 2021 – og en elektrifisert versjon av samtlige modeller i 2025.
Peugeot har en markedsandel på 3,6 prosent, som det 11. mest solgte merket.
Porsche
Taycan kommer i batterielektrisk utgave i 2019 (tidligere kjent som modellen Mission E Cross Turismo). Som del av VAG-konsernet blir det elektrifisering over det hele. To av tre solgte Panamera-modeller i Europa i 2018 går som hybrid.
Merket har 0,5 prosent av det norske markedet, takket være plug-in-modellene av Cayenne og Panamera.
Lille Zoe har vært den elektriske bestselgeren i Europa siden lanseringen i 2013, helt til Nissan Leaf vippet den av pinnen i år. Med toseteren Twizy og et par varevogner har de unektelig hatt en viss bredde i den elektriske porteføljen!
Har ennå ingen ladehybrider og har ikke varslet nye modeller, bortsett fra Zoe kommer i ny versjon tidlig i 2019.
Samtidig: Renault har sagt at halve modellutvalget ville være elektrifisert i 2022, 20 prosent helelektrisk og 30 prosent hybrid.
P.t. nummer 16 på salgslisten i Norge.
Seat
Første batterielektriske Seat kommer i 2020, i Golf-klasse-størrelse og med 500 km rekkevidde. Samme år kommer den nye SUV’en Tarraco i plug-in-utgave.
Seat har ennå et helt marginalt salg i Norge, med re-introduksjon i år etter mange års fravær.
Skoda
Skoda trapper kraftig opp elektrifiseringen, og kommer neste år med sin første nullutslippsbil, lille Citigo-e (likner VW e-up). I 2019 kommer også Skoda Superb som plug-in.
Har SUV’en Vision E litt lengre ut i løypa, og ytterligere to skal komme innen utgangen av 2020 – tipsene heller i retning av plug-in-varianter av Kodiaq og Octavia.
Skal ha 10 elektrifiserte modeller innen 2025.
Er nå nummer sju på det norske markedet, med nøyaktig fem prosent av markedet.
Smart
Smarts ForTwo og ForFour fra Daimlers småbilbrand blir helelektrisk når de slutter med bensinbilene i 2020.
Har ikke noe volum i Norge, men en andel av elbilmarkedet på under en prosent.
Lanserer Crosstrek (kjent i Norge som Subaru XV) som ladbar hybrid i høst, men når den kommer til Norge er ikke kjent – trolig kommer beskjed like over nyttår. Deres første helelektriske modell skal etter sigende være på markedet i 2021.
Subaru har en markedsandel i Norge på 1,2 prosent sålangt i 2018.
Suzuki
Suzukis elektriske planer er uvisse. Selskapet har varslet et kraftig framstøt i India, hvor de skal teste nær 50 forskjellige elektrifiserte prototyper på veien. Om noen av dem klarer seg helt til det europeiske markedet, gjenstår å se.
Markedsandelen i Norge har de siste årene ligget på eller like under to prosent.
Tesla
Model 3 kommer i 2019 med en prislapp betydelig under de etablerte bestselgerne Model S og Model X. Innstegsprisen i USA er satt til 35.000 dollar, men det er uvisst når den billigste utgaven kommer i butikkene. I Norge kan nModel 3 nå bestilles, og de første leveransene er varslet i februar. De aktuelle motoralternativene, Long Range Dual Motor All-Wheel Drive og toppmodellen Performance, starter på henholdsvis 464.020 og 555.320 kroner.
Sterke rykter vil ha det til at Model Y, en SUV-variant, kommer i produksjon i løpet av 2019, men detaljene om bilen er få.
Både Model S og Model X er blant topp 10-selgerne i Norge, der Tesla har en andel av elbilmarkedet på 18 prosent i år, mot 25 prosent i 2017.
Toyota
Det japanske flaggskipet er det siste, store merket som ikke har latt en tydelig helelektrisk produksjon manifestere seg. Toyota har satset tungt på sin hybridteknologi, men samtidig annonsert at batteribilene kommer. Ennå gjenstår det riktignok å se hva slags batterier det er snakk om; Toyota har blant annet investert store summer i utvikling av faststoffbatterier i et samarbeid med Panasonic.
Toyota har kommunisert heftige mål: 10 batterielektriske biler tidlig på 2020-tallet – og så langt der framme i 2030,et årlig salg på en million elbiler og 5,5 millioner elektrifiserte biler totalt.
Har på den annen side vært tidlig ute med sin hydrogensatsing. Mirai er første modell, det kommer flere uten at modelldetaljer er annonsert.
Nest største merke i Norge med en markedsandel på drøyt 10 prosent, nesten 96 prosent av deres 2018-salg er hybrider (inkludert ladbare).
e-up og e-Golf er Volkswagens elektriske morgengymnastikk. Snart kommer de for fullt: ID-konseptet ble annonsert i 2016, elbilenes MEB-plattform er siden optimalisert, og batteripakker er handlet inn. Produksjon av ID-seriens kompaktklasse-bil, trolig kalt Neo, starter i november 2019, så kommer SUV’en ID Crozz og minibussen ID Buzz i 2020. Sedan-modellen ID Vizzion er vist fram, likeledes den mer kraftfulle ID Aero – med 700 km rekkevidde og 250 km/t i toppfart.
Samtidig kommer en knallhard elbil-satsing på det kinesiske markedet. VAG regner med å selge flere elektriske biler i Kina enn i Europa, til dels med helt egne modeller.
I følge strategiplanen i «Roadmap E» skal VW ha 23 elektrifiserte modeller i 2025, nøyaktig fordeling mellom helelektrisk og ladbar hybrid gjenstår å se.
VW er markedsleder i Norge med en andel på drøyt 13 prosent. Litt over halvparten av VW-salget i Norge er nå elektrisk (36 prosentpoeng helelektrisk, 15 prosent ladbar hybrid).
Volvo
Volvo tok et kraftfull farvel med dieselbilen i vår, i tråd med en tydelig annonsert målsetting om at de helelektriske bilene skal utgjøre halvparten av et 2025-salg på en million elektrifiserte biler.
Nå kommer alle Volvo-modeller også i elektrifiserte utgaver, og allerede i dag er to av tre solgte Volvo’er i Norge ladbare hybrider. Regn med at det tallet stiger når XC40 kommer elektrifisert over nyttår – og som helelektrisk i 2020.
Prestisjemerket Polestar vil dra mye av det helelektriske lasset for Volvo de aller nærmeste årene. Coupe-modellen Polestar 1 kommer som plug-in i 2019, og da lanseres også Polestar 2, en mellomklassemodell som blir Volvo-gruppens første helelektriske bil. SUV’en Polestar 3, også den helelektrisk, kommer i 2020.
Volvo er Norges femte mest solgte merke hittil i 2018.
Den store X’en
Den store, ukjente faktoren i dette bildet er Kinas elbil-produksjon. Det er komplisert å spå noe om, både fordi flere av de store ikke-kinesiske produsentene gjør sin prioriterte elbil-satsing nettopp i Kina – og fordi de kinesiske merkene ennå ikke har begynt å komme for fullt.
Byton presenterer en SUV allerede i 2019 og svensk-kinesiske Lynk & co (samme eier som Volvo) har begynt utrullingen av bilbransjens kanskje mest spennende heldigitale konsept.
Husk: De fleste biler lages og selges i Kina, også de fleste elektriske. Enn så lenge blir de fleste biler som lages i Kina også solgt i Kina.
Men snart vil mange av deres modeller også være svært gode alternativ for norske bilkjøpere.
Kilder: Automotive News, Green Car Reports, Electrek, Bloomberg, CleanTechnica, Opplysningsrådet for Veitrafikken, Motor.