HELLO, TESLA: Lexus kommer med sin første helelektriske bil i 2020, men denne LF-30-konseptmodellen som ble vist i Tokyo er faktisk deres elbil nummer to. Debutmodellen presenteres i Kina i november Foto: Peter Raaum

Bilutstillingen i Tokyo:

Nå kobler flere japanere til ledningen

Tre nye, japanske bilprodusenter tar opp det helelektriske sporet på høstens bilutstilling i Tokyo: Mazda, Lexus og Toyota kommer med sine første helelektriske biler. Men fortsatt er japanske biler først og fremst bil på japanske premisser.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Bilutstillingen i Tokyo er stedet hvor Japans bilindustri kan vise glimt av morgendagens mobilitetstilbud for hjemmepublikummet. Motor er på plass på utstillingen.

Blant nyhetene i Tokyo er det definitivt innslag som også vil prege det norske bilbildet:

Mazdas første elbil, MX-30.

Nissans snart produksjonsklare el-SUV Ariya.

Toyotas andre generasjon hydrogenbil, Mirai.

Og den første, sikre bekreftelsen på at også Lexus kommer med en batterielektrisk modell.

Men det er også mye vi heldigvis slipper unna.

Suzukis spesialvogn for ammende mødre er noe av det mest absurde som er trillet inn på en bilutstilling. Det lot seg ikke bekrefte om bilen er alvorlig ment.

UT PÅ TUR: «Babyrommet som gjør at du kan dra hvor som helst», lokker Suzuki. Det spørs.

 

Den er forøvrig bare én av de veldig mange kei-modellene som har en betydelig del av det japanske bilmarkedet:

Små kasseformede vogner, med 14-15 tommers hjul og forbløffende god plass innvendig. Disse er utelukket for norske forhold, men Nissan er blant merkene hvor kei-bilene utgjør rundt 30 prosent av volumet i Japan.

Så det er ikke uten grunn at disse florerer på en utstilling i Tokyo.

Les også: «Bilen slik vi kjenner den er på vei over i historien»

Elektrisk tradisjon

Japan har lenge laget elektriske biler:

Mitsubishi var tidlig ute med i-Miev, Nissan tok globalt elbil-lederskap med sin Leaf, og Honda har nå listet seg inn med lille Honda e.

Dessuten Toyota vil hardnakket hevde at deres hybridløsning har gitt verdens bilkjøpere elektrifiserte biler i årtier allerede.

FOR DE GAMLE: Toyotas helelektriske nyhet på Tokyo-utstillingen har 10 mils rekkevidde og plass til to.

Men det kommer altså mer.

Dette er noe av det bilprodusentene viste frem, merke for merke:

Daihatsu

Daihatsu, et av Japans eldste bilmerker, er nå en del av Toyota-konsernet – og forlengst historie i Norge. Nå lokker de med fire verdenspremierer, og om ikke annet kan navnene være noe å legge seg på minnet: Ico Ico, Tsumu Tsumu, Wai Wai og Waku Waku.

Honda

Noen steder kalles den Fit, i Norge kjenner vi den som Honda Jazz. Men overalt kommer den snart som hybrid. Honda har varslet at hele flåten skal utstyres med merkets i-MMD2 to-motors hybridsystem. Det vil si: Det kommer en egen i-MMD-variant for småbilene, og Jazz er den første som utstyres med denne.

Honda har også varslet Accord og lille Freed i nye modeller, men ingen av disse er i det norske markedet.

På den annen side blir det japansk hjemmepremiere for en bil som trolig blir populær i Norge, nemlig lille Honda e.

Lexus

LF-30 ble vist frem i Tokyo som den første skikkelige pekepinn på hvilken kurs Lexus tar i helelektrisk retning. Men det blir ikke deres aller første batterielektriske bil, den vises i Kina i november.

Men LF-30 er en futuristisk heisatur for den som trives med komfortable Lexus-vogner. Stilig, javisst, men kanskje i det litt for rockete laget for den tradisjonelle Lexus-kjøper.

Den kommer med faststoff-batteri, men foreløpig er Toyota-konsernet tause om detaljene.

Mazda

Første elbil ble MX-30. Batteripakke på 35.5 kWt, men bare 200 km rekkevidde. Prisen er imidlertid svært sjarmerende på førsteutgaven, 249.000 kroner, pluss levering.

Mitsubishi

Presenterte to elektriske konsepter, men knapt noe for norske forhold. Mi-Tech kunne saktens vært noe, men den er uten tak – og knapt nok av interesse selv for cabriolet-entusiastene.

I tillegg viste de en elektrisk kei-modell.

REPRISE: Mitsubishi hadde sin kommende Engelberg på plass, uten nye opplysninger om lansering.

KONSEPT: Keimodellen K-Wagon.

LUFT I LUKA: Mi-tech fra Mitsubishi.

Nissan

To elektriske konsepter dominerte på årets utstilling: SUV'en Ariya og kei-modellen IMk. De er bekreftelser på at Nissan fortsetter tungt på el-sporet – og at nye førerstøttesystemer blir viktige for dette merket.

Flere av forbrenningsmotormodellene kommer med ProPilot 2.0, som selvfølgelig også vil være på plass i de nye el-konseptene som kommer på veien i 2021.

Subaru

Viste facelift for Impreza Sport, som primært er i det japanske markedet, i tillegg til prototypen for neste Levorg.

Suzuki

Suzuki hadde ingen ting for det norske markedet, men skal ha honnør for designet på Wako SPO, en klassisk proporsjonert coupé med plug-in-motor.

STILIG: Suzuki Wako.

NAVNET SKJEMMER INGEN: Suzuki Hustler.

Toyota

Storebror Toyota holder igjen enda litt før selskapet ruller ut de større modellene som skal ta opp kampen om elbilkjøperne. Men én helelektrisk nyhet ble presentert: En liten to-seter med 10 mils rekkevidde. 

Og hvis du lurer på om du er i målgruppa kan du jo lytte til Toyotas utviklingssjef Akihiro Yanaka:

– Vi har ønsket å lage en mobiltetsløsning for Japans aldrende befolkning og sikre bevegelsesfrihet for mennesker i alle faser av livet.

Mer relevant er kanskje likevel Toyotas bidra til neste års sommer-OL –  og rollen som hovedsponsor på transportfeltet.

90 prosent av Toyotas kjøretøy under lekene kommer til å være elektrifisert, men mange av disse er modeller vi antagelig aldri kommer til å se på norske veier – som en selvkjørende minibuss og en tilsvarende åpen løsning for sisteetappe-transport.

Blant disse er concept-i-modellen, den lille personbilen som skal være ledebil på fakkelstafetten og maratonøvelsene. Og ikke minst: Andre generasjon av hydrogenbilen Mirai som får verdenspremiere i Tokyo.

På utstillingen kom også nye Granace (bildet under), en 530 cm lang flerbruksbil med diesel automat, som kan figureres med tre (for seks personer) eller fire seterader (for åtte personer).