NÆRMER SEG: Honda e kan nå reserveres, og nærmer seg norske veier. Eller primært gater. Bilen er primært konstruert for bykjøring. Foto: Honda

Småtass utfordrer elbil-eliten:

Lille Honda e går fort – men ikke så langt

Honda utfordrer de etablerte oppfatningene om elbil med sin nye Honda e. Den er liten og bakhjulsdrevet, spesialtilpasset storbyene og med ganske snau rekkevidde. Og trolig blir den ganske dyr.

Publisert Sist oppdatert

Det siste vet vi foreløpig lite om.

Men de mange nye og innovative løsningene som tradisjonelt hører hjemme i langt større biler, underbygger det Honda allerede har kommunisert til omverden:

Dette blir en avansert liten tass som skal konkurrere på andre premisser enn snusfornuften.

Det retroinspirerte utseendet, den enorme skjermen på instrumentpanelet og de små utvendige kameraspeilene appellerer mer til følelsene.

Les også: Her er de beste elbilene akkurat nå

20 mils rekkevidde

Dette vet vi foreløpig om relevante data: 

Elmotoren får rundt 150 hk. og et dreiemoment på over 300 Nm. Batteriet på 35,5 kWt er lite og kompakt og skal gi en rekkevidde på «over 200 km.» 

Det er uansett ikke imponerende i dag.

Men mer enn nok til sitt bruk, mener Honda. Dessuten skal ikke en liten bil ha et stort batteri. Men kraftressursene blir uansett garantert spenstige.

Les også: Slik blir du en superlader

BOOKES NÅ: Honda e kan bestilles på en mobil. Foto: Skjermdump

Hurtiglades på halvtime

I følge Honda skal batteriet kunne hurtiglades til 80 prosent på 30 minutter.

Batteriet er lavt passert under gulvet, og skal gi bilen et meget lavt tyngdepunkt. Den har videre en tilnærmet 50-50 vektfordeling og korte overheng foran og bak. 

Dette skal ifølge Honda-ingeniørene gi en unik balanse. Bakhjulsdrift gir en svingradius på rundt 4,3 meter.

Såkalt énpedalfunksjon – som vi kjenner fra blant andre BMW i3 og Nissan Leaf – blir også tilgjengelig. Det betyr i praksis at sjåføren kan justere alt av gassing og bremsing med gasspedalen – bortsett selvsagt fra i akutte situasjoner.

Totalt sett ser vi snart en kjøreglad bil for urbane mennesker med litt større lommebok enn plassbehov.