NÆRMER SEG: Honda e kan nå reserveres, og nærmer seg norske veier. Eller primært gater. Bilen er primært konstruert for bykjøring. Foto: Honda
Småtass utfordrer elbil-eliten:
Lille Honda e går fort – men ikke så langt
Honda utfordrer de etablerte oppfatningene om elbil med sin nye Honda e. Den er liten og bakhjulsdrevet, spesialtilpasset storbyene og med ganske snau rekkevidde. Og trolig blir den ganske dyr.
Men de mange nye og innovative løsningene som tradisjonelt hører hjemme i langt større biler, underbygger det Honda allerede har kommunisert til omverden:
Dette blir en avansert liten tass som skal konkurrere på andre premisser enn snusfornuften.
Det retroinspirerte utseendet, den enorme skjermen på instrumentpanelet og de små utvendige kameraspeilene appellerer mer til følelsene.
I følge Honda skal batteriet kunne hurtiglades til 80 prosent på 30 minutter.
Batteriet er lavt passert under gulvet, og skal gi bilen et meget lavt tyngdepunkt. Den har videre en tilnærmet 50-50 vektfordeling og korte overheng foran og bak.
Dette skal ifølge Honda-ingeniørene gi en unik balanse. Bakhjulsdrift gir en svingradius på rundt 4,3 meter.
Såkalt énpedalfunksjon – som vi kjenner fra blant andre BMW i3 og Nissan Leaf – blir også tilgjengelig. Det betyr i praksis at sjåføren kan justere alt av gassing og bremsing med gasspedalen – bortsett selvsagt fra i akutte situasjoner.
Totalt sett ser vi snart en kjøreglad bil for urbane mennesker med litt større lommebok enn plassbehov.