DETTE ER SAKEN: Honda planlegger å lansere sin andre elektriske bil om to år, men satser i hovedsak på hybrider.
Den japanske produsenten lanserer sin første elbil til sommeren, Honda e med 35,5 kWt batteripakke og en rekkevidde begrenset til 22 mil (WLTP).
Og mens giganter som Volkswagen og General Motors annonserer starten på en massiv omlegging til en hel-elektrisk fremtid, nøyer Honda seg med å indikere at det skal komme en elbil til. Den vil etter planen komme på markedet i Europa i 2022.
Detaljer om bilen er ikke sluppet i denne omgang.
Annonseblokk (Motor.no_blokk_1)
Flere hybrider
For øvrig satser Honda på hybrider som erstatning for dieselmodellene som er faset ut. I dag står hybridversjonen for 60 prosent av salget av SUV-en C-RV i Europa.
Det hele er en del av nødvendig omstilling for å overholde de nye, strenge, utslippskravene for CO2 i EU og EØS.
– Regelverket i Europa har som mål å akselerere overgangen til lav- og nullutslippsbiler raskere enn noe annet sted i verden, sier sjefen for Honda i Europa, Tom Gardner, til Automotive News Europe.
Uten å gå i detalj sa Gardner videre at den neste elbilen fra merket blir en av fire nye elektrifiserte biler Honda vil få ut på markedet i 2021 og 2022.
Annonse
Kanskje ladbar
Det skal komme en fullhybrid versjon av neste generasjon Honda Civic, som kommer til neste år. Honda vurderer også å utvikle en ladbar versjon av denne. Dette vil sannsynligvis avhenge av om produsenten klarer å nå CO2-målene bare med de to elbilene og ikke-ladbare hybrider, eller ikke.
Også den kompakte SUV-en HRV skal få en fullhybrid drivlinje.
Det er dessuten en mulighet for Honda å importere en av de japanske hybridmodellene som alt eksisterer - den mellomstore sedanen Accord, som forsvant fra Europa med forrige generasjon, og/eller den ladbare hybriden Honda Clarity.
Til sommeren starter Honda salget av en ny generasjon av småbilen Jazz. Den blir kun å få som hybrid, og vil tilbys i en SUV-lignende versjon ved navn Crosstar, som får sideskjørt, takrelinger og en annerledes stylet grill. De blir fullhybrider, utstyrt med litiumion-batteri og to elektriske motorer i tillegg til bensinmotoren på 1,5 liter. CO2-utslipp i henhold til WLTP: 102 og 110 gram per kilometer.