Rekordtall for Toyota:
Gjør batterivalget om noen måneder
Toyota Norge selger ikke en eneste helelektrisk bil, men registrerte likevel et rekordhøyt antall kjøpskontrakter i februar. I løpet av noen måneder skal selskapet konkludere om sin strategi på batterielektriske biler.
– Den første batterielektriske bilen skal være på veien i 2020, så det er gitt at vi må gjøre vårt valg nå i løpet av noen få måneder, sier Mark Harrison, visepresident i Toyota Motor Europa til Motor.
«Problemet» at er selskapet stadig høster godt av den hybrid-strategien de valgte sent på 1990-tallet.
Nå selger de 1,5 millioner hybridbiler i året, og hybridene vil utgjøre over halvparten av merkets salg i 2019.
Les også: Vi har testet nye RAV4 – tar fornuften til nye høyder
Ekstremt vanskelig
Harrisons kollega Didier Leroy, som er styreformann for Toyota Motor Europa, sier det slik:
– En gang i tiden var det ekstremt vanskelig å tjene en eneste euro på å lage en hybridbil. Slik vil det være lenge også med de batterielektriske bilene.
Verken Leroy eller Harrison vil indikere noen dato for når Toyotas første helelektriske bil kommer, men de har allerede etablert et felles selskap med et knippe andre store bilprodusenter i hjemlandet, i tillegg til batterisatsningen med Panasonic.
Så det kommer – fordi EU forlanger det med sine nye utslippsgrenser.
Harrison anslår at 30 prosent av Toyotas samlede produksjon må være nullutslippsbiler, hvis de skal klare å møte EUs 2030-krav og unngå heftige bøter. For mange andre produsenter vil andelen måtte bli vesentlig høyere.
Les også: Nye Corolla i test – gammel sjel i ny kropp
Strykende
I mellomtiden går hybridsalget strykende. Med ny generasjon RAV4 og Corollaens tilbakekomst i det norske markedet fikk Toyota over 2800 kjøpskontrakter i februar, det høyeste tallet de har hatt noen måned. Antallet inngåtte kontrakter er nesten doblet sammenlignet med samme periode i 2018.
– Dette er helt fantastiske tall og viser at Toyotas hybridbiler er særdeles ettertraktede i markedet, selv i en tid der elbilandelen når nye høyder, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.
– Begrensningene ved ladbare biler er mange i bruk og kostnadene er fortsatt høye. Hybridteknologien kommer derfor fortsatt til å være vår kjerneteknologi i mange år fremover, og vi ser et enormt potensial i teknologien – både i Norge og internasjonalt, sier han.
Men nå kommer omsider batteribilene deres også.
Les også: Slik er bilprodusentenes elektriske planer