POPULÆR: Peugeots elbilsatsing i småbilklassen, e-208, er allerede blitt godt mottatt på det norske markedet. Foto: Øivind A. Monn-Iversen

Peugeots viser sin elbil e-208:

Fikk 600 reservasjoner på et par timer

Peugeot åpnet for reservasjoner av den nye elbilen e-208 i formiddag, 5. mars. Et par timer senere hadde 600 mennesker betalt 2208 kroner hver for en plass i køen.

Publisert Sist oppdatert

Peugeot har plukket ut Norge som et prioritert marked for e-208. Og sjefene på hovedkontoret i Paris kan ikke klage på responsen.

– Vi fikk inn de 600 reservasjonene bare på de første timene etter at vi åpnet for muligheten, bekrefter informasjonssjef Stian Gihle i Peugeot.

De norske kundene blir dermed blant de første som får utlevert biler. Etter planen skal det skje allerede i januar 2020. Da får de en bil med spesifikasjoner vi kjenner fra øvrige elbilkonsepter innenfor det store PSA-konsernet (Peugeot, Citroen, DS og Opel):

34 mils rekkevidde etter nye og strengere målemetoder, 136 hester og et batteri som kan hurtiglades til 80 prosent på 30 minutter på en 100 KW-lader.

Les også: Tesla dumper prisen på bestselger

BARE STRØM: Også GT-modellen kommer helelektrisk på e-208.

Har trua

– Vi har stor tro på at dette er en bil som vil treffe meget bra, sier Gihle, som foreløpig ikke vet noe konkret om prisnivå.

Motor antar startprisen blir på rundt 250-260.000 kroner.

Nye 208 kommer naturligvis også i fossil utgave. Lengre, bredere og lavere enn forgjengeren.

Men det er interessant å merke seg at toppmodellen – GT – faktisk er helelektrisk. Peugeot har altså valgt å gjøre den mest sportslige og påkostede varianten til en nullutslippsbil.

Les også: Over 1800 booket e-Soul

Rask løsning

Rune Hensel, direktør for Peugeot hos Bertel O. Steen, er glad for å ha fått på plass en reservasjonsløsning så raskt.

– Vi tror også bilens mulighet for rask lading, varmepumpe og attraktive design, ytterligere forsterker etterspørselen etter denne bilen, sier han.

Både utvendig og innvendig kjenner vi igjen elementene fra de siste årenes Peugeot-modeller. Fronten har fått de samme vertikale lyktebåndene som 508, som skal minne om hoggtennene til løven i grillen. Hovedlyktene foran og bak har også lysdesign som skal minne om klørne.

Innvendig har 208 den såkalte i-cockpiten, med et lite ratt og tolags holograminstrumenter på oversiden av rattkransen.

Les også: Slik er bilprodusentenes elektriske planer