GÅR LENGER: Fords nye elbil skal gå 600 km på én lading.

Omsider kontakt for Ford:

Lanserer Mustang-inspirert elbil med 600 km rekkevidde

Få har fått kritikk som Ford for å henge etter i elektrifiseringskappløpet. I går stakk de pluggen i kontakten og lanserte hele 16 elektrifiserte modeller. Fremst blant dem: En Mustang-inspirert SUV som skal klare 600 km mellom ladepausene.

Publisert Sist oppdatert

Bilen kommer på veien i 2020. 

Ford holder ennå kortene tett, selv ikke navnet er offentliggjort. Det skjer trolig først i juni.

Enn så lenge er det rekkevidden alene som fungerer som Fords fanfare inn på elbilmarkedet, men bilen skal etter sigende ikke gjøre skam på Mustang-assosiasjonen.

– Den vil re-definere hva som er mulig for en elbil. Man har snakket om «petrol-heads», dette er en bil for «battery-heads», sier Steven Armstrong, styreleder i Ford Europa.

– Og ikke minst: Den går som h…… 

Dette er den første modellen fra det såkalte Ford Team Edison. Teamet skal de neste årene utvikle en rekke elektrifiserte Ford-modeller for det globale markedet, og det norske Ford-miljøet skal bidra i dette arbeidet.

– Norske kunder er kanskje de mest erfarne elbilkundene i verden. I tillegg har vi et svært skiftende klima. Dette gir verdifull kunnskap som Ford tar med seg når vi nå for alvor satser på fremtidens løsninger. Ford Motor Norge har også samarbeidet tett med «Team Edison» som har gjort en rekke undersøkelser og studier i Norge. Vi er dypt involvert i utviklingen av Fords elektrifiserte biler, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Han har lenge måttet akseptere at konkurrentene leverer elbiler i fleng – og samtidig sett Ford-merket sige nedover på salgslistene.

Nå kan det komme bedre tider for det legendariske bilmerket.

Les også: Vår test av tidenes bestselger – Tesla Model 3

Bygger infrastruktur

– Vi ser frem til Fords meget spennende helelektriske bil som kommer i 2020. Dette blir en sportslig og anvendelig elektrisk SUV som viderefører de meget gode kjøreegenskapene som Ford alltid har vært kjent for, sier Per Gunnar Berg, administrerende direktør i Ford Motor Norge.

– Fords nye elbil vil være et reelt alternativ for alle de som i dag opplever at elbilene må lades for ofte til at de i praksis er et godt alternativ til biler med tradisjonell forbrenningsmotor. Dette vet vi er en god nyhet som norske kunder vil sette pris på.

– Samtidig bidrar Ford til å bygge opp en infrastruktur og andre digitale løsninger som vil gjøre bruken av både denne og fremtidige elbiler og hybridbiler enda mer attraktive enn de er i dag, sier Berg.

Ford er blant annet en av partnerne i Ionity-nettverket med hurtigladestasjoner som etableres over hele Europa.

Les også: Dette er de beste sommerdekkene

Ford investerer 100 milliarder

Den elektriske rekkevidden til Fords nye elbil ble annonsert på arrangementet «Go Further» i Amsterdam tirsdag ettermiddag.

Ford skal investere mer enn 100 milliarder kroner i elektrifisering og vil lansere en eller flere elektrifiserte varianter av alle nye og eksisterende modeller – alt fra 48 volt hybrid, hybrid, ladbar hybrid og helelektrisk.

– Vi må gi kundene mulighet til å kunne velge det som passer de best – vi kaller det «power of choice» sier Berg.

SUVer står i dag for hver femte solgte Ford i Europa. I fjor økte Fords SUV-salg med hele 19 prosent. Antatt CO2-utslipp fra 124 g/km, forbruk fra 0,54 l/mil.

Les også: Her er Motors SUV-tester

Explorer

Sjuseters-SUV’en Ford Explorer kommer i sjette generasjon som ladbar hybrid, med 40 km elektrisk rekkevidde og kraft til å trekke 2,5 tonn.

Kombinasjonen av høy vekt og begrenset rekkevidde gjør den ikke akkurat til en perfekt match med det norske avgiftssystemet. Prisen på bilen er ikke klar, men den kan fort klatre opp mot nivået til Volvo XC90, for å holde oss til de ladbare, like nord for 900.000 kroner.

Explorer er USAs mest solgte SUV. Den kommer med 3.0-liters V6 EcoBoost-motor, som i kombinasjon med en 100 HK elektrisk motor gir en totaleffekt på hele 450 HK og 840 Nm. Litium-ion batteriet på 13,1 kWh.

AMERICAN HERO: Sjette generasjon Ford Explorer kommer i elektrifisert utgave til Norge.

Interiøret kommer bl.a. med en 10,1 tommers sentralt plassert touchskjerm og et heldigitalt instrumentpanel på 12,3 tommer.

Som ladbar hybrid er det antatt at Explorer vil ha et drivstofforbruk på 0,34 l/mil og 78 g/km CO2. Til Norge kommer bilen i to varianter: Explorer ST-Line og den luksuriøse Explorer Platinum, begge med sju kjøremodus: «Normal», «Sport», «Terreng», «Glatt», «Tauemodus», «Eco», «Dyp snø» og «Sand». 

Noen av de vitale målene: Drøyt fem meter lang, to meter bred og snaut to meter høy, elektrisknedfelling av både 2. og 3. seterrad åpner for 2274 liter bagasjeromsplass. Og alle passasjerene kan ha med hver sin kopp, og vel så det: Det er 12 koppholdere i denne familie-SUVen.

Nye Explorer har 10-trinns automatgir. Forsetene leveres med både varme og kjøling og 10-veis elektrisk justering. Oppvarmede seter i 2. rad, trådløs lading av mobiltelefon, oppvarmet ratt og mørktonet glass er blant komfortfunksjonene som leveres som standard. Bilen leveres også med premium B&O lydsystem som standard.

Siden bilen er så stor vil sikkert den nye selvkjørende parkeringsassistenten være populær hos mange.

Den kommer forøvrig med det meste av moderne kjørerstøttesystemer som standard, inkludert adaptiv cruisekontroll, blindsoneovervåkning og forbedret bremseteknologi.

Kuga

Den mindre SUV’en Kuga kommer i tredje generasjon som både ladbar hybrid, full hybrid og mild hybrid – med nytt design og nye førerassistanseteknologier har den både fått bedre plass og mer komfort enn forrige generasjon.

–  Nye Ford Kuga er utviklet for å tilby SUV-kunder en bil med særpreget design, et mangfold av drivlinjer, førsteklasses komfort og avansert teknologi, sier Per Gunnar Berg i Ford Motor Norge.

Kuga blir også tilgjengelig med Fords 1.5-liters og 2-liters EcoBlue dieselmotorer og en 1.5-liters EcoBoost bensinmotor.

Ford har solgt over en million Kuga i Europa siden den ble lansert.

SJELDENHET: Har du sett det før? En Ford ved ladestolpe. Her er nye Kuga.

FRESHERE: Tredje generasjon Ford Kuga har fått et stiligere førermiljø.

Den nye modellen er den første som er bygget på Fords nye globale plattform, C2. Denne har forbedret aerodynamikk for bedre drivstoffeffektivitet, og reduserer vekten på bilen med hele 90 kilo sammenlignet med utgående modeller med samme drivlinje, samtidig som plassen forbedres. Ford lover dessuten et tøffere eksteriør.

Nye Kuga kommer i tre varianter; Titanium, ST-Line og Vignale.  

Ladehybriden vil være tilgjengelig fra lansering i begynnelsen av 2020. En elektrisk motor vil, sammen med en 2.5-liters 4-sylindret bensinmotor, levere hele 225 hk. Sammen med nye Ford Explorer ladbar hybrid blir Kuga Fords andre ladbare hybrid-SUV i Europa. Ford Kuga vil ha en ren elektrisk rekkevidde på over 50 km, målt etter den nye og strengere WLTP- målemetoden, og ladehybriden antas å få et blandet forbruk på 0,12 l/mil og et utslipp på 29 gram CO2/km.

Kuga som EcoBlue Hybrid kommer med 150 hk 2-liters dieselmotor i kombinasjon med en 48-Volts mild hybrid-løsning som gir lavere drivstofforbruk. 48-volts systemet gjør at den helt nye start stopp-teknologien på Kuga virker i flere situasjoner og presser drivstofforbruket ytterligere ned. Litt senere i 2020 kommer nye Kuga som full hybrid som lar deg kjøre kun på elektrisitet. Her kombineres en 2,5-liters bensinmotor med en elektrisk motor, litiumion-batteripakke og en Ford-utviklet automatgirkasse. Kuga hybrid kommer både med forhjulstrekk og firehjulstrekk.

– Kuga er den første Ford-modellen som tilbys med hele spekteret av hybride drivlinjer. Her finner alle en variant som passer sitt behov, sier Ford Norge-sjef Per Gunnar Berg.

Nye Kuga er 44 mm bredere og 89 mm lengre enn den utgående modellen. Akselavstanden har også økt med 20 mm. På innsiden har det gitt 43 mm bredere skulderhøyde og 57 mm mer bredde i hoftehøyde i forsetene.

Hele den bakre seteradene kan skyves frem og tilbake. I bakerste posisjon gir dette den beste benplassen i klassen, hevder Ford. Ved å skyve setene til fremste posisjon får du 67 liter ekstra plass i bagasjerommet. Oppvarmede seter er for første gang tilgjengelig for baksetepassasjerene.

Bilen kommer med integrert modem og trådløs lading av smarttelefoner. Nye Kuga kommer også med aktiv støykontroll hvor tre mikrofoner i kupeen sender ut motlyder som fjerner støy. Systemet fungerer på samme måte som støyreduserende øretelefoner og dette er standard på Kuga Vignale.

Bilen blir, lover Ford, utstyrt med det siste av avanserte førerassistanseteknologier

– Når nå nye Ford Kuga blir tilgjengelig i en rekke ulike hybridvarianter, med tøffere design, mer teknologi og komfort enn noensinne er vi overbevist om at dette vil bli en vinner i det norske markedet, sier Ford-sjef Berg.

Tourneo Custom

Tirsdag viste Ford også for første gang 8-seters Ford Tourneo Custom som ladbar hybrid. Den skal kunne 50 km (NEDC) på strøm og er på plass i Norge i slutten av 2019.

– Tourneo Custom som ladbar hybrid er en svært drivstoffeffektiv bil som også vil bidra til at spesielt urbane miljøer får bedre lokal luftkvalitet. Bilen passer perfekt for næringsdrivende som jobber med persontransport eller storfamilier som trenger ekstra mye plass, sier Per Gunnar Berg i Ford Norge.

Tourneo Custom ladbar hybrid er en forhjulsdreven bil som drives av en elektrisk motor/generator med en 13,6kWh lithium-ion batteripakke. Fords 1.0-liters EcoBoost bensinmotor fungerer som rekkeviddeforlenger, og lader batteriet på de turene der lading fra strømnettet og regenerering av bremsenergi ikke gir tilstrekkelig rekkevidde. Nye Tourneo Custom som ladbar hybrid har et antatt CO2-utslipp på 75 g/km og et forbruk på 0,33 l/mil.

Bilen er den eneste i sitt segment hvor setene på andre rad kan snus 180 grader slik at andre og tredje rad kan settes i en konferanseløsning der passasjerene ser mot hverandre.

Bilen kommer med fire kjøremodus, og en løsning hvor sjåføren kan velge graden av regenerering fra bremsene.

Ved bruk av 230 volts 10 ampere-kurs er batteriet fullt oppladet etter 5 timer. Bruker du en 230 volts 16- eller 32-ampere kurs skal du kunne fullade batteriet gjennom ladekontakten som ligger i bilens støtfanger på tre timer.

Transit

Ford kommer videre med en helelektrisk Transit som skal være på veien i 2021.

Detaljene om denne modellen er ikke klare, men som ladbar hybrid skal Transit Custom ha et antatt CO2-utslipp på 75 g/km og et forbruk på 0,33 l/mil.