FRAMTIDS-FIAT: Denne lille elbilen på bare 3,68 meter rommer det meste Fiat har av tanker om kommende generasjoners utslippsfrie kjøretøy. Foto: Peter Raaum
Her er Fiats elektriske framtid:
Ta med deg batteriet hjem
Hadde elektriske Fiat Concept Centoventi vært tilgjengelig i disse dager, ville den fått samme status som knøttlille Fiat 500 fikk på 50-tallet.
For vi må nok over 60 år tilbake i tid for å finne siste Fiat-modell som skapte litt furore i bilverden. 500 ble til gjengjeld et ikon.
Elektriske Fiat Concept Centoventi er, som navnet antyder, en konseptmodell. Altså langt fra produksjonsklar.
Men likevel spennende.
For det er imponerende hvor mye kreativitet italienerne har klart å samle på bare 3,68 meter. Fiat 500 er bare 13 centimeter lengre. Den moderne utgaven, vel å merke. Originalen fra 1957 var bare 2,97 meter lang.
Blant annet skal du kunne ta ut batteriet og lade det hjemme, slik mange i dag kan gjøre med elsykkelen sin.
Og du skal kunne kjøpe eller leie ekstrabatterier som øker rekkevidden til opptil 50 mil. I utgangspunktet har bilen et fabrikkmontert batteri med rekkevidde på 10 mil.
Konseptbilen passer godt inn i Fiats grunnfilosofi, definert på engelsk med bokstavene ABC – som igjen står for «Affordable But Cool».
Altså rimelige, stilige biler.
Fiat er slett ingen fersking innenfor elektrifisering. I flere år har de laget en elektrisk versjon av 500, til salg i deler av USA. Flere av dem har også blitt importert til elbil-sultne nordmenn.
Men med en ganske forhistorisk rekkevidde på rundt 10 mil, ser du dem nesten utelukkende i bykjernen i hovedstaden.
Fiat ble stiftet 11. juli 1899. Derfor heter også konseptbilen «Centoventi», 120 på Italiensk. Og derfor har bilen ganske nøyaktig 120 tilbehørsmuligheter.
Bilen omtales fra grunn av som et blankt lerret, der du kan velge fire ulike farger på henholdsvis tak, støtfanger, felger og folie. Og går du lei av en fargekombinasjon, kan du ganske enkelt skifte til en ny.
Dashbordet har små hull til å feste ulike tilleggskomponenter som flaskeholdere, oppbevaringslommer eller bærbare høyttalere. Putene og hodestøttene i setet kan byttes ut i andre farger og tekstiler. Baksetet er en uttrekkbar benk som kan roteres for å lage et enda større bagasjerom.
Instrumentpanelet kommer i to versjoner, en for de mest innovative unge som er født med smarttelefon i fingrene, og en for de ørlite mer tradisjonelle kundene.