ULTRA-KLASSISK: DS har ikke tatt sjansen på noen krumspring hva angår formgivningen til sin nye premium-sedan. Dette er tradisjonelt så det holder. Fronten minner oss litt om nye Peugeot 508. Foto: DS
ULTRA-KLASSISK: DS har ikke tatt sjansen på noen krumspring hva angår formgivningen til sin nye premium-sedan. Dette er tradisjonelt så det holder. Fronten minner oss litt om nye Peugeot 508. Foto: DS

Ny luksussedan fra DS:

Ladbar fransk luksus har Lexus og Jaguar i siktet

En helt ny luksus-sedan fra et merke de færreste kjenner – kan det slå an her i landet? Merket DS (Peugeot-Citroën-konsernet), har tenkt å prøve seg, med ladbare DS 9, en bil som har klare likhetstrekk med Peugeot 508.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: DS, som fra før har to crossover-SUV-er på markedet, lanserer nå sin første luksusbil i klassisk format.

DS 9 vises på bilmessen i Genève neste uke. Per i dag har importøren ikke gitt noen informasjon om pris, men tar vi i utgangspunkt i Peugeot 508 kan vi vente oss priser i spennet mellom 500.000 og 600.000 kroner – avhengig av motorstørrelse.

I 2015 ble DS skilt ut som eget merke fra Citroën, for å være premium-merket til PSA (Peugeot/Citroën)-konsernet. Før det hadde DS vært navnet på mer eksklusive Citroën-modeller som Citroën DS 3, DS 4 og DS 5. Det var da DS 5 fikk en ansiktsløftning i 2015 at den ble den første modellen som bare hadde merkenavnet DS.

MER SPESIELL: Hekken på DS9 har mer distinkt design - det blir lettere å kjenne igjen bilen fra denne vinkelen.
MER SPESIELL: Hekken på DS9 har mer distinkt design - det blir lettere å kjenne igjen bilen fra denne vinkelen.

 

Ladbar

DS 9 er dermed den tredje modellen fra nye DS. Designspråket er gjenkjennelig fra de andre DS-modellene. Den har også designdetaljer som skal bringe tankene til den legendariske DS-lanseringen i 1955, en av de mest revolusjonære bilene som noen gang er blitt lansert. Blant annet har DS 9 blitt utstyrt med blinklys øverst på C-stolpen slik den første DS-modellen hadde.

I det norske markedet vil DS 9 bli lansert som ladbar hybrid, som, på samme måte som elbilen DS3 Crossback og den ladbare DS 7 Crossback, får navnet DS 9 E-Tense. Det betyr muligheten for helelektrisk kjøring i det daglige, godt med krefter og firehjulsdrift.

– Vi ser frem til å delta i markedet for luksussedaner. DS 9 vil med kraftige ladbare drivlinjer og 4x4 appellere til kunder som ønsker seg en luksuriøs kjøreopplevelse sammen med et eksklusivt DS kundeprogram, sier Thomas Christensen, direktør for DS Automobiles i Norge hos Bertel O. Steen.

MATES MED STRØM: Det er bortimot uunngåelig i 2020 selv i et så konservativt segment – DS9 kommer som ladbar hybrid med rekkevidde oppgitt til mellom fire og fem mil.
MATES MED STRØM: Det er bortimot uunngåelig i 2020 selv i et så konservativt segment – DS9 kommer som ladbar hybrid med rekkevidde oppgitt til mellom fire og fem mil.

 

Liten turbomotor pluss strøm

Begge motoriseringene vil bestå av bensinmotor med støtte fra en eller to elektriske motorer. Startmodellen får forhjulsdrift og totalt 225 hestekrefter, mens toppmodellen får en samlet effekt på 360 hestekrefter og firehjulsdrift.

Bensinmotoren er en 1,6-liters turbomotor som er koblet til en 8-trinns automatgirkasse. Helelektrisk toppfart er oppgitt til 135 kilometer i timen og elektrisk rekkevidde er foreløpig oppgitt til mellom 40 og 50 kilometer (WLTP), avhengig av utstyr og modell. Maksimal regenerering av energi får du ved å velge «brakemode» på girkassen.

Versjonen med 360 hestekrefter kan også kjøres helelektrisk med firehjulsdrift. Produsenten opplyser at DS 9 alltid er tilgjengelig med firehjulsdrift, uavhengig av batteristatus. Batteriepakken har en kapasitet på 11,9 kWt. Ombordladeren har en kapasitet på 7,4 kW – noe som skal gjøre at batteriet kan lades på halvannen time med veggboks.

MERKEVARE: Interiøret har en særegen, eksklusiv design, som de (få) som kjenner merket fra før, vil kjenne igjen.
MERKEVARE: Interiøret har en særegen, eksklusiv design, som de (få) som kjenner merket fra før, vil kjenne igjen.

Kjørehjelp

Som seg hør og bør når man vil posisjonere seg som premium-merke, tilbys avanserte assistansesystemer. Produsenten lister blant annet opp:

  • DS Active Scan Suspension består av et kamera og flere sensorer som blant annet overvåker fart, nivåforskjeller i veien, akselerasjon og bremsing. Dette skal gjøre det mulig å tilpasse dempingen av hvert enkelt hjul.

  • DS Drive Assist tilbyr selvkjøring på nivå 2.

  • DS Park Assist finner parkeringsplasser som passer bilen. Hvis farten er under 30 kilometer i timen sier bilen i fra om plassen er stor nok, og det eneste man må gjøre er å velge om man skal lukeparkere eller parallellparkere. Ratt, gir og gass styres automatisk.

  • DS Night Vision består av et infrarødt kamera som skal kunne se fotgjengere, syklister og dyr på 100 meters avstand. Fører får opp et bilde i skjermen og blir varslet.

  • DS Active LED Vision er frontlys med fem lysinnstillinger. Bilen skal selv kunne velge riktig innstilling.  Det er egen lyssetting for parkering, by, landevei, motorvei og tåke.

  • DS Smart Access gjør at det ikke skal være nødvendig å tenke på nøkkelen. Bilen registreres på en smarttelefon. Håndtakene i flukt med døren kommer automatisk ut av dørene når bilen låses opp med telefonen. Det er mulig med opptil fem brukere av bilen. Adgang til bilen kan også gis til en annen person innenfor en gitt tidsramme. Alt dette styres i en app, My DS.

PS: Kupéen i DS 9 kalles DS Lounge – som skal indikere at komforten er like god både foran og bak. Så også i baksetet er det varme, kjøling og massasje.

 

Powered by Labrador CMS