NYKOMMER: Nesten uten forvarsel, dukker lille DS 3 Crossback opp i elbilparken. DS er premium-merket i PSA-konsernet (Citroën, Peugeot, Opel).

Glem alt du ikke visste om DS:

Denne elbilen får nordmenn bestille først

DS er bilmerket nordmenn kan minst om. Den tiden er over omtrent med disse linjene: Lille DS 3 Crossback er helelektrisk, luksuriøs og på norske veier om et år.

Publisert Sist oppdatert

– Vi er veldig glade for å kunne lansere en helt ny elektrisk bil i det norske markedet. DS 3 Crossback er som skapt for Norge, og er bare starten på en omfattende elektrifisering av DS. Vi ser frem til å starte reservasjonsløsningen allerede 2. oktober kl. 09.00, først i verden for DS, med levering allerede høsten 2019, sier Thomas Christensen, merkesjef hos DS.

I en ganske fersk meningsmåling om bilmerkene på det norske markedet, viste det seg at DS var merket nordmenn hadde minst kunnskap om.

Ikke så merkelig.

Det er under 10 år siden PSA-konsernet (Citroen, Peugeot, Opel) lanserte DS.

Og i første omgang handlet det ikke om annet enn å gi eksisterende Citroen-modeller en egen eksklusiv utstyrslinje.

Les også: Så lang er ventelistene på elbilmodellene

Men i 2015 ble DS skilt ut som et eget merke. Og nå begynner de selvstendige modellene å rulle ut, med målsettingen om å gi folket litt ekstra luksus og særpreg i hverdagen. Og gjerne utslippsfritt.

DS 3 Crossback kommer også med bensin og dieselmotorer.

Men bare elvarianten er interessant i Norge.

Bilen blir svært kompakt. Bare 4,12 meter lang. Det er åtte centimeter kortere enn en Golf, seks centimeter kortere enn den ferske rekkeviddekongen i klassen, Hyundai Kona – og over 30 centimeter kortere enn Norges mest kjøpte bil, Nissan Leaf.

Bagasjevolumet er på 350 liter. Det er i tilfelle noen melkekartonger bedre enn Golf og Kona, men drøyt 50 liter under Leaf.

Les også: Elbileiere får bompengesjokk

Rett bak Kona

Rekkevidden er oppgitt til 300 kilometer, målt etter den nye og mer realistiske normen WLTP. På papiret legger den seg da bak Kona, litt foran Leaf og enda litt lenger foran Golf.

Så vet vi at også elbiler forbruker ulikt – og spesielt i vårt klima.

Senere målinger vil vise om franskmannen holder sine løfter like godt som spesielt koreanerne. Batteriet på 50kWt kan hurtiglades til 80 prosent på 30 minutter med 100 kW lader. Elmotoren er på 136 hk., det samme som i Golf.

– Det norske markedet higer etter elbiler med lang rekkevidde, og vi er så heldige at vi kan levere denne bilen allerede fra høsten 2019 og kan imøtekomme det voldsomme behovet i Norge et år tidligere enn forventet, sier Stian Gihle, PR- og informasjonssjef for DS.

Les også: Elbil? Nei, takk!

Unik komfort

DS ønsker å tilby komfort som er unik for klassen. Setene har massasje og elektrisk justering, og kan bestilles i diverse skinnvarianter. Du kan også velge interiørdekor i perlesøm eller diamantmønster.

Og foretrekker du noe annet enn stillhet, så får du et stereoanlegg fra Focal med 12 høyttalere og totalt 515 watt.

Head-up display er unikt i denne bilklassen, og i kampen om å ha de største berøringsskjermene, ønsker DS å ta ledelsen med sin 10,3-tommer.

Utvendig kan du velge mellom 10 felgvarianter og tre takfarger. Du kan også bestille fem ulike inspirasjonslinjer, med matchende farger og materialer både på inn- og utsiden.

DS 3 kommer selvsagt med tidsriktige lys- og førerasssistansesystemer, samt selvkjøringshjelp.

Les også: Hva bør jeg gjøre med dieselbilen nå?