BILKONGER: USAs handelskrig med Kina har kraftig påvirket bilsalget i verdens mest folkerike land. Her er presidentene Donald Trump og Xi Jinping under forrige sommers G20-møte i Osaka. Foto: NTB / AP

Handelskrigen får konsekvenser for bilindustrien:

Bilsalget faller for andre år på rad i Kina

Bilsalget i Kina falt med nesten 10 prosent i fjor som følge av handelskrigen med USA og brems i landets økonomiske vekst.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Kina er verdens desidert største bilprodusent, med nær en tredjedel av den samlede produksjonen.

Mindre optimisme blant forbrukerne og lavere etterspørsel etter elektriske kjøretøy får skylden for at bilsalget i Kina går ned andre år på rad.

Det totale salget av kjøretøy gikk ned med 8,2 prosent fra 2018 til 2019. Salget av biler av typen SUV, sedan og varebiler gikk ned med 9,6 prosent i samme periode. Nedgangen begynte i 2018, med et fall på 4,1 prosent fra det foregående, etter to tiår med eksplosiv vekst. Den ble utløst av handelskrigen med USA.

For første gang var det fall i elbilslaget.

Helelektriske biler var ned 1,2 prosent, mens salget av ladehybrider falt med hele 15 prosent.

Les også: «Hvis du skal forstå elbilmarkedet, må du se til Kina»

BILSTORMAKT: Biler flest lages i Kina og fyller veiene i ettermiddagstrafikken som her i Nanjing.

I fjor stupte salgstallene halvveis inn i året da kinesiske myndigheter fjernet subsidier for forbrukerne.

Nedgangen legger press på både internasjonale og kinesiske bilprodusenter, som i dag bruker store summer på å møte myndighetenes krav til å selge elektriske kjøretøy.

Analytikere venter en flat utvikling i 2020 og sier også at det er mer sannsynlig med oppgang enn med nedgang.

(©NTB)