Satser på diesel:
Mazda går mot strømmen
De fleste masseprodusentene varsler dieselmotorenes sakte død. Mazda derimot, ser en framtid i teknologien som er i fritt fall på salgstatistikken i Norge.
Den japanske bilprodusenten har satt et solid stempel på motorproduksjonen i bilindustrien, ikke minst med en oppriktig tro på wankelmotorens kvaliteter.
Men også med ferske generasjoner bensin- og dieselmotorer i ypperste klasse.
Mazda – som for tiden ligger på 14. plass blant de mestselgende produsentene i Norge – varsler fortsatt satsing på dieselmotoren, selv om konsernet også går for fullt inn i elbilproduksjonen i 2019, for å ta opp kampen med i første rekke Nissan og etter hvert Toyota.
Konsernsjef Kiyoshi Fujiwara sier at dieselmotoren fortsatt er en styrke for Mazda, og at det ikke er noen grunn til å slutte å utvikle teknologien rundt den over 120 år gamle oppfinnelsen.
Les også: Hva skal jeg gjøre med dieselbilen nå?
En stor konkurrent på hjemmebane, Nissan, har derimot kommunisert at det vil skifte ut dieselteknologien for sine lette personbiler, til fordel for hybrider og elektriske biler.
I løpet av 2020-tallet skal all dieselproduksjon nedlegges. Likelydende varsler har kommet fra andre store produsenter.
Men Fujiwara mener diesel har en fremtid i lette personbiler. Han bemerker at Mazdas SUV-salg har økt betydelig de siste årene, og fordelene med diesel øker desto tyngre kjøretøyet blir.
Dieselandelen i Norge har sunket dramatisk de siste årene. I 2012 var andelen 64 prosent. Fem år senere var den 23 prosent.