NYKOMMER: Inntil videre er det diesel som gjelder for Skoda-sjef Thomas Meiner, men snart kommer Skoda Octavia i helt ny versjon – og både som diesel og ladbar hybrid.

Skoda-direktøren banner i menigheten:

– Vi vil være nummer én på diesel

I påvente av en av de mest spennende elbilene i 2020, beroliger Skoda-direktøren alle de lojale kundene som har gjort Octavia til landets mest solgte dieselbil.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Skoda har startet elektrifiseringen med lille Citigo-e, Superb som ladbar hybrid og en kommende SUV.

Men fossilbilene skal i høyeste grad leve.

– Vi vil fortsette å være nummer én på diesel, fastslår Skoda-direktør Thomas Meiner.

– Vi anerkjenner diesel- og bensinbilen, og er ikke flaue for å si det. Så lenge det er et marked, så skal vi være med, legger han til overfor Motor.

Les også: Dieselsuksessen får ledning

To poler

I løpet av 2020 vil han se to særdeles viktige modeller dukke opp på hver sin pol i den tidvis ganske friske drivstoffdebatten:

En helt ny versjon av dieselklassikeren Octavia. Og en helt ny helelektrisk modell med de fleste klassiske SUV-egenskaper, foreløpig kalt «Vision».

Et sted midt imellom vil vi også få en Octavia som ladbar hybrid – dog med litt mindre bagasjerom og lavere hengerkapasitet enn dieselversjonen.

Meiner er innstilt på å håndtere både slanger og kabler.

– Målet vårt er at vi skal tilby en Skoda for alle. Fornuftige biler med bra priser og smarte løsninger, sier han.

Les også: Lover full elbil-pakke for pengene

FORVENTNING: Skodas store gjennombrudd på elbilmarkedet, blir denne SUV-en, foreløpig kalt «Vision».

Gleder seg

Men Meiner innrømmer at han gleder seg ekstra til den nevnte elbilen kommer. For det er absolutt ingen i bilbransjen som spår annet enn at framtiden er fullstendig utslippsfri. Og Meiner vet mer enn han får lov til å si foreløpig.

–  Det blir en Skoda som er god på alt Skoda skal være gode på. Den får både to- og firehjulsdrift, tilhengerfeste, bra bagasjeplass og fornuftig pris.

Skal vi tippe pris, basert på at en teknisk identisk VW ID.4 med litt over 400 kilometer rekkevidde er varslet til godt under 400.000 kroner, så kan dette bli en bil som havner i prissjiktet der vi i dag har for eksempel Nissan Leaf og Kia e-Niro.