FOSSIL FRAMTID: Volkswagen med dieselmotor selger knapt i Norge, men bedre enn noen gang på verdensbasis. – I Tyskland er dieseldebatten følelsesmessig belastet, ofte ikke faktabasert, sier Jürgen Stackmann, sjef for salg og marketing i VW. Foto: Volkswagen AG
7 av 10 biler er fossile i 2030, ifølge prognose:
Hvem sa elbil? Dieselrekord for VW
Forbrenningsmotorene vil utgjøre 69 prosent av nybilmarkedet i USA om 11 år, mener analytikerne i LMC Automotive. Samtidig rapporterer VW om rekordsalg av dieselbiler.
Globalt går elektrifiseringen langt tregere enn i Norge.
Det amerikanske konsulentfirmaet LMC Automotive forventer at biler med drivstofftanker og eksosrør vil utgjøre mer enn halvparten av etterspørselen på verdensbasis i 2030.
I USA er tallet enda høyere, sju av 10 biler.
Av de store markedene, er det ifølge analysene bare Kina som vil klare å få en ørliten prosentmessig overvekt av utslippsfrie biler i 2030.
Les også: Hva skal jeg gjøre med dieselbilen min nå?
Rekordsalg
Analysene fra LMC stemmer godt med de fleste andre som kommer fra seriøst hold. Blant annet har Bloomberg New Energy Finance spådd at elektriske biler vil utgjøre 55 prosent av verdensmarkedet først i 2040.
Selv om ikke Volkswagen har solgt nye dieselbiler i USA siden utslippsskandalen i 2015, kan konsernet melde om rekordstort salg av dieselbiler i resten av verden.
Hele 4,6 millioner solgte biler gir en økning fra 39 prosent i 2017 til 43 prosent i 2018. Økningen er høyest blant privatkundene, skriver Green Car Reports.
Samtidig skal VW investere 425 milliarder kroner i elbilsatsingen – og konsernet har oppjustert ambisjonene til å telle 70 nye elektriske modeller innen 2030 og totalt 22 millioner elbiler, mot tidligere 50 nye modeller og 15 millioner biler.
Les også: Introduserer billigplattform for elbilene
Trenger fossilinntekter
De første bilene på den nye elbilplattformen kommer allerede i 2020. Men VW er naturligvis sterkt avhengig av inntekter fra fossilbilmarkedet.
VW har tidligere annonsert at deres siste konstruerte forbrenningsmotor vil komme på markedet i 2026, med en forventet produksjonstid på ytterligere 10 år.
– I Tyskland er dieseldebatten følelsesmessig belastet, ofte ikke faktabasert, sier Jürgen Stackmann, sjef for salg og marketing i VW, ifølge Green Car Reports.
– Med sin høye effektivitet og ytelse og i lys av klimaendringer, vil dieselmotoren forbli en viktig teknologi i årene som kommer, spesielt for de som reiser lange avstander, legger han til.