Ford Kuga er en av markedets stilleste SUV-er:
Har testet 70 dekktyper for å redusere støyen
Da Motor nylig fikk kjøre nye Ford Kuga, slo det oss hvor gledelig stillegående den var – selv på store og brede sommerdekk. Det er ikke tilfeldig.
DETTE ER SAKEN: Ford jobber aktivt med å redusere støynivået i modellene.
Alle produsenter påstår det samme når en ny modell lanseres: Det er jobbet masse med å redusere støyen.
Men hjulstøy på den særegne, grove norske asfalten er en egen kategori – og neppe særlig høyt prioritert på konsernnivå rundt i bilverden.
Men noen lykkes.
Vi har gitt mye ros til Mazdas siste modeller. Fra å være tidvis utskjelt for dårlig isolerte biler, har Mazda nå de mest stillegående bilene i de viktigste klassene (Mazda 3, Mazda CX-30 og CX-5). Storebror fra Japan, Toyota, er slett ikke like flink.
I dag skal Ford få ros. Primært for nye Kuga.
Les vår test av nye Ford Kuga her
Stenger støyen ute
Fords arbeid med å redusere støyen, gir meget gode utslag i den nye kompakt-SUV-en. Blant annet har Ford testet over 70 dekktyper på ulike underlag under forskjellige forhold for å finne typen som gir minst mulig støy, uten å forringe komfort og veigrep.
Under bilen er det også lagt til aerodynamiske plater som stenger ute støy fra bilen, veien og vinden for dem inne i kupeen. Kanalene bak bilens eksteriørplater er mindre og smalere.
Det gjør at ledninger og andre komponenter kan kobles sammen fra et område til et annet med et minimum av luftgjennomstrømning på innsiden av karosseriet.
– Vår støyreduseringsstrategi er utviklet for å gjøre kjøreturene så stille som mulig. Dette oppnås ved å bruke alt fra perforerte seter til testing av en rekke forskjellige dekk for å finne typen som skaper minst støy, sier Ford Motor Norges administrerende direktør, Per Gunnar Berg.
I elektrisk modus er støynivået i nye Kuga 52 desibel. Det tilsvarer lett regnfall. Bilen kommer også med aktiv støykontroll, der tre mikrofoner i kupeen sender ut motlyder som fjerner støy. Systemet fungerer på samme måte som støyreduserende øretelefoner. Dette er standard på Kuga Vignale.
Vi i Motor har tidligere skrevet en del om støyproblematikken i Ford. Ford Focus har opplagt for mye hjulstøy i sine ST-line versjoner og ellers mer påkostede utstyrsversjoner med 18-toms dekk (235/40-18).
Da rumler det voldsomt fra underlaget, og kontrasten til for eksempel Skoda Octavia, er stor.
Men skifter vi til Active-varianten av Focus, så blir inntrykket et helt annet. Også denne har 18-toms dekk, men noe smalere og høyere dimensjoner (215/50-18) – og litt lenger fjæringsvei, litt SUV-preget som den skal være.
Som vi skrev i testen av Focus Active:
«Det er ikke ofte vi registrerer at så små detaljer utgjør så store forskjeller på biler som er grunnleggende identiske.»
Klare tall
Her kan du se hvordan støynivået i desibel har utviklet seg gjennom årene på enkelte utvalgte Ford-modeller. Men som mange vet og har erfart – det menneskelige øret oppfatter lyd annerledes enn en støymåler:
Kjøretøy
Maks desibel dB
1966 Ford Anglia
89
1970 Ford Cortina
81
1977 Ford Granada
83
1982 Ford Cortina
79
2000 Ford Mondeo
77
2020 Ford Kuga Plug-In Hybrid
69