Det er ikke en hvilken som helst bilprodusent som nå signaliserer at vi går batterielektriske tider møte. Det er få – om noen – bilprodusenter som har gitt bilverden like mange sprelske design og banebrytende teknologiske løsninger som Citroën.
Det lyttes og tittes alltid i retning Citroëns hovedkontor i Paris.
I forbindelse med sin egen 100-årsdag, lanserer Citroën et framtidskonsept som hyller merkets verdier: Design, kreativitet og komfort.
Konseptet har fått navnet 19_19, og er en slags sammensmelting av høyteknologi og aerodynamikken fra flyindustrien.
Samtidig skal man i linjene kunne finne noen trekk som fører tankene over på ikoniske modeller som DS, CX og XM – alle kjent for særpreget design og overlegen komfort.
Men det mest iøynefallende er trolig de gigantiske 30-toms hjulene som er designet i samarbeid med Goodyear. Norges mest solgte bil i april, Volkswagen e-Golf, har til sammenlikning 16-toms dekk.
Dekkene skal bidra til å skape et inntrykk av at 19_19 svever over veien.
Drivlinjen består av et batteri på 100 kWt som leverer energi til to elmotorer på til sammen 340 kW, altså 455 hestekrefter.
Sammen med et moment på hele 800 newtonmeter, tar det bare fem sekunder å gjennomføre klassikeren 0-100 km/t. Rekkevidden oppgis til 800 kilometer.
Med induksjon kan bilen lades enten den står parkert eller er i bevegelse, avhengig av infrastruktur. Hurtiglading sørger for at du i løpet av 20 minutter kan lade tilsvarende en kjørelengde på 600 kilometer.
Komfortmessig kombinerer den Citroëns Progressive Hydraulic Cushions, som vi kjenner fra dagens modeller C4 Cactus og C5 Aircross, og et kamerasystem som registrerer ujevnheter i veien og styrer støtdemperne aktivt.
Akselavstanden er drøye tre meter og totallengden er 4,65 meter. Det gir rikelig med plass til passasjerene, som takket være ulike typer setedesign får hver sin private sone inne i bilen.
I stedet for å fylle bilen innvendig med skjermer, projiseres informasjonen på bilens store glassflater.
Skjermer finnes, men på utsiden av dørene. Det gjør at man kan ønske brukerne velkommen, eller kommunisere med dem som befinner seg utenfor bilen.
Bilen kan selvsagt kjøre av seg selv den dagen det blir lov. Kunstig intelligens sørger for at en personlig assistent gir alle i bilen spesialtilpasset informasjon og underholdning.
19_19 vises på den store teknologimessen VivaTech, som åpner i Paris denne uken.