NYKOMMER: En splitter ny helelektrisk Citroën lanseres i slutten av måneden. Den får den merketypiske fronten og store hjul. Foto: Citroën

Lanserer elektrisk C4:

Elbilen setter ny komfort-standard

Citroën tar med seg sin unike støtdemperpatent inn på et marked med null utslipp og nesten null motorstøy. Vi forventer klassens mest komfortable bil.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Citroëns nye elbil lanseres 30. juni.

SUV-interessen preger det europeiske bilmarkedet, men det selges fortsatt mange biler i det vi ofte omtaler som «Golf-klassen».

Nå kommer Citroën med en splitter ny versjon av den nærmest glemte C4. 

Og den følger den nye praksisen i det store PSA-konsernet (Peugeot, Citroën, DS og Opel): Bilen blir tilgjengelig både som bensin-, diesel- og elbil.

Sistnevnte blir selvsagt viktigst for det norske markedet.

Klassens beste

– Vi gleder oss til å introdusere en helt ny elektrisk kompaktbil som vil passe perfekt i det norske markedet, sier Ole S. Nedenes, merkesjef for Citroën hos Bertel O. Steen.

Modellen er bygget for å forsvare merkets posisjon som mestere på komfort. 

Det patenterte støtdempersystemet «Progressive Hydraulic Cushions» finner vi igjen i flere av Citroëns biler, ikke minst kompakt-SUV-en C5 Aircross, som etter Motors mening har klassens beste komfort. 

C4 vil også få setene vi kjenner fra denne SUV-en.

Venter 300 km pluss

Lansering av C4 vil skje 30. juni.

Da kommer det også flere spesifikasjoner rundt blant annet batteri og motoreffekt.

Men det er all grunn til å tro at også C4 kommer med batteripakken vi kjenner fra blant Peugeot e-208, altså 50 kWt, en rekkevidde på drøye 300 kilometer – og 136 hester på det meste.