DETTE ER SAKEN: Citroëns nye elbil lanseres 30. juni.
SUV-interessen preger det europeiske bilmarkedet, men det selges fortsatt mange biler i det vi ofte omtaler som «Golf-klassen».
Nå kommer Citroën med en splitter ny versjon av den nærmest glemte C4.
Og den følger den nye praksisen i det store PSA-konsernet (Peugeot, Citroën, DS og Opel): Bilen blir tilgjengelig både som bensin-, diesel- og elbil.
Sistnevnte blir selvsagt viktigst for det norske markedet.
Klassens beste
– Vi gleder oss til å introdusere en helt ny elektrisk kompaktbil som vil passe perfekt i det norske markedet, sier Ole S. Nedenes, merkesjef for Citroën hos Bertel O. Steen.
Modellen er bygget for å forsvare merkets posisjon som mestere på komfort.
Det patenterte støtdempersystemet «Progressive Hydraulic Cushions» finner vi igjen i flere av Citroëns biler, ikke minst kompakt-SUV-en C5 Aircross, som etter Motors mening har klassens beste komfort.
C4 vil også få setene vi kjenner fra denne SUV-en.
Annonse
Venter 300 km pluss
Lansering av C4 vil skje 30. juni.
Da kommer det også flere spesifikasjoner rundt blant annet batteri og motoreffekt.
Men det er all grunn til å tro at også C4 kommer med batteripakken vi kjenner fra blant Peugeot e-208, altså 50 kWt, en rekkevidde på drøye 300 kilometer – og 136 hester på det meste.