TILKOBLET: Citroën C5 Aircross Hybrid lader for 50 km elektrisk kjøring på under to timer på 7,4 kW.

Ladbar Citroën Aircross kommer i 2020:

Drar el-strikken over avgiftsstreken

Citroën antydet fire mil elektrisk rekkevidde da de første gang annonserte sin ladbare C5 Aircross. Nå er gode nyheter blitt enda litt bedre: Rekkevidden tipper 50 km-grensen som gir maks utslag i det norske avgiftsregimet.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: SUV’en Citroën C5 Aircross blir en av tre ladbare modeller fra den franske produsenten som kommer på markedet i 2020.

– Ja, det vil nødvendigvis slå positivt ut prismessig, sier Stein Pettersen, PR- og informasjonssjef for PSA-merkene Citroën og Opel i Norge.

Den norske prisen blir ikke satt før tidlig i 2020, men på hjemmebane i Frankrike starter den på 39.000 euro (ca. 390.000 kroner).

Denne forhjulsdrevne modellen konkurrerer med firehjulstrekkere som starter nær eller nord for 500.000.

Mer hjelp er det ikke mulig å få i gjett-prisen-konkurransen i denne omgang.

Les også: Nå blir plutselig Citroën-SUV’en spennende!

225 hester

Bilen er, med et ørlite forbehold, på plass i norske butikker i 2. kvartal.

– Vi er ekstremt fornøyd med de ytelsene bilen endte opp med, sier Stein Pettersen. Og da snakker han ikke bare om rekkevidden som napper i avgiftsstrikken.

Men også 225 hestekrefter, et forbruk på 0,17 liter/mil, CO2-utslipp på 39 g/km og et bagasjerom hvor plassen kan reguleres mellom 450 og 600 liter.

Bilen kommer med 1,6-liters bensinturbo med 180 hestekrefter koblet til en 8-trinns automatkasse. Denne er koblet med en elektrisk motor på 110 hestekrefter.

Til sammen gir dette en systemeffekt på 225 hestekrefter og et moment på 380 newtonmeter.

Batteriet har en kapasitet på 13,2 kilowatt og lades på under to timer via normalladeinntaket på 7,4 kW.