OPPFRISKET: Det er ikke så enkelt å skille kommende 2020-modell av Passat fra 2019-modellen, men det har kommet en diger mørk leppe under støtfangeren. Modellen på bildet er for øvrig en Alltrack, som i grønt kler både bildene og overskriften til denne testen. Foto: Volkswagen AG

Test: VW Passat GTE (ladehybrid)

Du grønne, glitrende GTE – god dag!

Det er ikke så lett å se, men dette er en av årets store bilnyheter. Under skallet har Passat som ladbar hybrid fått oppgraderinger som gjør at den sanker poeng på høyde med de aller beste elbilene i Motors tester.

Publisert Sist oppdatert

Og til de mest observante av dere som kanskje allerede har scrollet ned til kommentarfeltet for å idiotforklare oss: 

Helt riktig, det er ikke en GTE som er avbildet, derimot en Passat Alltrack. 

GTE var ikke å oppdrive i grønt under verdenslanseringen i Tyskland. 

VW Passat GTE 2019

75 poeng

Drivlinje: 2,0 liter bensinmotor og elmotor, totalt 218 hk (400 Nm). Toppfart: 225 km/t. Forhjulsdrift, 6-trinns dobbelkløtsjautomat. Rekkevidde (strøm)/Forbruk (l/mil): 50 km/0,15 (WLTP). 0-100 km/t: 7,4 sek (fabrikktall). Bilens vekt/maks nyttelast: 1660/515 kg. Dekkdimensjon: 235/45R18. Bagasjerom liter/hengervekt: 483/1600. Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring: 477/183/148/14,5 cm.

Komfort 7/10

Utsøkt støynivå i elektrisk modus og lavere hastigheter, og knapt merkbart mer støy når bensinmotoren jobber. Middels på veistøy. Eminent girkasse under normalt bruk. Gode seter, men lavere sjåfører kan føle at puten er for lang og hodestøtten for høy.

Design 7/10

Klassisk VW, stramt og funksjonelt. Faceliften har gitt et moteriktig – men ikke nødvendigvis særlig pent - tannløst flir i fronten. Interiøret føles nå en smule umoderne, og det er lenge siden VW var ledende på materialkvalitet.

Kjøreegenskaper 8/10

Trygg og forutsigbar. Grunnleggende god match mellom komponentene styring, fjæring og hjuloppheng. Men en sekstrinns automat av dobbelkløtsjtype føles treg under aktiv kjøring, selv i kvikkere «GTE-modus». Men effekten er suveren.

Miljø og forbruk 7/10

I våre ulike tester har vi kommet over fem mil i ren elektrisk modus – med maks fokus på regenereringsteknikken. Uten denne bevisstheten kommer du fra tre til drøye fire mil, avhengig av årstid. Brukt riktig, så har du en utmerket elbil det meste av hverdagen.

Utstyr 9/10

Alt VW kan tilby av aktivt og passivt sikkerhetsutstyr på Passat, er standard på modellen som selges i Norge. Det er også LED Matrix hovedlys. For 20.000 kroner får du i tillegg blant annet skinninteriør, digital cockpit, induksjonslading av mobil, større navigasjon og mobile key (mobilen fungerer som nøkkel).

Praktisk 7/10

Batteripakken stjeler nesten 200 liter bagasjevolum under gulvet. Dermed svekkes et opplagt argument for å kjøpe Passat. Likevel mer enn nok plass til en familie resten av året. Gode seter, enkel betjening og mer oversiktlig enn konkurrentene. Kan trekke henger på 1600 kilo.

Pris 7/10

Legg på en utstyrspakke til 20.000 (med blant annet skinn og ladeplate til mobilen), samt hengerfeste og vinterhjul – og du havner på rundt 530.000 hos en hyggelig selger. Gunstig sammenliknet med en tilsvarende utstyrt helfossil bil. Mot en elbil blir regnestykket mer nyansert.

Driftskostnader 7/10

Service årlig eller per 15.000 km. Gjennomsnittlige kostnader over tre år, med mindre du kjører langt. En mer omfattende service på 60.000 km er dyrere. Vær obs på bremserust, som ofte kommer tidligere på elektrifiserte biler med høy regenerering.

Sikkerhet 9/10

Fem stjerner i EuroNCAP ved introduksjonen i 2014. Med faceliften dytter VW inn alt de har av sikkerhetssystemer, ikke minst aktiv hjelp som for eksempel «Emergency steering assist», der bilen selv hjelper til med bremsing ved en akutt unnamanøver.

Annenhåndsverdi 7/10

Leaseplan anslår et årlig verditap på 55-65.000 kroner. Det er litt bedre enn for eksempel Mitsubishi Outlander, som er Norges mest populære ladbare hybrid – og klart bedre enn rene fossilbiler. Bør være populær som brukt, men omsetningen av ladbare hybrider går tregere.

Her har vi altså tatt oss litt kunstnerisk frihet.

Og om ikke ordspillet i overskriften nødvendigvis er godt, så er det ganske dekkende: Brukt riktig, er Passat GTE grønn også i et miljøperspektiv. 

Og glitrende – ja, hvilken flunkende ny bil er ikke det? 

Og vi vet det er mange som ønsker GTE-versjonen av Passat en god dag og velkommen tilbake, selv om det bare har vært produksjonstans av ladehybridene i Volkswagen-konsernet siden sensommeren i fjor, i påvente av mer effektive drivlinjer som skal innfri nye og strengere målekrav.

Les også: Her er de beste helelektriske bilene akkurat nå

ETTERLENGTET: Passat GTE har vært savnet på det norske markedet. Etter et snaut år ute av produksjon, er den tilbake – bedre enn noen gang.

Bedre enn før

Gunstig prisede lagerbiler gjorde at Passat GTE likevel endte opp som Norges 5. mest kjøpte ladbare hybrid i Norge i 2018. I 2017 var den nest mest kjøpt. 

Men etter årets fem første måneder hadde realitetene tatt den ned til en 14. plass, med bare sju registrerte biler i mai.

Men nå er den altså tilbake.

Bedre enn før.

Det største minuset – som har holdt den unna salgstoppen her hjemme – er fraværet av firehjulsdrift. To mindre minus er høyere vekt og mindre bagasjerom, som i alle ladehybrider. Ellers er plussene blitt flere og større, og totalt sett i kraftig overtall.

Les også: Setter dieselpunktum i 2026

Politisk ukorrekt

Men avbildede Alltrack er nok fortsatt den beste av alle Passat-modeller, hvis man ser litt politisk ukorrekt på saken: 

Firehjulsdrift, bedre bakkeklaring, sterk og gjerrig diesel, høy tilhengerkapasitet og ingen unødvendige tillegg i vekt eller fratrekk i bagasjevolum på grunn av batterier.

Men GTE kommer rett bak også i ren bilfaglig sammenheng. 

Og milevis foran når vi tar pulsen på 2019 og de overskuelige årene etterpå. I øyeblikket tyder alt på at ladehybridene blir en enda større satsing for bilprodusentene enn mange spådde. Kombinasjonen av helelektrisk drift inne i storbyene og fossildrift på de energitappende høyhastighetsveiene utenfor, er enda mer relevant i langt mer bilrike nasjoner enn Norge.

Og da er vi framme ved den kanskje viktigste faktoren ved Passat GTE: 

Den helelektriske rekkevidden. Batteriet har vokst fra 9,9 til 13 kWt, uten at det tar større plass. Rekkevidden etter den nye og strengere og langt mer realistiske målenormen, kalt WLTP, er oppgitt til 55 kilometer.

Les også: Dette må du vite om de nye WLTP-testene

51 grønne kilometer

Motor fikk teste en fulladet GTE under lanseringen i Tyskland. 

Vi låste den i elektrisk modus for å tappe batteriet til siste gnist. Testruten besto av ganske rolig landevei – altså verken bykjøring, der batteridrift er ideelt, eller motorveikjøring, som er drepen for batteriet.

Men totalt sett likevel ganske tett opptil gjennomsnittlig kjøring med fulladet batteri. Vi var litt ekstra opptatt av genereringsteknikken, men ikke hysterisk.

Vi gjorde omtrent som en bruker bør gjøre i hverdagen, for å få mest mulig ut av batteriet. Mange elbilister er flinke til dette.
Vi er mer usikre på ladehybridbilisten.

Resultat: 51 kilometer, før bensinmotoren nesten umerkelig tok bilen over i hybridmodus, en liten lampe slukket i midtkonsollen og turtelleren plutselig våknet fra dvalen. Sømløst og diskret. Etter litt påfølgende intensiv regenerering ved hver minste mulighet, klarte vi å tvinge bilen tilbake i elektrisk modus ytterligere noen kilometer.

Les også: Hva skal jeg gjøre med dieselbilen min nå?

LITT GAMMELMODIG: Interiøret i Passat er ikke spesielt spenstig eller moderne, men det digitale instrumentpanelet gjør at den går inn i sine siste tre-fire år med et moderne snitt.

Premie til de flinke

En gjennomsnittseuropeer kjører ifølge Volkswagen 39 kilometer daglig. Du har med andre ord en ypperlig elbil til alle praktiske gjøremål det meste av året – forutsatt at du er flink til å lade. Hvis ikke, har du en tung bensinbil med mindre bagasjeplass.

Effekten er den samme som før når bensin- og elmotoren samarbeider: 218 hester. 

Det gir naturligvis en formidabel akselerasjon, mange sekunder utover det du trenger i norsk trafikk. Viktigere er det solide dreiemomentet, dobbeltklutsjautomaten som fungerer utmerket i daglig bruk, og den generelt solide støydempingen. 

Dempingen av motorstøy er definitivt god. Hjulstøyen skal vi vente med å karakterisere, vel vitende om hvordan en hvilken som helst luksusbil kan endre karakter når den kommer på den grovere norske asfalten. Men tyskere og øvrige europeere lenger sør får en Passat som går veldig stille.

Les også: Dette betyr knappene på dashbordet

MINDRE BAGASJEROM: Passat GTE har 483 liter bagasjerom, en helfossil Passat har 650 liter. Forskjellen ligger i rommet under bagasjeromsgulvet, der batteriet tar opp plass i en GTE.

Nok av nyheter

Utseendemessig skal du være kjenner for å skille en ny Passat fra en eldre. Det er enklest på lyse biler, der det nye, store tannløse gapet i fronten blir tydeligere. Kanskje moteriktig, men kanskje ikke så pent?

Innvendig er det enda færre endringer å stanse opp ved. I kjent stil er Volkswagen forsiktige med sine oppgraderinger. Visuelt vel å merke.

Men nyheter er det likevel mange av.

Ikke minst kommer bilene på det norske markedet med alt Volkswagen kan dytte av moderne sikkerhetsteknologi inn i en Passat, inkludert en ny funksjon de kaller «Emergency Steering Assist», der bilen hjelper deg å bremse under en akutt unnamanøver.

Med Passat introduseres også assistansesystemet «Travel Assist», som gjør at bilen kan være delvis selvkjørende i alle hastigheter fra 0 til 210 km/t. Den gjenkjenner svinger og topografi, eller for eksempel en rundkjøring, og tilpasser farten deretter. Funksjoner som filvarsler (varsler når du tangerer filmerkingen uten å ha gitt tegn) og filassistent (holder deg stabilt i kjørebanen) er naturligvis standard.

De første utgavene av Passat kommer på norske veier i slutten av september. Volkswagen tror 70 prosent av dem vil ha GTE-logo i grillen. Vi tror det blir enda flere.