<b>LINJELEKKER: </b>Peugeot 508 SW ønsker å markere seg i den prestisjetunge klassen av mindre stasjonsvogner. Modellen er klar for Norge i disse dager.
LINJELEKKER: Peugeot 508 SW ønsker å markere seg i den prestisjetunge klassen av mindre stasjonsvogner. Modellen er klar for Norge i disse dager.

Test: Peugeot 508 SW (bensin)

Lekker og (snart) ladbar

Det er fort gjort å bli forelsket i Peugeots nykommer. Men ekte kjærlighet blir det først når du kan sette i kontakten.

Publisert Sist oppdatert

Den ladbare hybriden av Peugeot 508 er varslet i andre halvdel av 2019. Med 225 hk og elektrisk rekkevidde på rundt 50 km, målt etter den nye og strengere WLTP-standarden, blir den svært interessant for oss i Norge.

Foreløpig vet vi ikke hvordan den kommer ut prismessig, men de fossile utgavene kan gi oss en pekepinn:

Peugeot 508 sw 2019

69 poeng

Drivlinje: 1,6 liters bensinmotor, 180 hk. (250 Nm), forhjulsdrift, åttetrinns automatgir Toppfart: 226 km/t Forbruk: 0,51 (NEDC) 0-100 km/t: 7,9 sek (fabrikktall) Bilens vekt/maks nyttelast: 1430/552 kg Dekkdimensjon: 235x45r18 Bagasjerom liter/hengervekt: 530/1600 Lengde/bredde/høyde: 478/186/142 cm

Komfort 9/10

Utsøkt kjørestilling og særdeles gode seter for de fleste av oss. Spennende førermiljø med bra funksjonalitet, med unntak av knotete betjening av cruisekontroll. Lavt støynivå fra motor og dekk (piggfrie vinterdekk), myk åttetrinns girkasse, behagelig fjæringskomfort. Minus for ryggekamera med dårlig oppløsing.

Design 10/10

Interiøret med det lille rattet og instrumentene på oversiden av rattkransen, er unikt blant dagens folkebiler. Og det mest elegante, etter vår mening. Utvendig ser vi en ganske praktisk stasjonsvogn som likevel har særpreg i form av det karakteristiske lysdesignet og den nesten sportsbillave høyden.

Kjøreegenskaper 8/10

508 er lav og bred og gir et sporty inntrykk. Kjørefølelsen underbygger dette, med det lille, kompakte rattet og det kjappe styreutslaget. Bilen har fire ulike kjøremodi, og i «Sport» blir responsen fra motor og girkasse merkbart kvikkere.

Utstyr 8/10

Finesser som fjernlysassistent, elektrisk bakluke med fotsensor, trådløs mobillading, oppgradert lydanlegg og elektriske seter med massasje er både nyttig og komfortabelt. Og du bør for utseendets skyld vurdere å legge på 11.000 kroner for 19-tommers dekk.

Praktisk 7/10

530 liter bagasjevolum er bra til å være en stasjonsvogn med fokus på design og særpreg. Men du får aldri følelsen av at praktiske egenskaper er førsteprioritet. Inn og utstigning er ingenting for skrantende rygg eller knær. Uoversiktlig, og mange biler har bedre ryggekameraer.

Pris 5/10

Startpris på 342.000 (130 hk. diesel automat eller manuell), mens vår testbil ender på i overkant av en halv million med vinterhjul. Det indikerer høy pris fra fabrikken. I dette sjiktet er konkurransen svært stor av både SUV-er, stasjonsvogner og Teslaer. Uansett hvor bra 508 er, så er utfordringene enorme. Den kommende ladbare hybriden kan gi et løft.

Sikkerhet 8/10

Testet av EuroNCAP i 2018, med fem stjerner og solid totalscore. Voksenbeskyttelsen på 96 prosent er spesielt god. Av gode sikkerhetsløsninger nevner vi først og fremst nattkameraet som oppdager objekter som fotgjengere og dyr på opptil 200 meters avstand, skiltgjenkjenningen og blindsonevarsleren.

Annenhåndsverdi 4/10

Biladministrasjonsselskapet Leaseplan forventer et verdifall på 70-80.000 kroner i året i et treårsperspektiv. Det er ganske mye. Høy nybilpris, ingen elektrifisering og foreldede fordommer rundt kvaliteten på franske biler er tre viktige komponenter her.

Den mest attraktive utgaven blir trolig 508 SW GT-line med 180 hester bensin og automat. Denne vil koste 457.000 kroner, med forbehold om at Peugeot ikke har spikret prisene ennå.

Les også: Slik er bilprodusentenes elbilplaner

Billigere enn konkurrentene

Peugeot definerer selv Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes C-klasse som konkurrenter. Disse ligger fra 50.000 til 100.000 kroner over i pris, med omtrent samme motor- og utstyrsnivå.

Skal du ha en Volvo V60, må du legge på rundt 150.000 kroner, men da får du til gjengjeld 250 hk.

Også her må vi legge inn forbeholdet om at det pågår målinger og utregninger etter nye testnormer som vil påvirke prisene.

Men en fossil konkurrent som Skoda Superb har fått sin endelige pris. Med 150 hestekrefters bensin/automat og i Sportline-utgave koster den 465.000 kroner. Her får du altså litt mindre motor, mye mer plass – og et litt mer dempet designuttrykk.

Les også: Kraftig nedgang i bilsalget

KLØR: Det horisontale lyktebåndet i hekken tar opp symbolikken fra løvenes verden.
KLØR: Det horisontale lyktebåndet i hekken tar opp symbolikken fra løvenes verden.

Spennende valg

Peugeot er en av få masseprodusenter som har våget å ta noen spennende designvalg de siste årene. Kanskje først og fremst med interiøret, der den såkalte i-cockpiten skaper reaksjoner.

For Motors vedkommende, utelukkende positive. Dette kommer vi tilbake til.

Men det er også litt modig å markedsføre en folkebil med argumenter om at den er lav som en sportsbil. For trenden blant bilkjøperne i Europa er tydelig: De vil opp i høyden. Salget av SUV’er går det suser, noe Peugeot også har erfart med modellene 3008 (Årets bil 2017) og 5008.

Men nye 508 SW er altså bare 142 centimeter høy. En centimeter lavere enn en av målestokkene i klassen, BMW 3-serie. Og 508 sedan er ytterligere to centimeter lavere, 140 cm. For å få senket høyden, leveres bilen blant annet med rammeløse dører.

Les også: 508 sedan i test – lav bil med høye mål

Peugeot mener selv at 508 setter en ny standard for design av biler i denne klassen.

Motor delte ikke helt den oppfatningen etter å ha hentet bilen ut av kreative fotosettinger og inn i gatebildet under den første prøvekjøringen av sedanen i Monaco i sommer. Vi er villige til å justere oppfatningen en smule etter et par dager med stasjonsvogna i Portugal i slutten av 2018.

Riktig nok synes vi fortsatt fronten er litt for lik den faceliftede utgaven av den utgående modellen, som igjen var mindre særpreget enn den første årgangen av 508.

De lange vertikale lyktebåndene til både kjørelys og blinklys – hoggtennene til løven, symbolet til Peugeot – skaper riktig nok et særpreg, enten du får den i sladrespeilet eller i motgående kjørefelt.

Men Peugeot var etter vårt syn mer vågale med SUV’en 3008. 508 – og da spesielt stasjonsvogna – har en klassisk form, men med spennende detaljer, som gjør at du aldri blir likegyldig til utseendet.

I kombinasjon med store 19 toms felger blir den lave og brede stasjonsvogna en bil du legger merke til i trafikken. Bakfra kjenner du igjen lyktebåndet fra sedan-modellen, med de tre klørne som nok en gang skal gi assosiasjoner til løven.

Les også: 5008 i test – perfekt franskmann for barnefamilier

LETTLASTET: Ikke voldsomt med plass i bagasjerommet, men bra gulvlengde og lav lastekant.
LETTLASTET: Ikke voldsomt med plass i bagasjerommet, men bra gulvlengde og lav lastekant.

Lekkert miljø

Men igjen når vi snakker om Peugeot, så vender vi blikket innover. Til interiøret. For det er på innsiden av dørene den nevnte forelskelsen starter. Vi har lest tester der Peugeots førermiljø slaktes.

Det er ikke alle som finner seg til rette bak det lille og lavt plasserte rattet – og med hele instrumentpanelet plassert på oversiden av rattkransen. Dette handler mer om kjørestilling og vaner enn om kroppsfasong.

Så her er det bare å teste ut.

Motors oppfatning er at dette fungerer ypperlig, uavhengig av hvilken Peugeot-modell du kjører. I 508 finner du den hittil mest forseggjorte utgaven av i-cockpiten. Vi synes dette er det lekreste førermiljøet vi finner blant de folkelige bilene for tiden.

Da vi kjørte sedanen i sommer, reagerte vi litt på kvalitetsfølelsen. I stasjonsvogna derimot, holdt alle sømmer og skjøter et nivå som kreves for å hevde seg mot primært de tyske statusmerkene.

Les også: 3008 i test – årets bil i Europa

«Fransk komfort»

Også plassmessig legger den seg anonymt inn segmentet. Lengden er litt over gjennomsnittet, uten at det kan sees. Bagasjevolumet er oppgitt til 530 liter.

Det er i tilfelle på nivå med Volvo V60, cirka 30 liter over de nevnte tyskerne. Skoda Superb har et volum på hele 660 liter.

508 oppleves generelt som ganske trang og mørk. Utseendet er viktigst. Bilen virker mer konstruert for to personer med hund og golfbag og ønske om raust med plass, enn for en familie som faktisk har behov for mye plass.

508 deler understell med PSA-konsernets luksusmerke, DS7. Under normal og litt aktiv kjøring oppleves 508 som sine tyske konkurrenter. Det er sikkert også meningen. Ganske stiv, veldig kvikk i reaksjonene – godt hjulpet av det lille rattet – men tung og stabil i høyere fart. Men begrepet «fransk komfort» er en anakronisme i Peugeots verden. Skal du oppleve noe sånt i 2019, må du over på de nye hydrauliske støtdemperne til konsernsøsken Citroen.

Les også: Her er årets beste bilkjøp!

TRANGT: Baksetet er ikke for familier med store krav til plass i den praktiske hverdagen.
TRANGT: Baksetet er ikke for familier med store krav til plass i den praktiske hverdagen.
SMIDIG: Peugeots åttetrinnsautomat fungerer smidig i daglig bruk.
SMIDIG: Peugeots åttetrinnsautomat fungerer smidig i daglig bruk.

Mye lyd

Støynivået fra de store 19-tomsdekkene ble stort sett testet ut på langt finere asfalt enn vi finner i Norge. Men et par grovasfalterte småveier ga oss inntrykk av en bil som støyer som biler flest i denne klassen med unødvendig store hjul.

Altså litt for mye i motorveifart.

Standardimensjon er 215/55-17, som ganske sikkert gir et penere støybilde enn 235/40-19. Men vurderer du en 508, så er det også på grunn av estetikken. Og da lar vi forfengeligheten overstyre fornuften – og krysser av 19-tomsdekk til 11.000 kroner på listen over ekstrautstyr.

508 SW kommer med to bensinmotorer. Vår testbil med 180 hk., samt en større på 225 hk. Den kommer også med tre dieselmotorer på 130, 160 og 180 hk.

Den minste dieselmotoren kan leveres med manuelt gir, ellers er alle motorene koblet til en åttetrinns automat. Bensinmotoren er støysvak, automatkassen smidig i all hverdagslig kjøring.

508 er et spennende alternativ hvis ønsker en litt utradisjonell modell i en tradisjonell klasse. Og skal du virkelig dyrke individualisten i deg, så lar du være å vente på den ladbare hybriden…

Powered by Labrador CMS