DETTE ER SAKEN: XCeed er Kias bidrag til den svært så populære klassen av kompakte SUV-er/Crossovere. Altså en litt høyere bil med litt bedre bakkeklaring og litt røffe eksteriørdetaljer, men uten firehjulsdrift.
Motor mener XCeed er Kias lekreste bil.
Sånt kan alltid diskuteres. Men også rent objektivt vil vi påstå at nykommeren ruller fram i spissen av feltet
Litt mykere enn Ceed, det liker vi. Stillegående på fransk asfalt, men vanligvis har modellene fra Kia for mye dekkstøy under norske forhold. Vi har likevel inntrykk av en mer stillegående bil. Motorstøyen er uansett lav og dobbelkløtsjautomaten er blant de beste av sitt slag. Exclusive-versjonen er proppet med utstyr.
Design
9/10
Kia er i ferd med å finne sitt eget formspråk, og XCeed er etter vår mening den mest gjennomførte og lekreste modellen hittil. Utenpå, vel å merke. Og spesielt bakfra. Instrumentpanelet er til forveksling likt de øvrige modellene. Det betyr høy funksjonalitet, men lav spenningsfaktor.
Kjøreegenskaper
7/10
Ceed – som XCeed er bygget på - er i sin grunnform en trygg og forutsigbar bil, som også kan trigges til litt ekstra kjøreglede. Dette er i stor grad overført til XCeed, selv om bilen er blitt mykere. Dobbeltkløtsjautomaten er ikke utpreget sporty, det er derimot den svært gode manuelle girkassa – som du bare får på den billigste modellen.
Miljø og forbruk
6/10
Heftig testkjøring med flere sjåfører fra ulike land ga urettferdig høye forbrukstall. Her kommer vi tilbake med mer nøyaktige målinger. De offisielle forbrukstallene er 0,46 for 136 hk diesel/automat og 0,59 for 140 hk bensin/automat. Co2-utslippet er 122/135 (diesel/bensin). Ok tall til fossilbiler å være, men høyt i en stadig større utslippsfri bilpark.
Utstyr
9/10
To av tre drivlinjer kommer til Norge med høyeste utstyrsnivå. Da får du for eksempel ventilerte skinnseter foran, varme i baksete, ladeplate til mobil, 18-toms aluminiumsfelger, elektrisk bakluke, delvis åpningsbart panoramatak, heldigitalt instrumentpanel og alt Kia har av aktive sikkerhetssystemer.
Praktisk
6/10
Sjelden noen paradegren for en crossover med skrånende bakluke. Bagasjevolum på 426 liter er likevel ok. Nedfellbart 40/20/40-baksete hjelper. Plassen i kupéen er meget god for fire. Alle tre modellene som tas inn til Norge kan ha henger på henholdsvis 1200 (1,0 manuell), 1410 (bensin/automat) og 1500 (diesel/automat) kg.
Pris
8/10
Prisene er foreløpig ikke klare, men regner med at Kia i kjent stil leverer mer utstyr for pengene enn de største konkurrentene. Vi tipper Kia legger seg på 399.000 kroner for en maks utstyrt modell med 140 hester bensin og automat, og rundt 100.000 mindre for innstegsmodellen.
Driftskostnader
8/10
XCeed har drivlinjer og teknologi som har eksistert en tid i øvrige Kia-modeller og som er godt innarbeidet. Basert på disse erfaringene og gunstige serviceintervaller, er det grunn til å forvente vedlikeholdskostnader under gjennomsnittet. Markedets beste garanti (7 år/150.000 km).
Sikkerhet
8/10
Ikke testet av EuroNCAP, men Ceed – som XCeed bygger på – fikk fem stjerner i 2018. Exclusive-modellene som kommer til Norge har blant annet automatisk nødbrems med fotgjengergjenkjenning, blindsonevarsler, en utmerket køkjøringsassistent, samt filvarsler- og filsentreringsfunksjon som har et mildere inngrep på XCeed enn øvrige Ceed vi har testet.
Annenhåndsverdi
5/10
Biladministrasjonsselskapet Leaseplan forventer et verdifall på 40-50 prosent av nybilprisen etter tre år og 45.000 kilometer. Helfossile drivlinjer sliter stadig mer, og det spørs om den ladbare hybriden som kommer i februar, vil gjøre så mye med populariteten. Her blir nemlig bagasjerommet redusert fra 426 til 291 liter.
Teknologi og drivlinje kjenner vi fra øvrige Kia, dette er komponenter med høy kvalitet.
Ikke minst er bensinmotoren med 140 hester og dobbeltkløtsjautomat en av de beste kombinasjonene på markedet i øyeblikket. Drivlinjen fungerer behagelig mykt både ved igangsetting og revers – og uten hakkingen som ofte følger disse kassene.
Som alltid er den mer dreiemomentsterke dieselmotoren ørlite bedre tilpasset teknologien, men her snakker vi om marginer som omtrent bare registreres av biltestere som kan hoppe fra en versjon til en annen.
Antakelig er det mer avgjørende for mange at bensinmotoren går litt stillere. Kanskje også at den har en mer sporty karakter.
Og definitivt at den har en litt stødigere posisjon på det norske markedet i øyeblikket.
XCeed oppleves også som litt mykere enn den lavere og kortere Ceed, som er fundamentet her. Og det er utelukkende positivt ment.
XCeed er vektet mer mot komfort enn sport. Det kler biltypen bedre, ikke minst på norske veier.
Testkjøringen foregikk på fin asfalt i Frankrike. Derfor skal vi ikke skrive noe kategorisk om dekkstøy.
Men vi sitter med et inntrykk av at dette er en Kia som vil bli ganske komfortabel også på norsk asfalt, uten at det skal koste bilen de store dekkene som bidrar til det lekre utseendet.
Kia Ceed har for mye dekkstøy med sommerdekk. Først på piggfrie vinterdekk i snillere dimensjoner får bilen bra støykomfort.
Nå forteller Kia-ingeniørene at målinger viser at XCeed med 18-toms dekk har lavere støynivå enn Ceed med 17-toms dekk.
Det forteller oss ikke så mye annet enn at Kia er oppmerksomme på problemstillingen og at de har jobbet med saken. Dessuten vet vi at matematiske målinger ofte ikke harmonerer med en subjektiv opplevelse.
Den norske asfalten er så grovkornet og slem mot trommehinnene at XCeed må kjøres på sommerdekk under hjemlige forhold før vi kan konkludere.
Men, som antydet: Sanseapparatet vårt fornemmet at Kia gjort en bedre isolasjonsjobb denne gangen.
Og hvis det er tilfelle, så stryker vi den eneste viktige minusfaktoren vi har heftet ved modellene i Ceed-familien.
Familien har vokst raskt. Utviklingen sier mye om selvtilliten Kia har opparbeidet seg de siste årene. Først kom Ceed som femdørs kombi, på størrelse med Golf, Focus, Auris – ja, det meste i denne klassen.
En utmerket bil, uten å utmerke seg på noe vis.
Og da er det bortimot umulig å passere de etablerte.
Men så kom stasjonsvogna med klassens største bagasjerom. Et praktisk fortrinn som kunne pares med mer tradisjonelle styrker som høyere utstyrsnivå og mer motorstyrke for pengene.
Og plutselig framsto Ceed som et litt uoppdaget, men fullverdig alternativ til eliten i segmentet.
Deretter kom ProCeed med litt mindre bagasjerom, men desto mer oppsiktsvekkende design. Fornuften ble pakket inn i fantasifulle former, og Kia har her fått en modell som folk snur seg etter.
Og så altså XCeed. Den mest stilriktige og selvsikre modellen Kia kan tilby for en fornuftig sum.
Vi har med andre ord ikke glemt den særdeles spenstige muskelbilen Stinger.
XCeed kommer til Norge med tre drivlinjer og to utstyrsvarianter. Nå var riktig nok ikke den billigste versjonen av XCeed tilgjengelig under vår testkjøring i Marseille, men vi har en mistanke om at det kan være et artigere bekjentskap enn man kanskje skulle tro.
Her får du manuell girkasse og en tresylindret motor på 120 hester. Kias manuelle girkasser er blitt meget bra, og kjøreopplevelsen blir mer involverende når du har en tettere fysisk kontakt med maskineriet. I tillegg kommer lydbildet fra den lille tresylinderen.
Rått og sporty for noen, slitsomt og usofistikert for andre.
Men det er selvsagt de topputstyrte og sterkeste versjonene som vil selge best. Med XCeed lanserer også Kia en større (10,25 tommer) stående skjerm, digital instrumentering, samt et nytt infotainmentsystem som gjør at bilen alltid er koblet til nett.
For øvrig er det meste kjent fra øvrige Ceed-modeller, selv om det rent visuelt faktisk bare er fordørene som er identiske på XCeed.
Det er fort gjort å si at denne bilen mangler både ledning og firehjulsdrift. Da har man like fort glemt at lille Norge faktisk ikke er drivlinjen i bilindustrien.
På andre markeder er det forsvinnende lav etterspørsel etter firehjulsdrift.
Ladbar hybrid-teknologi derimot, har økende popularitet.
Og XCeed kommer i en slik versjon i februar, dessverre i en umoden utgave med bagasjerom i småbilstørrelse.
Men på helfossile premisser, vil vi påstå at XCeed har det meste i øyeblikket. Og definitivt utseendet, som for mange er en kjøpsutløsende faktor i dette segmentet.
Så må vi avvente til nærmere november og se om Kia priser fossilbilene litt mer edruelig enn elbilene.