SPREK ARVTAGER: Gamlegolfen på snart 45 år kan være tilfreds med ungdommen. Volkswagen e-Golf er kåret til årets beste bilkjøp av Motor. Foto: Tomm W. Christiansen
Årets beste bilkjøp 2018: VW e-Golf
En levende el-gende
Mens mange av oss ser storøyde inn i krystallkulen og blir blendet av selvkjørende biler og utslippsfri rekkevidde herfra til månen, setter juryen i «Årets beste bilkjøp» en fot i bakken og kårer en levende legende til vinner!
Riktignok i en heleelektrisk variant. Men som Motor skrev da vi testet e-Golf tidligere i år:
Du kan gjerne være gammel og ha pacemaker så lenge du er sprekest av alle. Den snart 45 år gamle legenden Golf stortrives på strøm.
At en Golf også trives på fossilt drivstoff, reduserer selvsagt ikke vår begeistring. Et av Golfens største fortrinn er nettopp at den kan tilpasses de fleste.
De mange motor- og utstyrsvariantene gjenspeiles også i salgsstatistikken.
Men først og fremst forteller tallene noe om utviklingen i det norske bilmarkedet:
Av 7765 solgte Golf (per 1. november) går 5482 på ren strøm, 1032 på bensin, 898 på strøm og bensin og bare 353 på diesel. Legg til at Norges mest solgte bil, Nissan Leaf, er helelektrisk.
Det norske folk vil med andre ord ha utslippsfrie biler. Fordi det er bra for lommeboka. Og også for miljøet. Utfordringen er at det i øyeblikket finnes svært få elbiler som innfrir kravene man har til én bil.
Enten er de for dyre i innkjøp og løpende kostnader (forsikring, service), som for eksempel Tesla eller Jaguar I-Pace.
Eller så er de for små, som elbiler flest.
Eller så er verken rekkevidden eller ladeinfrastrukturen god nok for dem som har lengre og energikrevende kjøredistanser.
Eller så kommer de ikke på veien før i – beste fall – 2019.
Det har også vært utfordringen for juryen i «Årest beste bilkjøp». Kanskje vil våre barn og barnebarn fortelle at det aldri var vanskeligere å kåre det beste bilkjøpet enn i 2018.
Vel. Såpass dype hjulspor etterlater neppe dette året seg. Men visst er det vrient. Og gøy. Det har vært en stor utfordring for juryen å havne på en bilmodell vi trygt kan anbefale deg å bestille i dag – og bli fornøyd med.
Juryen har endt opp med 10 biler vi mener er verdig en plass i finalen. Tre helelektriske, tre ladbare hybrider, en tradisjonell hybrid, to helfossile og én hydrogen.
Men bare én kan vinne. Og vi har altså endt på ikonet som har gitt navn til en hel bilklasse og som fyller 45 år i 2019. To faktorer juryen for øvrig ikke har tatt hensyn til.
En e-Golf utgjør et slags minste felles multiplum av kvalitetene til det som er tilgjengelig av utslippsfrie biler i dag:
Den har grei rekkevidde, grei plass og grei leveringstid.
Vi kan også trygt si grei pris, hvis vi regner kostnader over tid og brukbilverdi. Og den er en del av et massivt forhandler- og verkstednett.
Ja, dette høres veldig kjedelig ut, langt unna fanfarene man forbinder med en vinner av en gjev konkurranse.
Men poenget er at en Golf ikke har svakheter. Det har konkurrentene. Selv Golfs svakeste sider holder et ok nivå. Konkurrentene har mer opplagte misser og mangler.
Resultatene av et av bilindustriens lengste livsløp gir seg utslag i et konsept så gjennomarbeidet og brukervennlig at det nesten kan møtes med et gjesp.
Og da nærmer vi oss e-Golfens ekstraordinært gode egenskaper som løfter den opp fra snusfornuften:
Den er best å kjøre i klassen. Litt ekstra vekt gjør den bare ytterligere kompakt.
Førermiljøet er utmerket, med gode innstillingsmuligheter for ratt og sete, tydelig betjening av klimaanlegget og en stor og intuitiv berøringsskjerm.
Bestiller du i tillegg digitalt instrumentpanel og seter med delskinn, så får du en følelse av eksklusivitet.
Innenfor 60-70-soner har en e-Golf elementer av komfort som matcher pompøse luksusbiler og fartsressurser som knuser biler fra sportsbilklassen. Da suser den stille og meget kjapt avgårde.
I høyere farter tar en av Golfens generelle svakheter – hjulstøyen – over og reduserer komforten noe.
Og effekten fra 136 hester føles ikke like momentant lenger. Men fortsatt er alt utslippsfritt.
Rent praktisk er en Golf mye plass på begrenset areal. Det kasseformede karosseriet, som vi mener er pakket inn i svært god design, gir bedre plass i de fleste retninger enn konkurrentene. Ikke minst i baksetet.
Det gir også bedre oversikt når du rygger eller parkerer og mindre våt snø som ramler ned på setet når du åpner dørene. Greie erfaringer man gjør seg i hverdagen.
Og som gjør at man trolig kjøper en Golf igjen.
Og igjen.
Annonse
Bedre enn Leaf
Da vi testet e-Golf mot Norges mest kjøpte bil, Nissan Leaf, tidligere i år, konkluderte vi med at Golfen er det beste kjøpet. Kjørekomfort, praktiske egenskaper og en generelt mer gjennomarbeidet bil, forsvarer etter vår mening prisavstanden ned til Leaf.
Der deler Motor oppfatning med blant annet vår samarbeidspartner i Sverige, Vi Bilägare, og biltestere flest i Europa.
En fersk oversikt utarbeidet av Rødboka, viser også at en e-Golf er Norges billigste bil å eie. Dét er et argument som trumfer svært mange andre.
Snart kommer de helelektriske SUV’ene med firehjulstrekk, hengerfeste, større bagasjerom og rekkevidde tur-retur hytta. Men vi er ikke der riktig ennå. På papiret, men ikke i praksis.
Derfor har juryen, etter en del diskusjon, droppet bilene som ennå ikke er å se på norske veier, men som faktisk kan bestilles.
Historien har vist at det kan dukke opp noen langvarige spenningsfall i elbilleveransene. Den nye rekkeviddekongen Hyundai Kona er et godt eksempel, med rundt to års leveringstid om du bestiller i dag.
Erfaringsmessig er det også elbiler som ikke klarer å innfri rekkeviddeløftene fra reklamemateriellet når de havner på i vårt nordiske klima.
Begge disse faktorene ønsker juryen å ha bedre kontroll på. Derfor er finalekandidater som Kia Niro Electric, Audi e-tron og Tesla Model 3 skjøvet over til neste års kåring.
Og derfor er ikke Hyundai Kona med blant de 10 finalistene i årets kåring.
Uansett, etter at juryen har vurdert det meste av biler på markedet, er det bare å fastslå: Gamlefar er virkelig i støtet!