KRITIKK: – Møller Bilfinans taler med to tunger og er i det hele tatt lite troverdige, sier Jorge Jensen i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet
KRITIKK: – Møller Bilfinans taler med to tunger og er i det hele tatt lite troverdige, sier Jorge Jensen i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet

Forbrukerrådet ut mot leasingselskap:

Forteller om rentekutt etter kraftig kritikk

Etter kraftig kritikk fra Forbrukerrådet går Norges største leasingselskap Volkswagen Møller Bilfinans ut og forteller at de senker renten på privatleasing av bil. Men bare med 0,4 prosent, og bare til noen kunder.

Publisert Sist oppdatert

PS: Saken er oppdatert (nederste to avsnitt)

DETTE ER SAKEN: Møller senker leasingrenten, til noen kunder.

En uke før påskehelgen, fredag 3. april, sendte konserndirektør Paul Hegna eposter til Motor hvor han argumenterte for hvorfor de ikke senker renten til sine mange tusen leasingkunder, selv om Norges Bank har kuttet kraftig i styringsrenten.

Saken ble publisert i påskehelgen.

Hegna og Volkswagen Møller Bilfinans hevder at kostnadene deres har økt kraftig i koronakrisen.

Begrunnelsen førte til at Forbrukerrådet i en epost til Motor onsdag kommer med kraftig kritikk mot leasingkjempen.

– Møller taler med to tunger og er i det hele tatt lite troverdige. Vi bør kunne forvente ærlighet fra en så sentral aktør som Møller, skriver Jorge Jensen, fagdirektør for finans i Forbrukerrådet, i eposten.

Kritisk til kritikken

Kritikken fra forbrukernes vaktbikkje ble ikke tatt godt imot hos leasingselskapet med mer enn 75.000 kunder:

– Hadde vi vært en vanlig norsk bank, så hadde bildet vært mer slik Forbrukerrådet beskriver det, skriver Hegna i en epost til Motor.

– Men sannheten er at finansieringskostnadene våre har økt kraftig den siste tiden. En vesentlig forskjell mellom oss og vanlige banker, er at vi som finansieringsselskap henter penger i det internasjonale markedet. Norske banker har en litt annen situasjon enn oss på innlånssiden, med blant annet innskuddskonti fra kunder, skriver Hegna – og avslutter:

– Vi har forståelse for at det kan høres teknisk ut. Men kort fortalt er det slik at uroen i markedet nå totalt sett øker finanseringsutgiftene våre.

KRITISK TIL KRITIKKEN: Paul Hegna.
KRITISK TIL KRITIKKEN: Paul Hegna.

 – Forstår ikke

Likevel senker Møller nå renten, med 0,4 prosent – en tredel av kuttet i styringsrenten. Kuttet går dessuten kun til privatkunder som i fjor høst fikk økt renten.

På direkte spørsmål svarer ikke Hegna på hvor mange kunder kuttet gjelder.

Forbrukerrådet sier dette om rentekuttet til Møller:

– Finansieringen har jo nå normalt blitt billigere for alle som driver med utlån. Prisene går ned med de særskilte tiltakene som har kommet. Jeg forstår derfor ikke helt premisset for at man må ha hatt renteoppgang tidligere for å få billigere lån nå. Når Møller får billigere finansiering må det få utslag for alle kundene, sier Jorge Jensen i Forbrukerrådet.

Les også: Pass deg for disse leasingfellene

– Vil tjene penger

Forbrukerrådet understreker at de opplever Møller som et redelig selskap.

– Men begrunnelsen de først brukte for ikke å senke renten synes vi ikke var god.

– Hva synes du om at Møller forteller at de senker renten etter en mediesak og etter kritikk fra dere?

– Det er slik alle utlånere er når noen kommer og poengterer manglende kutt. De er kommersielle og vil tjene penger. Dessuten er konkurransen i leasing for svak. Det er et stort problem.

Oppdatert torsdag 16.4:

Paul Hegna skriver i en epost til Motor torsdag at rentebeslutningen ble tatt i den stille uke, det vil si mellom mandag 6. og onsdag 8. april.

I den samme eposten sier Hegna at de av konkurransemessige hensyn ikke vil si hvor mange kunder det gjelder. Men Motor har spurt om andelen kunder rentenedsettelsen gjelder for, ikke antall.

Powered by Labrador CMS