TAPTE ALT: Bilkunden solgte en Mercedes C200 til bilbutikken.
TAPTE ALT: Bilkunden solgte en Mercedes C200 til bilbutikken.

Kunden sitter igjen med kjemperegning:

Solgte bilen til bilbutikk – tapte alt etter rettssak

Bilkunden solgte bruktbilen sin til bilbutikken, og skulle få 284.000 kroner. Tre år senere har han ikke fått en eneste krone. I stedet sitter han igjen med et sekssifret beløp i saksomkostninger.

Publisert Sist oppdatert

Dette er historien om hvor galt det kan gå når du tror du selger bruktbilen din til det du tror er en seriøs bilforhandler.

Høsten 2017 solgte bilkunden sin da fire år gamle Mercedes C-klasse personbil til bilforretningen Tuana Cars på Romerike. Han skulle få 284.000 kroner for bilen.

Bilbutikken solgte bilen videre til ny kunde etter bare en uke, men betalte aldri det avtalte oppgjøret til bilkunden som solgte dem bilen.

Fikk ikke

Motor har skrevet flere reportasjer om Tuana Cars på Romerike, hvor to menn i fjor ble dømt til fengsel for bruktbilsvindel. De ble også dømt til å betale erstatning til flere kunder, blant annet Mercedes-kunden.

Men Mercedes-kunden har ikke fått pengene sine. Med hjelp av NAF Advokat, NAFs advokatkontor, gikk bilkunden derfor til sak mot en tidligere eier av bilbutikken, etter reglene om styreansvar.

Det samme gjorde også to andre bilkunder, og i Oslo tingrett i fjor fikk disse to kundene medhold i sine krav.

Både bilkundene og NAF mener den tidligere eieren reelt setter fortsatt ledet bilbutikken, selv om han hadde solgt firmaet videre.

Åtte dager

Men den tredje kunden, Mercedes-eieren, tapte i motsetning til de to andre i tingretten. Han valgte å gå videre til lagmannsretten. Nå har han også tapt i Borgarting lagmannsrett.

Årsaken er at både tingretten og lagmannsretten mener at ansvaret til den tidligere eieren opphørte bare åtte dager før Mercedes-kunden avtalte å selge bilen. De to andre bilkundene solgte bilene sine til firmaet tidligere på året, da den tidligere lederen fortsatt hadde et reelt ansvar.

Mercedes-kunden var altså svært uheldig med tidspunktet han solgte bilen til bilfirmaet på. Hadde han solgt bilen sin åtte dager tidligere, ville den tidligere eieren trolig måttet betale han for oppgjøret, slik han måtte til de to andre kundene som NAF hjalp i retten.

I stedet for å få 284.000 kroner i oppgjør, sitter nå Mercedes-eieren igjen med en regning på til sammen 157.000 kroner, som utgjør saksomkostningene den tidligere eieren av bilfirmaet ble påført etter å ha blitt dratt både for tingretten og lagmannsretten.

I tillegg må Mercedes-kunden dekke sine egne saksomkostninger for to runder i retten.

På Sørlandet

Bilkunden hadde aldri tapt så mye penger dersom han hadde sørget for å få oppgjøret før han overlot bilen til bilbutikken på Romerike. Men uten å få en eneste krone i betaling, ga han fra seg både begge nøklene og del to av vognkortet en høstdag i 2017.

Mercedesen triller nå rundt på Sørlandet. Kjøretøysopplysningene til Statens vegvesen viser at bilen nå er eid av en privatperson i Kristiansand.