<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ROMSLIGE</span>: Arvid Sulland og Sulland Gruppen er imot generell angrerett, men vil være romslige.
ROMSLIGE: Arvid Sulland og Sulland Gruppen er imot generell angrerett, men vil være romslige.

«Skal være romslige», lover Sulland:

Bilgigant godtar at kundene kan angre seg

Et av Norges største bilkonsern aksepterer at kunder som angrer på bilkjøpet kan få angre uten gebyrer. Men konsernsjef Arvid Sulland er imot en generell angrerett.

Publisert

Angrerett

  • I henhold til forbrukerkjøpsloven har du angrerett på kjøp som foregår utenfor selgers utsalgssted. Det inkluderer også salg på nett.
  • For alle andre kjøp, som i en bilforretning, er det ikke lovfestet angrerett.
  • De fleste bilselgerne legger opp til at bilsalg foregår i bilbutikken, og da er det altså ikke lovfestet angrerett.

– Jeg sier til selgerne våre at dersom en kunde er usikker, aksepterer vi at kunden får en angrefrist i kontrakten. Da vil vi ikke kreve noen gebyrer, sier Arvid Sulland, konsernsjef i Sulland Gruppen.

Motor har skrevet flere artikler om kunder som risikerer gebyrer dersom de vil gå fra inngåtte kontrakter om kjøp av de nye populære el-SUVene.

Leveringstiden på disse bilene er svært lang, og for flere av bilmodellene har ikke produksjonen engang startet.

NAF og Forbrukerrådet ber kundene kreve angrerett.

– Er romslige

Konsernsjef Arvid Sulland i Sulland Gruppen er en av nestorene i norsk bilbransje. Han mener det blir «håpløst» dersom alle som ønsker det skal kunne angre nybilkjøp.

– Vi kan ikke ha en åpen løsning hvor kundene i ethvert tilfelle kan kansellere bilen. Vi bestiller jo biler fra fabrikk, og de må betales, sier Sulland – og spør hvem som skal sitte med risikoen dersom kundene fritt skal kunne avbestille kjøpet kort tid før.

– Men vi håndterer hver sak individuelt, og vi er romslige, påpeker Sulland.

Sulland Gruppen har 32 bilforretninger over det meste av Norge, og selger blant annet både Skoda, Volkswagen og Ford fra mange av sine anlegg. De tre bilimportørene har nå populære el-SUVer som tusenvis av kunder vil ha.

– Så hvis kundene insisterer og ønsker angrerett, så får de det?

– Ja.

Gir ikke angrerett

En av de andre store forhandler-kjedene, Mobile, sier de ikke har klare retningslinjer rundt angrerett.

– Vi har ingen klar policy rundt dette. Jeg har ingen ytterligere kommentarer, sier Ole Grangaard, daglig leder i Mobile.

Mobile har 31 bilbutikker og selger 15 forskjellige bilmerker.

Bilia gir ikke kunder som kjøper Volvos nye elektriske XC40 angrerett.

Den nye el-SUVen fra Volvo har vært mulig å bestille i mange måneder. Men kundene har kun kunnet prøvekjøre hybrid-versjonen.

– Her følger vi kjøpsloven og bilbransjens standardkontrakter. Altså ikke angrerett. Kunden kan prøvesitte og prøvekjøre en tilsvarende bil med likt interiør, nesten likt eksteriør, og med en hybrid drivlinje, skriver Kjell-Hugo Melvoll, regiondirektør for Volvo i Bilia, i en epost.

Powered by Labrador CMS