FIKK HEVET: Jens Petter Lund Sommerlade trodde han hadde kjøpt en topp Tesla Model S. Sannheten viste seg å være en ganske annen.
FIKK HEVET: Jens Petter Lund Sommerlade trodde han hadde kjøpt en topp Tesla Model S. Sannheten viste seg å være en ganske annen.

Tesla taus om 25 verkstedbesøk:

Trodde han kjøpte Tesla-drømmen. Så kom denne SMS-en...

Etter over 25 verkstedbesøk og et rettsforlik måtte Tesla ta bilen tilbake, før de solgte den til et auksjonsfirma uten å si ett ord om bilens forhistorie. Nå har Tesla tatt den tilbake for andre gang.

Publisert Sist oppdatert

Jens Petter Lund Sommerlade fikk helt tilfeldig høre om bilens forhistorie.

– Her har det vært en rutinesvikt, vedgår Tesla.

Etter flere år med mange og omfattende problemer fikk den første eieren, Ola Spakmo, i fjor høst endelig hevet kjøpet av Teslaen.

– Flere ganger forsvant bremsene. To ganger kolliderte jeg, forteller Spakmo. I tillegg var det en rekke andre problemer.

Etter at kjøpet ble hevet i et rettsforlik, solgte Tesla bilen videre til auksjonsfirmaet de bruker.

Men Tesla fortalte ikke om bilens forhistorie.

«Gitt meg litt avsmak»

– Nei, vi fikk ikke informasjon fra Tesla om bilens forhistorie. Hadde vi fått vite, ville vi ikke kjøpt den, sier Henrik Mohn, leder for BCA Bilauksjon i Norge.

Bilauksjonsfirmaet solgte deretter bilen til et intetanende bruktbilfirma, som solgte bilen videre til en like intetanende Jens Petter Lund Sommerlade.

– Dette har gitt meg litt avsmak på å kjøpe Tesla, sier 24-åringen i Bergen, som nå har kjøpt seg en Nissan Leaf i stedet, selv om han er Tesla-entusiast.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SKULLE HA TESLA…:</span> Men Jens Petter Lund Sommerlade endte med Nissan Leaf istedet.
SKULLE HA TESLA…: Men Jens Petter Lund Sommerlade endte med Nissan Leaf istedet.

– 50 servicebesøk

Motor har intervjuet både Spakmo, Lund Sommerlade, bruktbilfirmaet og auksjonsfirmaet – som alle forteller samme historie.

De tre sistnevnte fikk ikke vite at den første eieren, Ola Spakmo i Askim, i mange år hadde store problemer med bilen. Også Spakmo var Tesla-entusiast da han kjøpte bilen, en Tesla Model S, ny i 2013.

Men etter bare noen uker fikk han store problemer med bilen.

I de påfølgende årene var Teslaen inne minst 25 ganger på verksted. Spakmo selv mener det har vært over 50 servicebesøk relatert til reklamasjoner.

Motor skrev om Ola Spakmo i fjor, like før han skulle møte Tesla Norge i Oslo tingrett.

Bremsebortfall

Det var en lang rekke feil med bilen.

– Den alvorligste og største feilen var totalt bremsebortfall flere ganger. To ganger kolliderte jeg, forteller Spakmo – som ikke kan gi noen opplysninger om innholdet i selve rettsforliket, som han oppnådde etter seks år med krangling med Tesla.

– Innholdet er konfidensielt. Men det viktigste for meg var at Tesla kjøpte tilbake bilen, slik at jeg slapp dilemmaet med å selv selge det jeg oppfattet som en trafikkfarlig bil.

Men Tesla solgte selv bilen videre.

Bekrefter

Vanligvis selger Tesla selger innbyttebilene sine til BCA Bilauksjon, som deretter auksjonerer dem videre. Det skjedde også i denne saken, men uten at auksjonsfirmaet fikk vite om alle problemene bilen har hatt.

– Da hadde vi under ingen omstendighet lagt bilen ut på vår auksjon, sier Henrik Mohn.

Et bruktbilfirma i Oslo-området kjøpte bilen på auksjonen, før de solgte den videre til Jens Petter Lund Sommerlade i Bergen. Daglig leder i bruktbilfirmaet vil kun uttale seg anonymt. Men han bekrefter at heller ikke de fikk vite om bilens trøblete forhistorie.

– Vi fikk kun tilstandsrapport. Vi fikk ikke vite noe om hva som har skjedd før, sier han.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SMS: </span>Jens Petter fikk denne tekstmeldingen fra Ola, den første eieren.
SMS: Jens Petter fikk denne tekstmeldingen fra Ola, den første eieren.

Fikk sms

I februar kjøpte Jens Petter Lund Sommerlade i Bergen bilen av bruktbilfirmaet.

Han fikk ingen signaler og hadde ingen anelse om Ola Spakmos mange problemer. Han trodde han hadde kjøpt en tipp-topp, grønnfarget Model S.

Noen uker etterpå tok han tilfeldigvis kontakt med Spakmo for å spørre om noe helt annet. Da fortalte Spakmo uoppfordret om problemene han har hatt med bilen.

«Vet du om historikken med bremsebortfall, kollisjoner og 60 serviceordrer på bilen? Endte med at Tesla i Oslo tingrett sa seg villig til å kjøpe tilbake bilen», skrev Spakmo i en tekstmelding.

Det ble starten på en hel rekke med hevinger av kjøp.

Godtok heving

– Jeg trodde først det var bilforhandleren som hadde vært uærlig med meg. Men de sa at heller ikke de visste om bilens forhistorie. De godtok å heve kjøpet med meg, og ga meg alle pengene mine tilbake. Jeg er veldig fornøyd med måten de gjorde det på, sier Lund Sommerlade.

Bruktbilforhandleren krevde deretter heving mot auksjonsfirmaet.

– BCA håndterte det fint. Vi tapte 20-30.000 kroner på frakt, rentekostnader, klargjøring av bilen, annonsering og slike ting. Men vi fikk tilbake det samme som vi ga for den, forteller bruktbilforhandleren.

BCA følte seg også lurt, og fikk deretter hevet sitt kjøp med Tesla Norge.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FØRSTE EIER: </span>Ola Spakmo fikk hevet kjøpet av det som skulle være drømmebilen etter seks års krangling med Tesla.
FØRSTE EIER: Ola Spakmo fikk hevet kjøpet av det som skulle være drømmebilen etter seks års krangling med Tesla.

– Det er uheldig at vi solgte en bil det er gitt mangelfull informasjon fra Tesla om. Her har det skjedd en glipp. Både vi og Tesla vil unngå slikt, og vi har en god dialog med Tesla. Når noe slikt skjer krediterer de umiddelbart. Tesla er profesjonelle. De løser problemer, sier Henrik Mohn, leder for BCA bilauksjon i Norge.

– Hvor ofte skjer slikt?

– Dette er et absolutt avvik. Jeg kan bare finne denne ene Teslaen vi har tatt tilbake på grunn av bilens forhistorie.

Rutinesvikt

Motor har spurt Tesla Norge om hvorfor de ikke informerte om bilens forhistorie da den ble solgt etter første tilbakekjøp.

– Vi ser at det har vært en rutinesvikt i prosessen knyttet til denne bilen, sier senior kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland.

Motor har også spurt Tesla om feil og mangler påpekt av første eier ble utbedret før videresalget. Til dette svarer Sandvold Roland:

– Bilen ble inspisert og utbedret slik det er rimelig å vente før salg av en syv år gammel bruktbil med høy kilometerstand.

– Hvilke rutiner har Tesla ved salg av biler hvor kjøpet er hevet eller hvor det er inngått forlik om tilbakelevering?

– Tesla opplyser om forhold ved bruktbiler som kan påvirke kjøpsbeslutningen.

– Mener Tesla at dere burde informert om forhistorien til denne bilen?

– Vi anser saken som ryddet opp i. Noe større detaljnivå ønsker vi ikke å gå inn på i media.

– Uetisk og useriøst

Flere år med feil og problemer samt heving av kjøpet etter et rettsforlik, er vesentlig informasjon om en bruktbil. Vesentlig informasjon skal det ifølge forbrukerkjøpsloven informeres om.

Ola Spakmo, som i seks år slet med feil og problemer på Teslaen, er svært kritisk til at Tesla solgte bilen hans videre uten å fortelle om alle problemene han har hatt.

– Det er uetisk og useriøst at de som profesjonell forhandler videreselger en bil med en slik servicehistorikk. Det er også graverende at de videreselger en bil med flere innmeldte bremsebortfall. Da er det en risiko med bilen, sier han.

Registrert på Tesla

Bilen står nå registrert på Tesla Norge. Tesla har foreløpig ikke solgt den videre. Men de har heller ikke avregistrert den. På spørsmål om Tesla Norge vil selge den igjen, svarer Even Sandvold Roland:

– Bilen er i daglig drift hos Tesla.

Powered by Labrador CMS