REGNEØVELSE: Storbanken Goldman Sachs ser ingen skyer på Tesla-himmelen.

Amerikansk storbank:

Tror Tesla tar over 20 prosent av verdensmarkedet

Tesla fortsetter sin himmelferd på børsen, men premissene for kalkylene til amerikanske analytikere reiser nye spørsmål om hvordan regnestykkene kan henge sammen.

Publisert

Tesla vaker rundt en børsverdi på 600 milliarder dollar, nær seks ganger så mye som General Motors og Ford tilsammen, og for hvert børsbyks spør skeptikerne seg om disse forventningene til fremtidig inntjening har snev av realisme.

Og hver gang kommer svaret i form av nye analyser som varsler ytterligere vekst for Tesla-aksjen.

Hva slags tall er det analytikerne legger til grunn?

En ny analyse fra storbanken Goldman Sachs setter disse kalkylene i et interessant lys, en analyse som riktignok får den ekstemt Tesla-positive redaktøren av nettstedet Electrek til å heise et rødt flagg.

Goldman Sachs mener at Tesla vil kunne kapre drøye 20 prosent av verdens elbilmarked og selge 20 millioner biler årlig. Og med de tallene som utgangspunkt jekker de kursmålet på Tesla-aksjen opp nær 30 prosent til 780 dollar pr aksje. Den sluttet onsdag kveld på 604 dollar.

Fra vettet

Det får Electrek-redaktør Fred Lambart til å konkludere:

– Disse analytikerne er fullstendig fra vettet!

Hvor krevende er en drøy 20 prosents andel av et globalt elbilmarked?

Vel, det er betydelig mer enn det Volkswagen og Toyota har tilsammen i dagens totale bilmarked (anslag sier de vil ha samlet andel på 18,6 prosent i 2020).

I 2019 produserte Tesla omlag 368.000 biler, i år vil tallet ende nær 500.000. Den produksjonen skal 40-dobles før Goldman Sachs treffer med sitt anslag.

Og først da kommer vi til den vanskelige delen:

Konkurransen vokser på alle bauger og kanter. Ikke bare fra etablerte produsenter i USA, Europa og Asia, men også fra en bataljon nye bilprodusenter i Kina, et land som tross alt allerede står for nær 30 prosent av verdens bilproduksjon.

Norge som eksempel

I Norge har Teslas markedsandel gått fra 13,2 prosent i 2019 til 3,6 prosent i 2o20. Og Elektrek-redaktøren bruker Norge som eksempel for å forklare hvorfor han mener analytikerne er fullstendig i tåka:

«Vi har sett hva som skjer med Teslas markedsandel i markeder når andre bilprodusenter også fokuserer på elbilsalg, som i Norge. Det er et langt fra perfekt eksempel fordi det er et lite marked, men det samme kommer til å skje i større markeder når flere bilprodusenter lanserer attraktive elbiler», skriver han – og legger til:

«Jeg kan ærlig talt ikke engang å forestille meg hva slags logikk Goldman Sachs bruker for å tro at Tesla kan opprettholde denne typen markedsandel i et elbilmarked hvor det kommer nye biler annenhver uke», skriver Lambart, som riktignok ikke er større «pessimist» på Teslas vegne enn at han tror de vil klare å selge 10 millioner biler årlig – og bli verdens største bilprodusent.