SER FREMOVER: Toyotas toppsjef, Akio Toyoda, har ikke sansen for kortsiktige innsparingstiltak som går ut over investeringer i kostbar, ny teknologi. Foto: Toyota

Styrker satsingen på fremtidsteknologier:

Slik er bil-Japans respons på korona-kollapsen

Japanske bilprodusenter med Toyota i spissen akter ikke å redusere innsatsen på områdene elektrifisering, digitalisering og autonomi. Det går frem av uttalelsene de har kommet med i forbindelse med fremleggelsen av kavartalsresultatene.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Honda, Toyota og Mazda er samstemte om å styrke fremtidsinvesteringene.

Også i Japan har koronapandemien rammet økonomien hardt. Landet er formelt i resesjon.

Bilprodusentene får selvsagt gjennomgå, og i det som i Japans vanlige regnskapsår er fjerde kvartal (januar, februar og mars) hadde Toyota en nedgang i resultatet på 86 prosent, men fortsatt et overskudd på noe under seks milliarder kroner.

Honda og Mazda tapte derimot penger, henholdsvis rundt 2,7 og 1,8 milliarder kroner.

Annonseblokk (Motor.no_blokk_1)

Holde kursen

Det er disse tre produsentene som, ifølge Automotive News, har annonsert at de ikke kommer til å kutte i utviklingsprosjekter for å fremme neste generasjon teknologier – snarere tvert om: De vil øke investeringene i dem.

Både Honda og Toyota understreker at de til tross for fallende resultater har positiv kontantbeholdning og vil fortsette å fokusere på de langsiktige strategiene mot selvkjørende, elektrifiserte og nettilkoblede kjøretøy.

Både Toyota og Honda setter sin lit til at det amerikanske markedet vil begynne å ta av igjen. Enn så lenge er bilprodusentene avhengige av å få overskudd fra tradisjonell teknologi for å finansiere den fremtidige.

– For å overleve, kommer vi til å investere i neste generasjon teknologier, koste hva det koste vil, sa Hondas toppsjef Takahiro Hachigo under presentasjonen av konsernets kvartalsresultater.

– Vi har ingen intensjon om å nedskalere, sa han.

Kritikk av kutt-kongene

Toyotas president Akio Toyoda gikk enda lengre – og supplerte med kritikk av de bilprodusentene som velger å kutte i fremtidsrettede investeringer med kortsiktige innsparinger for øye:

– Jeg merker meg at det virker å være mye snakk om en V-formet utgang på krisen, sa Toyoda da han la frem selskapets regnskapstall.

– Ved å bestemme seg for å kutte i ulike aktiviteter, kan et selskap på egen hånd snu resultatene. Det plager meg at den slags tiltak ofte får ros. Det er ikke riktig, sa han.