Styrker satsingen på fremtidsteknologier:
Slik er bil-Japans respons på korona-kollapsen
Japanske bilprodusenter med Toyota i spissen akter ikke å redusere innsatsen på områdene elektrifisering, digitalisering og autonomi. Det går frem av uttalelsene de har kommet med i forbindelse med fremleggelsen av kavartalsresultatene.
DETTE ER SAKEN: Honda, Toyota og Mazda er samstemte om å styrke fremtidsinvesteringene.
Også i Japan har koronapandemien rammet økonomien hardt. Landet er formelt i resesjon.
Bilprodusentene får selvsagt gjennomgå, og i det som i Japans vanlige regnskapsår er fjerde kvartal (januar, februar og mars) hadde Toyota en nedgang i resultatet på 86 prosent, men fortsatt et overskudd på noe under seks milliarder kroner.
Honda og Mazda tapte derimot penger, henholdsvis rundt 2,7 og 1,8 milliarder kroner.
Annonseblokk (Motor.no_blokk_1)Holde kursen
Det er disse tre produsentene som, ifølge Automotive News, har annonsert at de ikke kommer til å kutte i utviklingsprosjekter for å fremme neste generasjon teknologier – snarere tvert om: De vil øke investeringene i dem.
Både Honda og Toyota understreker at de til tross for fallende resultater har positiv kontantbeholdning og vil fortsette å fokusere på de langsiktige strategiene mot selvkjørende, elektrifiserte og nettilkoblede kjøretøy.
Både Toyota og Honda setter sin lit til at det amerikanske markedet vil begynne å ta av igjen. Enn så lenge er bilprodusentene avhengige av å få overskudd fra tradisjonell teknologi for å finansiere den fremtidige.
– For å overleve, kommer vi til å investere i neste generasjon teknologier, koste hva det koste vil, sa Hondas toppsjef Takahiro Hachigo under presentasjonen av konsernets kvartalsresultater.
– Vi har ingen intensjon om å nedskalere, sa han.
Kritikk av kutt-kongene
Toyotas president Akio Toyoda gikk enda lengre – og supplerte med kritikk av de bilprodusentene som velger å kutte i fremtidsrettede investeringer med kortsiktige innsparinger for øye:
– Jeg merker meg at det virker å være mye snakk om en V-formet utgang på krisen, sa Toyoda da han la frem selskapets regnskapstall.
– Ved å bestemme seg for å kutte i ulike aktiviteter, kan et selskap på egen hånd snu resultatene. Det plager meg at den slags tiltak ofte får ros. Det er ikke riktig, sa han.