ETTERLENGTET: Nissan Leaf er ikke lenger referansen i elbilmarkedet og produsenten trenger sårt et mer tidsmessig produkt. Det har knyttet seg store forventninger til den elektriske SUV-en Ariya, her vist som konseptbil. Men kommer den – og når?
ETTERLENGTET: Nissan Leaf er ikke lenger referansen i elbilmarkedet og produsenten trenger sårt et mer tidsmessig produkt. Det har knyttet seg store forventninger til den elektriske SUV-en Ariya, her vist som konseptbil. Men kommer den – og når?

Elbil-pioneren nærmer seg en korsvei:

Glipper elbil-drømmen for Nissan?

En gang var Nissan en elbil-pionér. Men nå er det uvisst hvordan Nissans strategi vil se ut, uansett om bilene er med eller uten ledning.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Nissan avviser rykter om tilbaketrekking fra Europa, men er upresise om elbilprogrammet sitt.

En ting er sikkert: Det er tvingende nødvendig for Nissan å forberede en mer kostnadseffektiv elektrifiseringsstrategi.

Den nest største japanske bilprodusenten etter Toyota har slitt økonomisk i lengre tid. Sent i februar annonserte den nye toppsjefen, Makoto Uchida, at det måtte komme en dyptgripende restrukturering – og kostnadskutt «uten noe tabu».

På toppen av det hele har koronakrisen forverret situasjonen.

Annonseblokk (Motor.no_blokk_1)

Mer alliansesamarbeid

Den japanske avisen Yomiuri Shinbun meldte i april at Nissan i større grad ville støtte seg på alliansen med Renault og Mitsubishi for sin videre elektrifiseringsstrategi, uten å nevne stans i noen konkret, pågående produktutvikling.

Mange spør likevel om den etterlengtede nysatsingen – i form av el-SUV-en Ariya, som ble vist i fjor – vil gjennomføres som planlagt.

Ferske uttalelser fra selskapet nevner ikke annet enn at neste generasjon crossover-SUV (en helt ny Qashqai og X-Trail er på trappene), vil komme som ladbar hybrid, med drivlinje hentet fra alliansepartner Mitsubishi (samme som i norgessuksessen Outlander PHEV).

Senere har selskaper varslet om betydelige tap på grunn av koronakrisen, og fremleggelsen av årsresultatet er utsatt til 28. mai. 

Ryktene går heftig om en omfattende restrukturering.

HAR VARSLET KUTT: Toppsjef i Nissan, Makoto Uchida, vil fortelle mer om Nissans fremtid når årsrapporten skal legges frem i slutten av måneden.
HAR VARSLET KUTT: Toppsjef i Nissan, Makoto Uchida, vil fortelle mer om Nissans fremtid når årsrapporten skal legges frem i slutten av måneden.

Tilbakeviser Reuters-artikkel

Nyhetsbyrået Reuters den skrev tirsdag at Nissan vil trekke seg tilbake fra Europa og andre markedsområder, for å fokusere på USA, Kina og Japan som «en ny strategisk retning for selskapet».

Utsagnene tilbakevises av Nissan i Europa. Til Motor sier Marina Maneas Bakkum, kommunikasjonsdirektør for Nissan Europa i Norden:

– Vi har overhodet ingen signaler på endret plan med hensyn til videre satsing i Europa.

Hun henviser videre til Nissans svar på Reuters-meldingen:

«Nissan er opptatt av å styrke produktutvalget i Europa som et ledd i vår kontinuerlige innsats for å gjøre virksomheten mer konkurransedyktig», heter det. Og Nissan løfter fra Juke-produksjonen og forberedelsene til produksjonsstart av 2. generasjon Qashqai ved fabrikken i Sunderland.

DEN GANG DA: Eks-Nissan-sjef Carlos Ghosn, nå tiltalt for økonomisk utroskap overfor Nissan i Japan, fotografert i 2017 da han la fram sin femårsplan. Nå sier han: – I 2017 hadde vi en sterk allianse med en klar visjon, solid økonomi, stabil vekst og høyt innovasjonstempo. Siden jeg ble arrestert har Nissan mistet ti milliarder dollar av sin verdi.
DEN GANG DA: Eks-Nissan-sjef Carlos Ghosn, nå tiltalt for økonomisk utroskap overfor Nissan i Japan, fotografert i 2017 da han la fram sin femårsplan. Nå sier han: – I 2017 hadde vi en sterk allianse med en klar visjon, solid økonomi, stabil vekst og høyt innovasjonstempo. Siden jeg ble arrestert har Nissan mistet ti milliarder dollar av sin verdi.

Ofre for Ghosns ambisjoner?

Mer presist er det altså ikke per i dag.

Det virker som evigheter siden Carlos Ghosn, daværende sjef for  Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen, i 2017 la frem en ambisiøs femårsplan: 

Utvikling av fire felles plattformer for ni millioner biler, utstrakt deling av drivlinjer på tvers av alliansen med videre synergier gjennom elektrifisering, tilkobling og autonome systemer, 12 nye hel-elektriske modeller og en robot-taxitjeneste. Målet var å ha et totalt salg på 14 millioner biler i 2022 og 2000 milliarder kroner i omsetning.

Året etter ble Ghosn arrestert av japansk politi.

Resten er historie.

Nissans ledelse i dag mener de økonomiske problemene i stor grad kan tilskrives Ghosns overdrevne vekststrategier.