INGEN STRØMSTANS: Volvo-sjef Håkan Samuelsson må si opp 1300 ansatte i Sverige, men fastholder elbilsatsingen. Foto: Volvo Car
Volvo må stanse store prosjekter:
Elbil-satsingen rammes ikke av krisen
Volvo må droppe eller midlertidig stoppe en rekke planer på grunn av koronaen, og 1300 ansatte i Sverige har fått varsel om oppsigelse. Men det blir ingen strømstans.
DETTE ER SAKEN: Koronakrisens konsekvenser for bilindustrien.
Elbilsatsingen vil pågå i fullt tempo, forsikrer Volvo-sjef Håkan Samuelsson. Men i et intervju med Automotive News bekrefter han at konsernet skal gjøre en vurdering av alle pågående prosjekter innenfor forskning og utvikling, og enten stoppe eller forsinke alt som ikke er helt nødvendig.
Samtidig melder NTB-TT at Volvo har varslet 1.300 ansatte i Sverige om at de kan miste jobben. I tillegg kutter de 300 konsulenter. Kuttet skyldes delvis koronakrisen.
– Dette berører ansatte i Göteborg og Skövde. I tillegg ser vi at vi vil trenge færre konsulenter, sier sjefen for Volvo Cars, Håkan Samuelsson, til Sveriges Radio. Varselet omfatter ikke ansatte i selve produksjonen.
– Koronakrisen rammer økonomien mer enn vi først trodde. Vi kan ikke regne med at kundene vil ha de samme produktene når de kommer tilbake, sier Samuelsson.
Annonseblokk (Motor.no_blokk_1)
Utsetter facelift
Samuelsson ønsker ikke å konkretisere hvilke satsingsområder som rammes, men ifølge nettstedet handler det blant annet om utsettelse av planlagte oppgraderinger på enkelte modeller.
Magasinet Vi Bilägare skriver at det trolig er en forventet facelift av 60-serien som nå blir forsinket.
Konsekvenser av mer omfattende karakter, men fortsatt bare på ryktestadiet, kan bli at Volvo dropper eller utsetter produksjonen av kupéversjonen av den mindre SUV-en XC40 eller den enorme luksus-SUV-en XC100.
Full el-fart
Volvo-sjef Samuelsson gjør det derimot klart at eventuelle nedskjæringer ikke skal ramme elektrifiseringsplanene eller utviklingen av selvkjørende biler. Dette underbygges av Volvos strategisjef Måren Levenstam.
– Vi kommer ikke til å gjøre noen kompromisser rundt vår elektrifiseringsstrategi. Dette er vår vei framover, og vi kommer til å fortsette våre planer om å elektrifisere modellprogrammet, fastslår han overfor Wired.