PÅ VENTEROMMET: Ford Mustang Mach-e vil trolig få mange fans, men ventetiden blir lang. Modellen kommer først på markedet i stort omfang i 2021. Foto: Ford Motor
«Salget kan halveres»:
Eksperter spår voldsomt tilbakeslag for elbiler i 2020
Det er California-baserte Green Car Reports som stiller spørsmålet: Vil den nåværende krisen forårsaket av koronavirus-pandemien gå ekstra hardt ut over elbil-salget i verden?
DETTE ER SAKEN: Amerikansk rapport varsler at elbilsalget vil falle med 43 prosent i år.
Faktorer som kan tilsi at elbilene kan bli ekstra hardt rammet er lavere drivstoffpriser som en følge av fallet i oljeprisen, samt publikums økende følelse av usikkerhet overfor nyere teknologier og fremtidige endringer.
Det er en klassisk tendens i krisetider å falle tilbake på det velkjente som føles trygt.
I dette tilfellet: Biler med tradisjonell motorisering på fossilt drivstoff.
Les også: Her er alle Motors biltester
Annonseblokk (Motor.no_blokk_1)
Vil stupe utover i året
En rapport fra analysebyrået Wood MacKenzie bygger opp under denne teorien.
Ifølge undersøkelser de har gjennomført, vil elbilsalget globalt kunne falle med 43 prosent i 2020 i forhold til i 2019, med et kraftig brudd i trenden mot stadig økende andel elektrisk drevne kjøretøy i totalmarkedet.
Mens en fortsatt økning og fravær av koronakrise kunne ha gitt et elbilmarked over tre millioner enheter i 2020, ligger det nå, ifølge Wood MacKenzie, an til et fall fra 2,2 millioner i 2019 til 1,3 millioner i løpet av dette året.
De understreker at tendensen var en helt annen i begynnelsen av året, eksempelvis var elbilsalget i Europa i januar 2020 langt over det dobbelte av salget i januar 2019, i et fallende totalmarked.
Veksten fortsatte inn i februar, men stanset opp mot slutten av første kvartal.
Det forutsettes at det kinesiske elbilmarkedet vil være tilbake på 2019-nivå i november og det europeiske helt mot slutten av året. Ifølge rapporten vil et kraftig fall i USA mer enn kansellere effekten av dette.
Ram Chandrasekaran, sjefanalytiker hos Wood Mackenzie, peker på at USA begynte å stenge først sent i mars, og at epidemien ventes å toppe i løpet av sommeren. Allerede fylles lagrene av usolgte biler og Chevrolet forsøker desperat å bli kvitt elbilen Bolt med rabatter på opptil 10.000 dollar (over 100.000 kroner).
Samtidig har Donald Trump bestemt at bilprodusentene skal få slippe ut betydelig mer CO2 enn det tidligere regelverk hadde lagt opp til.
Sammensatt problemstilling
Det antas at kundene som likevel vil vende seg mot elektrifisering, vil vente med elbilkjøpet av to årsaker:
Som for alle bilkjøp, vil effekten av usikkerheten angående egen økonomi, som gjør at man utsetter store utgifter som kjøp av bil, slå inn. Analytikeren peker dessuten på en tilleggsfaktor: Modeller publikum venter på vil ikke bli tilgjengelige i år.
– Ford viste frem sin Mustang Mach-e i november i fjor, men den vil ikke være bredt tilgjengelig på markedet før første halvår 2021, sier Chandrasekaran.
– Volkswagen har allerede i flere år promotert sin kommende ID.3, men vil ikke ha den på markedet før senere i år. Og General Motors annonserte med brask og bram sin konvertering til elektriske kjøretøy under sin «elbil-dag» 4. mars, men ingen av de nye produktene er klare før sent i 2021.
Analytikeren mener forsinkelsene bare vil øke grunnet oppholdet i produksjon av biler.
På lengre sikt vil oppdemmet etterspørsel gjøre at bilsalget begynner å stige igjen senere i år, men vekst som følge av fornyet etterspørsel vil ikke være tilbake før i 2021.